کد خبر: ۷۵۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

آیا پوتین "نظریه مرد دیوانه" را اجرا می‌کند؟

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، آژانس‌های اطلاعاتی این کشور با فوریت مشغول بحث بر سر این احتمال که "ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درکش را از واقعیت از دست داده"، هستند.
آیا پوتین
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که به نوشته بیزینس اینسایدر این بحث پس از تصمیم پوتین برای افزایش دادن سطح آماده باش نیروهای هسته‌ای روسیه در روز یکشنبه، بیش از پیش شدت پیدا کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، چند روز پیش پوتین در نشست شورای امنیت ملی روسیه که از تلویزیون این کشور پخش شد، سرگئی ناریشکین، رئیس سازمان اطلاعات خارجی کشور خود را تحقیر و سرزنش کرد.

به گزارش بیزینس اینسایدر، پوتین بعد از آن نشست، در یک سخنرانی پارانوئیدی و پر از گلایه که لحظاتی قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین پخش شد، با انکار وجود اوکراین به عنوان یک کشور مستقل، برای بازنویسی تاریخ تلاش کرد.

پوتین تا پیش از آن به عنوان یک بازیگر بیرحم اما به شدت منطقی نگریسته می‌شد. با این حال، برخی از کارشناسان گفته‌اند که احتمالا انزوای او در طول همه‌گیری کووید-19، زمانی که او تعاملاتش را با کلیت جهان به شدت محدود کرد، ممکن است بر درک او از واقعیت تأثیر گذاشته باشد.

پوتین در دیدارهای اخیرش با مقامات ارشد و رهبران خارجی اغلب در تلاشی ظاهرا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری در یک طرف یک میز بزرگ نشسته در حالی که مقامات بلندپایه در سر دیگر آن میز بودند.

مایکل مک‌فال، سفیر سابق آمریکا در روسیه، روز یکشنبه در برنامه «Meet The Press» شبکه NBC گفت: "او بیرون از همه در مجتمع محل سکونتش است زیاد به شهر نمی‌آید، و تحت شرایط همه گیری کووید، منزوی‌تر شده است."

جیمز کلاپر، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا، همین دیدگاه را در مصاحبه‌ای با CNN تکرار کرد. کلاپر گفت: من شخصاً فکر می‌کنم که او دچار اختلال روانی شده است. من نگران هوشیاری و تعادل او هستم.

به گزارش نیویورک تایمز، یکی دیگر از تلقی‌های فکری مقامات اطلاعاتی آمریکا این است که رفتار پوتین یک بلوف دقیق است.

طبق این تئوری، او دارد نقش «دیوانه» را بازی می‌کند تا غرب را گیج و مضطرب کند. طبق این گزارش نیویورک تایمز، این ارزیابی بخشی از مجموعه مطالبی است که مورد استناد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای قضاوت در مورد واکنش او استفاده می‌شود.

این نسخه‌ای از به اصطلاح "نظریه مرد دیوانه" منسوب به ریچارد نیکسون است؛ این رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در سال 1969 بلوف می‌زد که مایل به حمله هسته‌ای به ویتنام است. امید او با طرح این تهدید - که محقق نشد - به دنبال این بود که رهبران ویتنام شمالی به سرعت به پای میز مذاکره بیایند و به جنگ ویتنام پایان دهند.

مایکل هوروویتز، تحلیلگر در شرکت مشاوره امنیتی Le Beck International با مبنا قرار دادن این ایده در توییتی نوشت: یک «نظریه مرد دیوانه» در روابط بین‌الملل وجود دارد که بر اساس آن یک نفر عمداً غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

وی افزود: "اگر پوتین دارد این کار را انجام می‌دهد، پس او به طرز وحشتناکی در آن مهارت دارد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین