کد خبر: ۷۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
علی تاجرنیا مطرح کرد:

مسابقه حمایت از دولت نامزدهای ریاست مجلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی تاجرنیا، دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان با اشاره به اخباری مبنی بر نامه هیات‌رییسه مجلس هفتم به نمایندگان امضاکننده استیضاح وزیر بازرگانی جهت انصراف از این تصمیم،‌ گفت: «در دوره‌های گذشته،‌ به هنگام استیضاح وزرا، رایزنی‌هایی از سوی نمایندگان طرفدار وزیر مورد نظر صورت می‌گرفت و جلساتی با امضاکنندگان استیضاح برگزار می‌کردند تا منجر به بازپس‌گیری آن شود».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره افزود: «مسلما گاهی هم در میان نمایندگان طرفدار وزیر، برخی نمایندگان عضو هیات رییسه هم وجود داشتند، اما این شیوه‌ای که اکنون از سوی هیات رییسه مجلس هفتم اتخاذ شده که رسما هیات رییسه وارد عمل شود و به امضاکنندگان نامه بنویسد، از موارد نادری است که تاکنون مرسوم نبوده است».

تاجرنیا ادامه داد:‌ «مجلس هفتم بدعت‌های بسیاری در امر انجام وظایف پارلمانی داشته که در نوع تعامل مجلس با دولت و نظارت بر نحوه اجرای قوانین بی‌سابقه بوده‌اند و این اتفاق نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود».

وی در عین حال تاکید کرد: «باید توجه داشت که در آخرین روزهای مجلس هفتم هستیم، و رقابتی جدی میان ریاست فعلی مجلس و دیگر گزینه‌های مطرح برای ریاست شکل گرفته است».

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اضافه کرد: «طرفداران دولت در مجموعه اصولگرایان دارای جایگاه بوده و تاثیرگذارند و بر این اساس، مسابقه‌ای جدی میان کاندیداهای ریاست مجلس هشتم برای جلب نظر دولت و نمایندگان وابسته به این جریان به وجود آمده است».

وی افزود: «دولت نهم در نیمه عمر، به خود نمره بیست داده بود ولی اکنون می‌بینم که هشت وزیر آن تغییر کرده است. حتی کسانی که از نظر سخنگو و اعضای دولت، موفق‌ترین و کامل‌ترین وزرا محسوب می‌شدند، امروز پذیرفته‌اند که نمره‌شان بسیار کمتر از آن‌چیزی است که در ابتدا مدعی آن بودند».

دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان خاطرنشان کرد: «باید توجه داشت که استیضاح با تغییراتی که خود دولت در درون خود انجام می‌دهد، تفاوت جدی دارد. اگر توجیه تغییرات درونی در دولت این بود که دولت نهم قصد تقویت خود را دارد، اما پیام استیضاح کاملا متفاوت است». 

وی تصریح کرد: «طرح استیضاح یک وزیر از سوی مجلس به این معناست که مجلس نیز درباره عملکرد وزرای دولت مسئله دارد و از این عملکرد راضی نیست».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «دولت بدون شک نمی‌خواهد این استیضاح اتفاق بیفتد؛ چرا که همان‌گونه که شورای نگهبان اعلام کرده،‌ اگر تعداد وزرای تغییریافته در دولت نهم به نصف برسد، دولت به طور کامل نیاز به رأی اعتماد مجدد دارد و این به هیچ‌وجه خواسته دولت نهم نیست که مجددا خود را به رأی نمایندگان بگذارد».

تاجرنیا با تاکید بر اینکه "اعلام درخواست پس‌گرفتن استیضاح به هیچ وجه قانونی نیست"، گفت: «این شیوه هیات رییسه مجلس، به دور از شأن و جایگاه نمایندگان است و استقلال نمایندگی را زیر سوال می‌برد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین