کد خبر: ۷۵۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸

توسعه همکاری‌های نفتی و گازی ایران و تاجیکستان

وزیر نفت با بیان اینکه کارگروه انرژی ایران و تاجیکستان شکل گرفته است، اعلام کرد که سطح مبادلاتت بازرگانی دو کشور به بیش از ۵۰۰ میلیون یورو می‌رسد.
توسعه همکاری‌های نفتی و گازی ایران و تاجیکستان
آفتاب‌‌نیوز :

جواد اوجی امروز پس از دیدار با «دلیر جمعه»، وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان، در جمع خبرنگاران گفت: این نخستین سفر وزیر انرژی تاجیکستان به ایران است و گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.

وی افزود: وزارت نفت ایران در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی با توجه به ظرفیت و توانمندی‌هایی که در زمینه استخراج، اکتشاف و بهره‌مندی از میدان‌های نفت و گاز و فرآورش نفت و گاز در پالایشگاه‌ها و در عین حال تولید محصولات پتروشیمی دارد، اعلام آمادگی کرد و توافق‌های خوبی هم در این زمینه‌ها داشتیم.

وزیر نفت تصریح کرد: درباره صادرات فرآورده‌های نفتی، گازی، گاز مایع (ال‌پی‌جی) از طریق خطوط ریلی مذاکره شد و کارگروه انرژی میان دو کشور شکل گرفت که فکر می‌کنم به‌زودی به قراردادهایی در این زمینه‌ها بینجامد.

اوجی با بیان اینکه ان‌شاءالله ایران در بحث توسعه میدان‌های نفت و گاز تاجیکستان مشارکت خواهد کرد، گفت: در پی مطرح شدن درخواست بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های نفت این کشور ایران با اتکا به توانمندی‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در صنعت پالایش به‌زودی گروه‌های فنی خود را به کشور دوست و برادر تاجیکستان اعزام می‌کند تا توافق‌ها در زمینه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی به‌صورت عملیاتی اجرایی شود.

وی با اشاره به بهبود و توسعه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: نگاه دولت مردمی سیزدهم به‌ویژه به کشورهای دوست و برادر از جمله تاجیکستان بسیار قابل توجه است و نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهوری نیز به این کشور بود که حدود هشت سند هم در آنجا امضا شد و برنامه این است که سطح مبادلات بازرگانی با تاجیکستان را به بیش از ۵۰۰ میلیون یورو برسانیم.

وزیر نفت یادآور شد: مذاکرات اصلی امروز با وزیر انرژی تاجیکستان در بحث صادرات فرآورده‌های نفتی و صدور خدمات فنی و مهندسی بود که قول می‌دهم وزارت نفت به‌زودی این ظرفیت را تکمیل می‌کند، از سویی در بحث آموزش در حوزه انرژی تاجیکستان مطالب خوبی مطرح شد که شرکت ملی نفت ایران هم در این باره اعلام آمادگی کرد.

ایران یکی از شریکان بزرگ در صنایع نفت و گاز است

وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان هم در ادامه گفت: ما در چارچوب این سفرها مباحث چندجانبه‌ای از جمله همکاری درباره صادرات نفت خام به تاجیکستان و افزایش مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور را پیگیری می‌کنیم و بی‌شک ما با همکاری با وزیر نفت ایران می‌توانیم همکاری‌های دو کشور را توسعه دهیم.

جمعه ادامه داد: ما با توجه به تجربه‌های ارزنده ایران در زمینه‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز مباحثی را مطرح کردیم؛ از مسائل دیگر مطرح‌شده، مشاوره در زمینه تکمیل کارمندان نفت و گاز بود و به‌ واسطه اینکه ایران یکی از شریکان بزرگ محصولات نفتی و گازی نه تنها در منطقه بلکه در جهان است و جایگاه ویژه ای دارد، ما می‌خواهیم این مسائل پیگیری و گروه‌های کارشناسی برای این منظور تشکیل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین