کد خبر: ۷۵۷۳۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳

سخنرانی عمید زنجانی در همایش ملی اخلاق حرفه‌ای

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در ادامه اولین «همایش ملی اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام» حجت‌السلام غلامرضا موسوی و آیت‌الله عمید زنجانی به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، حجت‌الاسلام غلامرضا موسوی، در سخنرانی خود با عنوان «معاملات با جهت‌گیری نامشروع» گفت: «مسائلی مانند آگاهی فروشنده و تولیدکننده محصول به اینکه ممکن است استفاده نامشروعی از محصول مورد معامله صورت گیرد، باعث به وجود آمدن مسائلی از این قبیل شده که آیا اصولاً ادامه چنین شغلهایی جایز است یا نه»؟

وی در ادامه سخنان خود «اعانت به اثم» و «وجود دفع منکر» را دو دلیل عمده بر حرمت این‌گونه معاملات برشمرد و متذکر شد: «اخلاق کسب و کار مبنای این اصل است که هر گونه کاری که منجر به پایمال شدن حقوق افراد شود رفتاری غیراخلاقی است و به همین دلیل بانک‌های اخلاق‌گرایی مانند «الترنتیو بانک» در سوئیس در پرداخت تسهیلات مالی به ممیزی این امر می‌پردازد که اعتبار ارائه شده در چه جهت‌گیری مصرف خواهدشود».

وی افزود: «دو اصل حرمت اعانت بر اثم و وجود دفع منکر را می‌توان در حرمت معاملات با جهت‌گیری نامشروع به کار بست و چنین داد و ستدی را به لحاظ فقهی حرام دانست. چنین معاملاتی از حیث اخلاق حرفه‌ای مسئولیت‌آور است. مسئولیت اخلاقی تجار در سطح فردی و سازمان در قبال منافع و حقوق دیگران دوری از چنین معامله‌هایی را اقتضا می‌کند».

همچنین، در این همایش، دکتر عمید زنجانی استاد فقه و حقوق اسلامی، به بررسی جایگاه استقلال قاضی در اخلاق قضا پرداخت و دو بعد رفتار قضایی شامل رعایت عدالت و رعایت آداب قضا را مورد مطالعه قرار داد. 

دکتر زنجانی با بیان اینکه، قضا در نظام قضایی اسلام بر برقراری عدالت و ایجاد نظم استوار است و هرگز مبتنی بر انتقام از مجرم  نیست، گفت: «این تلقی از قضا سبب می‌شود که قضاوت همیشه با خیرخواهی همراه باشد. به همین دلیل از خصوصیات نظام قضایی اسلام مروت است».

وی همچنین با اشاره به موضع اخلاقی قاضی، برخورد قاضی را نسبت به متخلف بازدارنده و نه انتقام‌جویانه دانست و تأکید کرد قاضی در نظام قضایی اسلام مانند پدری مهربان و خیرخواه در قبال فرزند خویش است. 

آیت‌الله عمید زنجانی در ادامه سخنان خود با یادآوری این نکته که امر آسانی نیست که قاضی بتواند بدون آنکه تحت تاثیر عواطف قرار گیرد به شرایط حاکم در وقوع جرم توجه کند و گاهی تاثیر و تاثر عاطفی از اختیار آدمی به دور است افزود: «در بحث استقلال قاضی، آنچه مهم است اثرگذاری عوامل به طور ناخودآگاه است که به سادگی قابل رویت نیست و هشیارانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد».

رئیس سابق دانشگاه تهران در بخش پایانی سخنان خود استقلال قاضی را به دو بخش بیرونی و درونی تقسیم و خاطر نشان کرد: «حفظ استقلال درونی قاضی به مراتب از اهمیت ویژه‌تری نسبت به استقلال بیرونی برخوردار است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین