کد خبر: ۷۵۷۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰

واکسن‌های کووید-۱۹ اختلالات شنوایی ایجاد نمی‌کنند

یک مطالعه جامع از عوارض جانبی واکسن‌های کووید-۱۹ هیچ ارتباطی بین تزریق این واکسن‌ها با کاهش شنوایی نیافته است.
واکسن‌های کووید-۱۹ اختلالات شنوایی ایجاد نمی‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

آیا واکسن‌های کووید-۱۹ باعث کاهش شنوایی می‌شوند؟ براساس مطالعه جدیدی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (American Medical Association) منتشر شده است، هیچ مدرکی برای چنین فرضیه‌ای وجود ندارد.

تیم محققان پشت این مطالعه، پایگاه داده بزرگی از عوارض جانبی گزارش شده واکسن‌های کووید-۱۹ را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها همچنین مطالعات موردی دقیقی را از نزدیک به چندین بیمار که در هفته‌های پس از واکسینه شدن به دنبال درمان کم‌شنوایی بودند، بررسی کردند.

بر اساس این مقاله، این مطالعه هیچ ارتباطی بین واکسیناسیون کووید-۱۹ و افزایش بروز کم‌شنوایی نشان نداده است و افرادی که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، نرخ کم‌شنوایی بالاتر از حد معمول نداشته‌اند.

کاهش شنوایی ناگهانی یک مشکل پزشکی خیلی نادر نیست. به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در ایالات متحده، بین ۱۱ تا ۷۷ نفر معمولاً هر سال دچار کم‌شنوایی ناگهانی می‌شوند. محققان از این طیف وسیع که تا حدی به این دلیل است که افراد مسن بسیار بیشتر از افراد جوان مستعد ابتلا به این بیماری هستند، استفاده کردند تا تعیین کنند که آیا میزان کاهش شنوایی ناگهانی پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ به شکل مشکوکی بالا است یا خیر.

محققان برای دستیابی به اطلاعات مربوط به کاهش شنوایی در افراد واکسینه شده به سیستم گزارش‌دهی رویداد‌های نامطلوب واکسن مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (VAERS) مراجعه کردند که پایگاهی است که در آن هر کسی می‌تواند آنچه را که فکر می‌کند یک عارضه جانبی است، گزارش دهد.

محققان تمام گزارش‌های مربوط به مشکلات شنوایی با شروع ناگهانی را که طی سه هفته پس از دریافت واکسن کووید-۱۹ اتفاق افتاده بود، بررسی کردند. از آنجایی که هر کسی می‌تواند اطلاعات خود را در این پایگاه داده ثبت کند، محققان فقط مواردی را که از طریق آزمایش بالینی تأیید شده یا توسط پزشک متخصص تشخیص داده شده بودند، بررسی کردند.

محققان پس از جمع‌آوری این داده‌ها، تعداد موارد احتمالی شامل ۵۵۵ مورد را با تعداد افرادی که در طول دوره مطالعه، واکسن دریافت کرده بودند، یعنی هفت ماه نخست که واکسن‌ها در دسترس قرار گرفتند، مقایسه کردند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفری که این واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، میزان کاهش شنوایی در افرادی که اخیراً واکسینه شده‌اند بین ۰.۶ تا ۲۸ مورد در سال است.

این بدان معناست که افرادی که پس از تزریق واکسن دچار اختلال کم‌شنوایی شده‌اند، احتمالاً حتی اگر واکسن را تزریق نمی‌کردند نیز با همین مشکل مواجه می‌شدند.

نگرانی در مورد کاهش یا از دست دادن شنوایی زمانی که یک واکسن جدید تولید می‌شود، غیرعادی نیست. زمانی که واکسن "MMR" (سرخک، اوریون و سرخجه) تازه ساخته شده بود، گزارش‌های مشابهی از کاهش شنوایی با شروع ناگهانی وجود داشت. همین اتفاق گاهی در مورد واکسن آنفلوانزا نیز رخ می‌دهد. این نگرانی‌ها بی دلیل نیستند. در واقع، یک مطالعه توسط محققان در کره جنوبی بود که توجه گسترده‌ای را به نگرانی‌ها در مورد واکسن کووید-۱۹ و کاهش شنوایی جلب کرد.

یکی از دلایلی که برخی از مردم در مورد واکسن فعلی نگران شده‌اند، این است که دو نمونه از محبوب‌ترین واکسن‌ها یعنی واکسن‌های "مدرنا" و "فایزر" از یک فناوری نسبتاً جدید به نام آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) برای آماده‌سازی بدن برای تهاجم بعدی ویروس عامل بیماری کرونا با نام علمی "SARS-CoV-۲" استفاده می‌کنند.

وقتی صحبت از کم‌شنوایی به میان می‌آید، نگرانی اصلی در مورد خودِ mRNA نیست، بلکه بسته‌بندی میکروسکوپی است که از ماده ژنتیکی محافظت می‌کند تا زمانی که آن را به سلول‌هایی برساند که در آن آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها تولید می‌شوند.

محققان به منظور بررسی اینکه آیا این بسته‌بندی میکروسکوپی حاوی نانوذرات لیپیدی ممکن است باعث ایجاد مشکل شنوایی شوند، میزان کاهش شنوایی ناگهانی را در افرادی که واکسن‌های مدرنا یا فایزر دریافت کرده‌اند با نرخ افرادی که واکسن "جانسون اند جانسون" دریافت کرده‌اند، مقایسه کردند.

آن‌ها دریافتند افرادی که واکسن "جانسون اند جانسون" را دریافت کرده‌اند در واقع سطح کم‌شنوایی کمی بالاتری نسبت به افرادی که هر یک از واکسن‌های دارای فناوری mRNA را دریافت کرده‌اند، نشان می‌دهند. اگرچه هر سه عدد، کمتر از حد اولیه مورد انتظار بودند.

محققان هنوز منتظر داده‌هایی هستند تا مستقیماً این علائم را در افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند با افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مقایسه کنند، اما این مطالعه بزرگ از جامع‌ترین پایگاه داده عوارض جانبی واکسن نشان می‌دهد که هیچ مدرکی وجود ندارد که واکسن کووید-۱۹ موجب مشکلات شنوایی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین