کد خبر: ۷۵۷۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴

آخرین تحولات تجارت ایران و عراق

اعلام سخنگوی گمرک ایران از روند افزایشی تجارت ایران و عراق حکایت دارد.
آخرین تحولات تجارت ایران و عراق
آفتاب‌‌نیوز :

سید روح‌الله لطیفی-سخنگوی گمرک- با اشاره به جریان تجارت خارجی ایران و عراق توضیح داد: در ۱۱ ماهه امسال، بیش از ۲۸ میلیون تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۱۷درصد در وزن و ۲۰درصد در ارزش رشد داشته است که ۲۵ درصد وزن و ۱۹ درصد ارزش کل صادرات ۱۱۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تنی به ارزش ۴۳ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلاری کشور را در این مدت به خود اختصاص داده است.

وی گفت که اشتراکات فراوان بین دولت ایران و عراق باعث شده است تا صادرات غیر نفتی ما از ۱۴۵میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ برسد و مجددا در سال جاری نیز همین میزان قابل پیش بینی است.

به گفته لطیفی، صادرات ایران در سال ۱۳۸۰ تقریبا ۱۴۵میلیون دلار بود و در سال ۱۳۸۴ اولین جهش را با یک میلیارد و ۲۲۴میلیون دلار را شاهد بودیم و در سال‌های بعد با شیبی مناسب به دو میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسید و جهش دوم در سال ۱۳۸۸ با صادرات چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داد.

وی با بیان اینکه سومین جهش صادرات به عراق، ضمن حفظ مسیر رشد، در سال ۱۳۹۱ بود، ادامه داد: بر این اساس صادرات کشورمان در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۱۳۹۷ با هشت میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است.

سخنگوی گمرک درباره واردات از عراق نیز گفت: واردات ۱۱ ماهه کشور از عراق به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار رسیده است که این میزان از لحاظ حجم، بیشتر از واردات کشورمان از عراق در ۲۰ سال گذشته بوده است که سرجمع واردات ایران در دو دهه ۸۰ و ۹۰ یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده است.

لطیفی یادآور شد که اجرای کنوانسیون تیر و حمل یکسره کالا بین دو کشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه‌ای، بسته بندی مناسب، برنامه ریزی تولید براساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق می‌تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد.

این گزارش در همایش تجارت ایران و عراق ارائه شده است که مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت، رئیس اتحادیه صنایع العماره، نایب رئیس اتاق بازرگانی بصره، سرکنسول ایران در بصره، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق، معاون استاندار خوزستان، رایزن بازرگانی ایران در عراق، تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و عراق حضور داشتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین