کد خبر: ۷۵۷۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

جنگ سایبری اوکراین و روسیه چقدر خطرناک است؟!

گروه هکری Anonymous جنگ سایبری وسیعی را علیه روسیه به راه انداخته است، اما این عملیات واقعا چقدر می‌توانند موثر باشند؟
جنگ سایبری اوکراین و روسیه چقدر خطرناک است؟!
آفتاب‌‌نیوز :

از زمان آغاز تهاجم روسیه، موجی از حملات سایبری بر سیستم‌های دیجیتال اوکراین تأثیر گذاشته است.

هفته گذشته، اوکراین از شهروندان خود خواست تا به سمت صفحه کلید‌های خود بیایند و از کشور در برابر تهدید سایبری روسیه دفاع کنند. در همان زمان، کمپینی در میان گروه هکری Anonymous در جریان بود و از ارتش جهانی جنگجویان سایبری خود خواست تا روسیه را هدف قرار دهند.

به گزارش کانورسیشن، گروه هکری Anonymous، یک جامعه فعال جهانی است که حداقل از سال ۲۰۰۸ فعالیت می‌کند. این، درواقع یک پتانسیل برای اختلال سایبری قابل توجهی در زمینه تهاجم روسیه به اوکراین است.

این گروه قبلاً مسئولیت اقدامات هکری را علیه طیف گسترده‌ای از اهداف، از جمله علیه شرکت‌های بزرگ و دولت‌ها بر عهده گرفته است. فعالیت‌های Anonymous اغلب در راستای رویداد‌های مهم است و این گروه ادعا می‌کند که دستور کار "ضد ظلم" دارد.

این مجموعه هیچ ساختار یا رهبری تعریف شده‌ای ندارد و اعمال به سادگی تحت عنوان «ناشناس» انجام می‌شوند و برخی از گزارش‌ها از قوانین محدود تعامل برای هدایت اقدامات استفاده می‌شوند.

یک مسئله اساسی در مورد انتساب در حوادث امنیت سایبری وجود دارد که در آن تعیین منبع خاصی برای هر حمله دشوار است، آن‌ها تهدید می‌کنند که چه کار می‌کنند؟

در ۱۶ فوریه، تلویزیون Anonymous یک پیام ویدئویی با مجموعه‌ای از توصیه‌ها و تهدید‌ها منتشر کرد. سخنرانی نقابدار با تکیه بر تصویر کلیشه‌ای "هکر" هشداری جدی به روسیه می‌دهد:

"اگر تنش‌ها در اوکراین همچنان بدتر شود، می‌توانیم سیستم‌های کنترل صنعتی را گروگان بگیریم. تنها طرفی که در صورت تشدید این موضوع باید سرزنش شود، همان کسی است که در وهله اول آن را با تجمع نیروها، تهدید‌های کودکانه و امواج اولتیماتوم‌های نامعقول آغاز کرد. "

چندین وب‌سایت و رسانه دولتی روسیه از آن زمان مورد هدف قرار گرفته‌اند و Anonymous در کانال توییتر خود اعتبار را به خود اختصاص داده است. این حملات از همان تکنیک‌های انکار خدمات توزیع‌شده استفاده شده در بسیاری از حملات سایبری قبلی، از جمله حملات به وب‌سایت‌های بانکی و دولتی اوکراین استفاده کرده‌اند. در چنین حملاتی، مهاجم وب‌سایت‌های هدف را با پر کردن ترافیک ربات، آفلاین می‌کند.

حوادث دیگر شامل سرقت و انتشار داده‌های وزارت دفاع روسیه است که ممکن است حاوی اطلاعات حساس مفید برای جنگجویان در اوکراین باشد. ایمیل‌های سازنده تسلیحات بلاروسی Tetraedr و داده‌های موسسه هسته‌ای روسیه نیز گزارش شده است.

چندین وب‌سایت و رسانه دولتی روسیه از آن زمان مورد هدف قرار گرفته‌اند و Anonymous در کانال توییتر خود اعتبار را به خود اختصاص داده است.

این حملات از همان تکنیک‌های انکار خدمات توزیع‌شده استفاده شده در بسیاری از حملات سایبری قبلی، از جمله حملات به وب‌سایت‌های بانکی و دولتی اوکراین استفاده کرده‌اند. در چنین حملاتی، مهاجم وب‌سایت‌های هدف را با پر کردن ترافیک ربات، آفلاین می‌کند.

حوادث دیگر شامل سرقت و انتشار داده‌های وزارت دفاع روسیه است که ممکن است حاوی اطلاعات حساس مفید برای جنگجویان در اوکراین باشد. ایمیل‌های سازنده تسلیحات بلاروسی Tetraedr و داده‌های موسسه هسته‌ای روسیه نیز گزارش شده است.

برای تعیین اینکه چقدر این داده‌ها ممکن است مفید باشند، خیلی زود است. بیشتر اطلاعات دزدیده شده به زبان روسی خواهد بود، به این معنی که برای بررسی آن به مترجمین نیاز است.

شبکه‌های تلویزیونی روسیه نیز مورد حمله قرار گرفتند و مجبور شدند موسیقی اوکراینی پخش کنند و اخبار بدون سانسور درگیری را از منابع خبری خارج از روسیه به نمایش بگذارند.

به سختی می‌توان مطمئن بود که Anonymous حملات سایبری را انجام داده است که مسئولیت آن را بر عهده گرفته است. این جنبش بر اساس ناشناس بودن بنا شده است و هیچ ابزار قابل قبولی برای تأیید وجود ندارد. اما تاکتیک‌ها، اهداف و نمایش‌های نمایشی با حملات قبلی که گروه ادعا کرده بود، مطابقت دارد.

تأثیر این حمله‌های سایبری بر افکار عمومی و روحیه مردم اوکراین بیشتر از هر جای دیگری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین