کد خبر: ۷۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۳
فرهنگستان هنر برگزار می‌کند

همایش بین المللی عبدالقادر مراغی برگزار می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: همایش بین‌المللی «عبدالقادر مراغی» نظریه پرداز و موسیقیدان ایرانی قرن هشتم و نهم هجری برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس هنر آفتاب، همایش عبدالقادر مراغی، به منظور آشنایی و بازشناسی سنت‌های موسیقایی گذشته و آنچه كه در حیات موسیقایی اكنون جریان دارد، تاكنون سه پیش همایش برای معرفی عبدالقادر مراغی برگزار شده است. اولین پیش همایش درباره متن خوانی و زبان تخصصی این موسیقیدان برجسته ایرانی بود. در دومین پیش همایش به بحث و بررسی جنبه‌های تئوریك نغمه نگاری آثار مراغی، پرداخته شد و در سومین پیش همایش، مفهوم «ایقاع» و دسته بندی دورهای ایقاعی از دیدگاه مراغی، ارائه شد.

عبدالقادر مراغی، نظریه پرداز و موسیقیدان چیره دست ایرانی قرن هشتم و نهم هجری، در گسترش و بسط شاخه فارسی زبان مكتب منتظمیه از جایگاه وی‍ژه‌ای برخوردار است. آثار ارزشمند او «مقاصدالالحان»، «جامع‌الالحان» و «شرح ادوار» در بردارنده مسائلی همچون نظام‌های مدال و ریتم، ثبت و نغمه‌نگاری آهنگ‌ها، معرفی سازها و... است. تمام این ویژگی‌ها سبب شده تا مراغی نه تنها در ایران بلكه در حوزه‌های فرهنگی هم‌جوار نیز مورد توجه و تدقیق نظر قرار گیرد.

گفتنی است همایش بین المللی عبدالقادر مراغی با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، استاندار آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و شهرداری مراغه از 5 تا 9 خرداد به مدت چهار روز در مراغه و تهران برگزار می‌شود. مقالات و دیگر برنامه‌های مرتبط متعاقبا اعلام می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین