کد خبر: ۷۵۷۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

نفت نزدیک ۱۲۰ دلار شد

قیمت نفت امروز، رکورد خود از سال ۲۰۰۸ را شکاند و به مرز ۱۲۰ دلار رسید. قیمت نفت در حالی به ۱۱۹ دلار رسید که خریداران جهانی نفت روسیه را با احتیاط می‌خرند و به همین دلیل بخشی از نفت این کشور بدون اعمال تحریم از بازار خارج شده است. اما آیا جهان می‌تواند دوباره قیمت نفت را کاهش دهد؟
نفت نزدیک ۱۲۰ دلار شد
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسید و لحظاتی ۱۱۹ دلار هم شد بهای جهانی این سوخت در حال واکنش نشان دادن به حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه است.

همچنین برخی از خریداران جهانی هم در حال خرید محتاطانه‌اند و از خرید نفت روسیه خودداری می‌کنند. همه این اتفاقات باعث شد امروز بهای جهانی این سوخت تا ۱۱۹ دلار هم بالا برود و در نهایت در مرز ۱۱۷ دلار متوقف شد. کشورهای مصرف‌کننده جهان به رویترز گفته‌اند به دنبال جایگزینی نفت روسیه با نفت کشورهای آسیایی‌اند.

تحلیل‌گر بانک جی پی مورگان اعلام کرده بود در صورتی که قیمت نفت به ۱۲۰ دلار برسد تبعات منفی دارد و اگر مرز ۱۵۰ دلار را رد کند، باعث می‌شود تورم جهانی هفت درصد افزایش یابد.

رویترز گزارش داده که این افزایش قیمت بیشتر از همه به دلیل اعمال جدیدترین تحریم‌ها علیه بخش پالایش و نفت روسیه اتفاق افتاد. تحریم نفت روسیه، نگرانی از احتمال تحریم گاز این کشور را هم بیشتر کرد و در نهایت موجب افزایش قیمت نفت شد.

البته برخی از تحلیل‌گران تحریم صادرات نفت و گاز روسیه را بعید می‌دانند. کاخ سفید بیش از یک ماه و از پیش از حمله روسیه به اوکراین نگران افزایش قیمت نفت و انرژی در جهان بود. بایدن حتی سعی کرد با اعمال فشار بر اوپک و اوپک‌پلاس، قیمت نفت را کاهش دهد اما موفق به انجام این عمل نشد.

اعضای اوپک‌پلاس دیروز در جلسه تصمیم گرفتند عرضه خود در ماه جدید را هم تغییر ندهند و توافق کردند تولید نفت در ماه جدید هم ۴۰۰ هزار بشکه‌ افزایش یابد. این تصمیمی است که اوپک از مرداد ماه (آگوست) گرفت تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز پایان دهد.

البته اوپک از تامین همین مقدار هم عاجز ماند. چند وقت پیش وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که برخی از کشورهای کوچک عضو اوپک، توانایی تولید به میزان مقرر شده را ندارند.

گروه بانکی ANZ استرالیا هم هدف کوتاه مدت قیمت نفت را به ۱۲۵ دلار در هر بشکه افزایش داد. این گروه اعلام کرد کمبود عرضه، قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

احتمالا به همین دلیل وزیر اقتصاد آلمان صبح امروز و همزمان با افزایش نجومی قیمت نفت، اعلام کرد آلمان بخشی از ذخایر نفتی خود را آزاد می‌کند تا قیمت نفت تثبیت شود.

پیش از این آمریکا هم اقدامی مشابه انجام داده بود و از بقیه کشورها خواست که آن‌ها اقدام به آزادسازی ذخایر نفتی خود کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین