کد خبر: ۷۵۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۱:۴۲
دکتر احمد بادکوبه هزاوه که در همایش «اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام» عنوان کرد:

منع تبلیغات دروغ در بازار اسلامی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اخلاق حرفه‌ای در تمدن اسلامی از موضوعاتی بود که دکتر احمد بادکوبه هزاوه به آن اشاره کرد و به طور اختصاصی به وظایف و اختیارات نهاد نظارتی و رفتار شهروندان در تمدن اسلامی پرداخت. 

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی آفتاب، دکتر احمد بادکوبه هزاوه که در همایش «اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام» سخنرانی می کرد؛گفت: «در تمدن اسلامی تنها سازمان حکومت ناظر بر اخلاق و رفتار شهروندان در حوزه‌های گوناگون اجتماعی و مذهبی،‌تجاری، بهداشتی و غیره در شهرها حسبه نام داشت».

او اذعان داشت که در بررسی‌هایش مشخص شده که وظایف و اختیارات اجرایی محتسب، همواره ثابت نبوده و با توسعه این سازمان وظایف آن نیز گسترش یافته و از نظارت و بازرسی صرف، به کسب و کار بازار ایران در دوره حاکمان اموی به نظارت و بازرسی بر اخلاق و رفتار شهروندان در امور اجتماعی- مذهبی و غیره گسترش یافت».

وی در همین راستا اظهار داشت: «گسترش سازمان حسبه بیشتر ناشی از نیازهای جامعه شهری دوره عباسیان و گسترش روزافزون نظام شهرنشینی بوده است. از این رو فقیهان نظریه‌پردازن در حوزه سیاست و اجتماع کوشیدند تا مبانی نظری و فقی تشکیلات دینی حکومت همچون حسبه را در مباحث فقه سیاسی یا کتابهای احکام سلطانیه ارائه دهند و مبانی مشروعیت سازمان حسبه را بر اساس عصر امر به معروف و نهی از منکر توجیه کنند». 

او با بررسی بازار اسلامی و تبلیغات کالا در آن، افزود: « تبلیغات دروغین و کذب در بازار اسلامی ممنوع بود و محتسب موظف به نهی از آنها بوده است».

وی تاکید کرد: «مواردی مانند ستایش از کالا هنگام فروش، پنهان کردن عیب کالا و یا حتی عیب گرفتن از کالا هنگام خرید از منکرات است و محتسب باید از انواع فریب و نیرنگ در معاملات جلوگیری کند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین