کد خبر: ۷۵۷۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰

دلیل سقوط افغانستان به روایت اشرف غنی

اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان در اولین گفتگوی رسمی خود با یک رسانه انگلیسی گفت که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله آمریکا بود.
دلیل سقوط افغانستان به روایت اشرف غنی
آفتاب‌‌نیوز :

اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان در اولین گفتگوی رسمی خود با یک رسانه انگلیسی گفت که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله آمریکا بود.

به دنبال تسلط طالبان بر افغانستان و فرار رئیس جمهور این کشور به امارات، اشرف غنی در اولین گفتگوی رسمی خود با یک رسانه انگلیسی گفت که دلیل اصلی سقوط افغانستان، اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله آمریکا بود.

وی در این مصاحبه گفت: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان]بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها (طالبان) ننشست. این مسأله آمریکایی شد. ما را کنار گذاشتند.»

اشرف غنی همچنین گفت که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک افغانستان گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او یا پایتخت را ندارند. به‌گفته غنی، محافظانش به او گفتند که طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به کابل عمل نکرده‌اند.

وی اذعان کرد که درک می‌کند مردم افغانستان او را برای سقوط سریع کشورشان به‌دست طالبان سرزنش می‌کنند.

از سوی دیگر «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه پیشین آمریکا در افغانستان نیز اخیر در سالگرد توافق دوحه با طالبان گفته است که آمریکا می‌خواست براساس یک توافق از افغانستان خارج شود. او اضافه کرده است که امریکا موفق به دست‌یابی به چنین توافق شد؛ اما حکومت پیشین افغانستان و طالبان نتوانستند به یک تفاهم سیاسی دست یابند.

خلیل‌زاد افزوده است که حکومت اشرف غنی براساس یک محاسبه اشتباه، مذاکرات را جدی نمی‌گرفت و وقت‌کُشی می‌کرد. به‌گفته وی، حکومت پیشین افغانستان منتظر تغییر حکومت در امریکا بود تا بلکه سیاست واشنگتن در قبال خروج تغییر کند.

نماینده پیشین آمریکا با اشاره به مقاومت اوکراین در برابر «تهاجم روسیه»، گفته است: حکومت افغانستان می‌توانست از اسلحه و سربازانی که داشت استفاده‌ی بهتر کند.

خلیل‌زاد اذعان کرده است که آمریکا نیز در قبال وضعیت افغانستان مرتکب اشتباه شده است. او گفته است: «حکومت امریکا می‌توانست خروج نیرو‌های خود را مشروط به وضعیت کند؛ اما آن قدر دل‌سرد شد که بدون شرایط توافق سیاسی دوحه، خارج شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین