کد خبر: ۷۵۷۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۲
باحضور آغداشلو و حسینی و مت فرهنگستان هنر

بررسی مكتب هنری تبریز در دوره ایلخانی و آل جلایر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مكتب هنری تبریز در دوره ایلخانی و آل‌جلایر با موضوع‌های نگارگری، معماری، شهرسازی، خوشنویسی، هنرهای صناعی و میان‌رشته‌ای، بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس هنر آفتاب، این مراسم پس از بررسی مكتب تبریز صفویه و با همكاری فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود.

در این گردهمایی آیدین آغداشلو بخش خوشنویسی، مهدی حسینی بخش نگاری، مهرانگیز مظاهری گروه هنرهای صناعی، فرهاد فخار تهرانی گروه معماری، محمدتقی پیربابایی بخش شهرسازی و بهمن نامور مطلق ریاست بخش میان رشته‌ای را برعهده دارند.

همچنین بهمن نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر، محمدعلی كی‌نژاد، دبیركل همایش، مهدی حسینی، نماینده دبیران علمی و جمال‌الدین ترابی طباطبایی از جمله سخنرانان آیین گشایش این گردهمایی هستند كه چهارشنبه، اول خرداد در آمفی تئاتر مركزی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود. 

مكتب تبریز، یكی از مكتب‌های هنری ایران است. با به حكومت رسیدن اسماعیل صفوی و انتقال پایتخت به شهر تبریز، هنرمندان از جمله بهزاد به تبریز دعوت شدند و زمینه‌های حركت‌های فرهنگی-هنری و بوجود آمدن شیوه نوینی در نقاشی ایران پدید آمد. این شیوه از تركیب سنت قدیمی نقاشی تبریز، مكتب هرات و روش شخصی بهزاد بوجود آمد. تركیب بندی‌های چند سطحی، حركت و جنبش، رنگ‌های درخشان، پرمایه و آرام و پوشش سر اشخاص به صورت كلاه قرمز رنگ قزلباشی از جمله ویژگی‌های نقاشی این دوره است.

از آنجا كه آغاز این مكتب در دوره ایلخانی به نوعی بستر و مقدمه مكتب تبریز است و تا به حال مطالعات زیادی در این زمینه صورت نگرفته، فرهنگستان هنر قصد دارد با برگزاری گردهمایی مكتب هنری تبریز در دوره ایلخانی و آل جلایر ریشه‌های ایجاد مكتب تبریز را بررسی كند.
 
این همایش اول و دوم خرداد به همكاری دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز و فرهنگستان هنر ، در دانشگاه تبریز برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
افسانه بویری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
0
0
سلام
من برای موضوع پایان نامم نیاز به یکی از مقاله های گردهمایی سال ۱۳۸۷ دارم. این مقاله هیچ جا نیس. چجوری میتونم بهش دسترسی پیدا کنم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین