کد خبر: ۷۵۷۸۲۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
روس‌ها بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا را بمباران کردند

هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین| نگرانی جهان از حمله روس‌ها به مراکز هسته‌ای

این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست شب گذشته هدف حمله نیرو‌های روسی قرار گرفت و بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شد. این حمله تلفات جانی نداشته و به گفته مقامات اوکراین سبب نشت یا تشعشع رادیواکتیو هم نشده است.
هشتمین روز حمله روسیه به اوکراین| نگرانی جهان از حمله روس‌ها به مراکز هسته‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، نیروگاه زاپوریژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست، پس از بمباران روسیه دچار آتش‌سوزی شد.

در این میان دولت ایالات متحده تصمیم گرفت به بخشی از اتباع اوکراینی حاضر در خاک خود اجازه اقامت موقت بدهد، تصمیمی که مشابه آن را اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده بود.

ماکرون از تهدید امنیت هسته‌ای در اوکراین ابراز نگرانی کرد

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شامگاه جمعه از تهدید امنیت هسته‌ای در اوکراین به دنبال حمله روسیه ابراز نگرانی کرد.

بنا به اعلام کاخ الیزه رئیس‌جمهوری فرانسه تا ساعاتی دیگر «پیشنهادات مشخصی» را برای تامین امنیت مراکز هسته‌ای در اوکراین ارائه خواهد کرد.

دسترسی هزاران کاربر اروپایی به اینترنت در پی حمله سایبری مختل شد

دسترسی هزاران کاربر اروپایی به اینترنت در ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین به دنبال حمله‌ای سایبری مختل شد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه این حمله سایبری شبکه‌ای ماهواره‌ای را هدف گرفته بود. کاربران فرانسوی اینترنت از جمله افرادی بودند که دسترسی‌شان به اینترنت مختل شد.

فیسبوک در روسیه فیلتر می‌شود

مقامات روسیه روز جمعه اعلام کردند که دسترسی به شبکه اجتماعی فیسبوک را در روسیه مسدود خواهند کرد.

روسیه به دنبال تعلیق صدور گاز و دیگر منابع انرژی است

وزارت کشور روسیه روز جمعه به شرکت‌های تولید‌کننده انرژی در این کشور توصیه کرد که صدور گاز و دیگر منابع انرژی را موقتا به حالت تعلیق درآورند.

روسیه یکی از مهمترین تولیدکنندگان انرژی در جهان محسوب می‌شود. کشورهای اروپایی و برزیل از جمله مهمترین واردکنندگان انرژی از روسیه هستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل ادعای حمله به مرکز هسته‌ای اوکراین را «دروغ» خواند

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه در جلسه شورای امنیت این سازمان ادعای دولت اوکراین مبنی بر حمله شبانه سربازان روسی به یک مرکز هسته‌ای اوکراین را «دروغ» خواند.

بلینکن: فشارها بر روسیه باید ادامه یابد تا جنگ متوقف شود

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن و اتحادیه اروپا باید با حفظ فشارها بر روسیه مانع از ادامه جنگ در اوکراین شوند.

وزیر خارجه ایالات متحده اظهار داشت: «متاسفانه مناقشه در اوکراین ممکن است به این زودی تمام نشود. امری که دلخراش و وحشتناک است. ما باید فشارها را تا وقتی که روسیه جنگ را متوقف نکرده است حفظ کنیم.»

آنتونی بلینکن این سخنان را پس از دیدار با همتایانش در ناتو و شماری از مقام‌های اروپایی بیان کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل: حملات روسیه به مراکز هسته‌ای تهدید بزرگ برای اروپا و جهان است

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز جمعه در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که حملات روسیه به مراکز هسته‌ای اوکراین «تهدیدی بزرگ برای اروپا و جهان» است.

وی حملات روسیه به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را «غیرمسئولانه و خطرناک» دانست.

گروه ۷: روسیه حملاتش در نزدیکی مراکز هسته‌ای را متوقف کند

کشورهای عضو گروه هفت روز جمعه در بیانیه‌ای از روسیه خواستند تا حملاتش در نزدیکی مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند.

گروه هفت همچنین خواستار ایجاد «مسیرهای بشردوستانه» در اوکراین شد.

آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن همچنین بر عزم خود برای مقابله با «کارزار خبرهای جعلی» از طرف روسیه تاکید کردند.

کشورهای عضو گروه هفت همچنین تهدید کردند که تحریم‌های جدید و «شدیدی» را علیه مسکو وضع خواهند کرد.

پوتین: گفتگو تنها با پذیرش تمام خواسته‌های روسیه ممکن است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید گفتگو برای صلح در اوکراین تنها در صورتی ممکن است که «تمام خواسته‌های روسیه» مورد قبول قرار گیرد.

او این سخنان را در جریان گفتگوی تلفنی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان بیان کرد.

این گفتگوی تلفنی به درخواست صدراعظم آلمان انجام شد.

اتحادیه اروپا: به دنبال الحاق هر چه سریعتر اوکراین هستیم

ماروش شفچوویچ، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید که بروکسل خواهان «الحاق هر چه سریعتر» اوکراین به این اتحادیه است.

وی افزود که در هر حال حاضر کمک به اوکراینی‌ها در برابر تهاجم نظامی روسیه در اولویت است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه خواستار پذیرش عضویت کشورش در اتحادیه اروپا «بدون فوت وقت» شده بود.

قیمت هر مگاوات بر ساعت گاز طبیعی در اروپا از ۲۰۰ یورو فراتر رفت

قمیت هر مگاوات بر ساعت گاز طبیعی در اروپا همزمان با جنگ در اوکراین برای اولین بار از ۲۰۰ یورو فراتر رفت.

مایکروسافت فروش محصولاتش در روسیه را به حالت تعلیق درآورد

شرکت مایکروسافت روز جمعه اعلام کرد که فروش محصولاتش در روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورد.

شرکت «ایر بی ان بی» نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود که فعالیت‌هایش در روسیه را متوقف می‌کند. بسیاری از غول‌های صنعتی و دیجیتال مانند بوئینگ و گوگل پیش از این از توقف فعالیتهای خود در روسیه خبر داده بودند.

وزیر خارجه اوکراین سربازان روسی را به تجاوز جنسی به زنان متهم کرد

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز جمعه سربازان روس را به «تجاوز جنسی به زنان در شهرهای اشغال‌شده اوکراین» متهم کرد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین خواستار ایجاد یک دیوان کیفری ویژه برای رسیدگی به «جنایت» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شد.

شورای امنیت تا ساعاتی دیگر جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ساعت ۱۷:۳۰ به وقت اروپای مرکزی (۲۰ به وقت تهران) در جلسه‌ای اضطراری جنگ در اوکراین را بررسی خواهد کرد.

این جلسه به درخواست بریتانیا و برای بحث بر سر پیامدهای حمله شبانه روسیه به یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین تشکیل می‌شود.

دبیرکل ناتو برقراری منطقه پرواز ممنوع را رد کرد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه طرح برقراری منطقه پرواز ممنوع در اوکراین را رد کرد.

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت که کشورهای عضو این پیمان به این نتیجه رسیدند که انجام این طرح می‌تواند به «جنگ کامل در اروپا» منجر شود.

هرمس فعالیت خود را در روسیه به حال تعلیق درآورد

برند معروف هرمس اعلام کرد که به دلیل «نگرانی شدید از وضعیت فعلی اروپا»، تصمیم گرفته است فروشگاه‌های خود را در روسیه موقتا ببندد و فعالیت‌های تجاری خود در این کشور را از عصر جمعه متوقف کند.

این گروه تجاری فرانسوی در صفحه لینکدین خود نوشت: «با کمال تأسف تصمیم گرفتیم فروشگاه‌های خود را در روسیه به طور موقت تعطیل کنیم و تمام فعالیت‌های تجاری خود را از عصر ۴ مارس متوقف کنیم.»

هرمس دارای سه فروشگاه در روسیه است که از جمله یکی از آنها در مرکز خرید معروف گوم در میدان سرخ قرار دارد. در روسیه حدود ۶۰ نفر برای این برند لوکس و پر درآمد مشغول به کار هستند.

چندین شرکت بین‌المللی به ویژه شرکت سوئدی ایکیا، اینتل، اربی‌اند‌بی، اکسون موبیل، بوئینگ، اپل و فورد پیش از این تعلیق فعالیت خود در روسیه را اعلام کرده‌اند.

دولت روسیه از مردم خواست که حول پوتین متحد شوند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در جریان یک نشست خبری، در پاسخ به پرسشی درباره نظر شخصیت‌های فرهنگی مخالف جنگ در روسیه، گفت: «اکنون زمان تفرقه نیست، زمان اتحاد است. باید حول رئیس‌جمهورمان متحد شویم».

سفیر اوکراین در سازمان ملل خطاب به پوتین: همه دنیا علیه تو هستند

پس از رأی‌گیری تاریخی روز جمعه علیه روسیه در شورای حقوق بشر، یوهنیا فیلیپنکو، سفیر اوکراین در سازمان ملل در ژنو خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: «همه دنیا علیه تو هستند.»

خانم فیلیپنکو پس از این رأی‌گیری که حتی متحدان نزدیک روسیه مانند ونزوئلا و کوبا هم به آن رأی ممتنع دادند، در حالی که دیپلمات‌های کشورهای مختلف در اطراف او حلقه زنده بودند، به خبرنگاران گفت: «پیام به پوتین واضح بود؛ شما در سطح بین‌المللی منزوی هستید و تمام جهان علیه شما هستند.»

وزیر خارجه بریتانیا: خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت شدیم

در پی حمله روسیه به سایت هسته‌ای زاپریژیا در اوکراین و تصرف آن، بریتانیا این اقدام مسکو را «تهدیدی برای امنیت و ثبات اروپا» خواند و ضمن محکوم کردن این عمل، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

لیز تراس، رئیس دیپلماسی بریتانیا که در بروکسل به سر می‌برد، در گفتگو با شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا گفت: «ما خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل شده‌ایم. این تهدیدی برای امنیت و ثبات اروپاست و مسئولان آن باید پاسخگو باشند.»

ساعاتی پیش از این، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز گفته بود کشورش خواستار تشکیل فوری شورای امنیت است.

قیمت یورو در برابر دلار کاهش یافت

در حالی که تبعات اقتصادی حمله اخیر روسیه به نیروگاه اتمی اوکراین در جهان ادامه دارد، روز جمعه بهای یورو به کمتر از ۱.۱۰ در برابر دلار آمریکا رسید. این پایین‌ترین ارزش یورو در برابر دلار از ماه مه ۲۰۲۰ تاکنون است.

۴۱۵ نیجریه‌ای مقیم اوکراین به کشورشان بازگردانده شدند

۴۱۵ نفر از اتباع نیجریه ساکن اوکراین که عمدتا دانشجو بودند روز جمعه موفق شدند از طریق رومانی، به کشورشان بازگشته و وارد فرودگاه ابوجا شوند.

این نخستین گروه از اتباع نیجریه در اوکراین است که به کشورشان بازگردانده می‌شوند.

دولت نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، سه هواپیما از شرکت‌های محلی اروپایی مکس ایر و ایرپیس را برای بازگرداندن بیش از هزار نفر از اتباعش اجاره و اعلام کرده ۷.۷ میلیون یورو برای بازگرداندن حدود ۵ هزار شهروند خود از اوکراین اختصاص داده است.

بسیاری از کشور‌های آفریقایی برای کمک به اتباع‌شان که به ویژه به لهستان و رومانی هجوم برده‌اند، تلاش می‌کنند. بسیاری از این افراد در معرض برخورد‌های نژادپرستانه در مرز‌های اوکراین قرار دارند.

از زمان آغاز تهاجم روسیه از یک هفته پیش، در مجموع یک میلیون پناهجو از اوکراین به کشور‌های همسایه گریخته‌اند.

رأی بالا در سازمان ملل علیه روسیه

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با اکثریت قاطع، قطعنامه‌ای را به نفع کمیسیون بین‌المللی تحقیق در مورد نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه در اوکراین پس از تهاجم روسیه به تصویب رساند.

به این ترتیب، پس از پیشنهاد متنی برای درخواست از مسکو برای پایان دادن به مناقشه اوکراین که اوایل هفته با ۳۲ رأی موافق، ۲ رای مخالف (روسیه و اریتره) و ۱۳ رای ممتنع (از جمله ایران) در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، این بار نیز روسیه شکست تلخ دیگری را برای روسیه در شورای حقوق بشر متحمل شد.

اعتراض سنگال به اوکراین برای فراخوان داوطلبان جنگ در این کشور

به دنبال انتشار فراخوان سفارت اوکراین در سنگال برای جذب داوطلبان کمک به مقاومت اوکراینی‌ها در برابر «تجاوز روسیه»، وزارت امور خارجه سنگال با احضار سفیر کی‌یف در داکار به این اقدام اعتراض کرد.

در فراخوانی که سفارت اوکراین در فیس‌بوک برای اتباع سنگال و برخی از کشور‌های دیگر غرب آفریقا همرسان کرده بود، از افراد اطلاعاتی از جمله نام و خانوادگی، ایمیل و میزان تجربه نظامی درخواست شده بود. این فرم برای ثبت نام داوطلبان خارجی است که می‌خواهند به نیرو‌های اوکراینی در جنگ با روسیه کمک کنند.

در پی اعتراض دولت سنگال، این فراخوان در همان روز پنجشنبه برداشته شد.

به گفته وزارت امور خارجه سنگال، سفیر اوکراین تأیید کرده که تا آن زمان ۳۶ نفر برای شرکت در جنگ کشورش با روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزارت خارجه سنگال در بیانیه‌ای با اشاره به «خطرناک بودن چنین اقداماتی»، این عمل را «قاطعانه» محکوم و تصریح کرده که «استخدام داوطلبان، مزدوران و جنگجویان خارجی در خاک سنگال غیرقانونی است و مشمول مجازات‌های پیش‌بینی شده است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، آخر هفته گذشته خواستار ایجاد «لژیون بین‌المللی»، یعنی نیرویی متشکل از داوطلبان خارجی «برای پیوستن به مقاومت» اوکراین شده بود.

سنگال که در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد، در جریان رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه به قطعنامه خروج نیرو‌های روسیه از اوکراین رأی ممتنع داده بود.

افت بازار‌های بورس جهان پس از حمله روسیه به نیروگاه اتمی اوکراین

خبر ورود تانک‌های روسی به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین در روز جمعه شوک بزرگی به سرمایه‌گذاران بورس در جهان وارد کرد.

آخرین میزان سقوط بازار سهام فرانکفورت ۳.۳۸ درصد و میلان ۳.۷۰ درصد اعلام شد.

به جز بورس‌های اروپایی، بازار‌های سهام در شهر‌های مهم جهان و به ویژه در آسیا نیز به دلیل همین حمله روسیه دستخوش تحولات منفی شد.

در آسیا بورس‌ها در روز جمعه پس از افت بیش از ۳ درصدی در مدت کوتاهی بعد از اعلام حمله روسیه، تنها اندکی بهبود یافتند و ارزش بورس توکیو ۲.۲۳ درصد، هنگ کنگ ۲.۵۴ درصد و شانگ‌های ۰.۹۶ درصد شد.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: آماده سفر به چرنوبیل هستم

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آماده است به اوکراین سفر کند تا درباره یافتن راه‌حلی برای تضمین امنیت سایت‌های هسته‌ای در معرض خطر جنگ مذاکره کند.

گروسی در یک نشست مطبوعاتی اضطراری که پس از حمله روسیه به نیروگاه زاپوریژیای اوکراین در مقر این نهاد بین‌المللی در وین برگزار شد، گفت: «من به فدراسیون روسیه و اوکراین اعلام کرده‌ام که می‌توانم در اسرع وقت به چرنوبیل سفر کنم».

ادامه سقوط آزاد بورس‌های اروپا

سقوط آزاد بورس‌های اروپا در بامداد جمعه باز هم ادامه یافت.

در این روز ارزش بورس فرانکفورت ۳ درصد سقوط کرد. بورس پاریس نیز با همین درصد افت، به پایین‌ترین حد ارزش خود از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون رسید.

مارس ۲۰۲۰، زمان ابتدای اوج گرفتن کرونا در جهان بود.

ناتو حمله روسیه به نیروگاه اتمی زاپوریژیا را محکوم کرد

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز جمعه بمباران نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین به دست نیرو‌های روسی را محکوم کرد و با «غیرمسئولانه» خواندن این حمله، خواستار پایان جنگ شد.

استولتنبرگ در سخنان کوتاهی که در کنار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده قبل از نشست اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل ایراد کرد، گفت: «حمله به یک نیروگاه هسته‌ای ماهیت غیرمسئولانه این جنگ و لزوم پایان دادن به آن را نشان می‌دهد.»

بازار‌های بورس اروپا باز هم سقوط کرد

بمباران و اشغال بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به دست روسیه و بیم خطر انفجار اتمی در در بامداد جمعه سبب شد بازار‌های سهام اروپا روز دیگری را با کاهش شدید آغاز کنند.

ارزش معاملات در نخستین ساعت آغاز به کار بورس پاریس در این روز ۱.۱۰ درصد افت داشت. سهم بورس فرانکفورت از این سقوط ۱.۵ درصد و بورس لندن نیز ۰.۴ درصد بود. در طول هفته، بازار‌های اروپایی بین ۴ تا ۷ درصد سقوط کردند.

دومای روسیه قانون جرم‌انگاری پخش «اخبار دروغ» درباره ارتش را تصویب کرد

نمایندگان مجلس روسیه روز جمعه در بحبوحه تهاجم نیرو‌های مسکو به اوکراین متنی را تصویب کردند که به موجب آن برای افرادی که دست به پخش «اخبار دروغ» درباره ارتش این کشور بزنند، مجازات‌های سنگین زندان و جریمه‌های نقدی در نظر گرفته است.

بر پایه این لایحه اصلاحی که در دوما تصویب شد، در صورتی که «اخبار دروغ» منجر به «پیامد‌های جدی» برای نیرو‌های مسلح شود، مجازات‌های مختلف زندان تا ۱۵ سال برای عامل آن پیش‌بینی شده است. اصلاحیه‌ای که روز جمعه به تصویب رسید، همچنین برای افرادی که تشویق به تحریم روسیه می‌کنند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.

ارتش روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را تصرف کرد

اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه روز جمعه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین را اشغال کرده است.

این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست شب گذشته هدف حمله نیرو‌های روسی قرار گرفت و بخشی از آن دچار آتش‌سوزی شد. این حمله تلفات جانی نداشته و به گفته مقامات اوکراین سبب نشت یا تشعشع رادیواکتیو هم نشده است.

زاپوروژیا واقع در حاشیه رود دنیپر و در فاصله حدود ۵۵۰ کیلومتری جنوب شرقی کیف قرار دارد. ظرفیت تولید برق این نیروگاه نزدیک به ۶ هزار مگاوات است که برای تأمین برق حدود چهار میلیون خانه کافی است.

نیرو‌های روسیه منطقه اطراف نیروگاه زاپوریژیا را اشغال کردند

آژانس بازرسی سایت‌های هسته‌ای اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسی منطقه‌ای را که نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین در آن واقع شده، اشغال کرده‌اند.

این آژانس با این حال اطمینان داده است که کارکنان نیروگاه به بهره‌برداری از سایت ادامه می‌دهند.

این نهاد دولتی اوکراین روز جمعه اعلام کرد: «محدوده‌ای که نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در ان قرار دارد، به دست نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه اشغال شده است. با این حال، کارکنان بخش عملیاتی نیروگاه بلوک‌های تولید انرژی را در کنترل دارند و عملکرد آن‌ها را مطابق با الزامات مقررات فنی ایمنی همچنان ادامه می‌دهند.»

دسترسی به فیس‌بوک، بی‌بی‌سی و چند رسانه دیگر در روسیه محدود شد

در حالی که روسیه در حال نبرد در خاک اوکراین است، مقامات این کشور با تشدید کنترل خود بر گردش اطلاعات و اخبار، روز جمعه دسترسی به سایت‌های چهار رسانه مستقل از جمله بی‌بی‌سی را محدود کردند.

بر اساس داده‌های «روسکومنادزور»، سازمان مسئول امور رسانه‌ها در روسیه، دسترسی به سایت‌های روسی‌زبان بی‌بی‌سی و رادیو و تلویزیون بین‌المللی آلمان، دویچه وله، سایت مستقل مدوزا و نیز رادیو اسووبودا، شعبه روسی رادیو آزادی، رسانه‌ای که توسط کنگره ایالات متحده تامین مالی می‌شود، بنا به درخواست دادستان «محدود» شده است.

همچنین روز جمعه در روسیه دسترسی کاربران به فیس‌بوک نیز محدود شد.

دوما قرار است روز جمعه لایحه‌ای را بررسی کند که بر پایه آن برای هر گونه انتشار «اخبار جعلی» در مورد ارتش تا ۱۵ سال محکومیت زندان تعیین می‌شود.

بایدن: روسیه فعالیت نظامی در منطقه نیروگاه را متوقف کند

یک مقام دولتی در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت که پس از حمله روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اوکراین، زلنسکی همچنین تلفنی با جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده نیز گفتگو کرد.

به گفته کاخ سفید، آقای بایدن «از روسیه خواست تا فعالیت‌های نظامی خود در منطقه» این نیروگاه را متوقف کند.

حمله به نیروگاه اتمی؛ بریتانیا خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شد

به دنبال حمله روسیه به بزرگترین نیروگاه اتمی اورپا در مرکز اوکراین، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل «در ساعات آینده» شد.

وی پس از گفتگو زلنسکی در روز جمعه اعلام کرد: «اقدامات غیرمسئولانه رئیس جمهور پوتین حالا دیگر ممکن است مستقیماً امنیت کل اروپا را تهدید کند.»

زلنسکی روسیه را به «تروریسم هسته‌ای» متهم کرد

به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، تانک‌های روسی حاضر در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا عامل گشودن آتش به سمت این نیروگاه بوده‌اند.

وی در ویدئویی که دفتر ریاست جمهوری اوکراین آن را منتشر کرد، گفت: «این تانک‌ها مجهز به دوربین‌های حرارتی هستند، بنابراین آن‌ها می‌دانستند دارند چه کار می‌کنند».

زلنسکی مسکو را متهم کرد که به «ترور هسته‌ای» متوسل شده و می‌خواهد فاجعه ۱۹۸۶ چرنوبیل را که بدترین فاجعه نیروگاه هسته‌ای تاریخ بود، «تکرار» کند.

او گفت: «ما به همه هشدار می‌دهیم که تاکنون به جز روسیه هیچ کشور دیگری هرگز به نیروگاه‌های هسته‌ای شلیک نکرده است. این اولین بار در تاریخ ماست، اولین بار در تاریخ بشریت.»

او ادامه داد: «اوکراین پانزده رآکتور هسته‌ای دارد. اگر انفجاری رخ دهد، پایان همه چیز است. پایان اروپا. خالی شدن اروپا.»

رئیس جمهور اوکراین افزود: «تنها اقدام فوری اروپا می‌تواند متوقف کردن نیرو‌های روسیه باشد. ما باید از مرگ اروپا در یک فاجعه هسته‌ای جلوگیری کنیم.»

آتش‌سوزی نیروگاه زاپوریژیا مهار شد

نیرو‌های آتش‌نشانی اوکراین موفق شدند خود را به نقطه آسیب دیده در نیروگاه زاپوریژیا رسانده و آتش‌سوزی خطرناکی را که بر اثر بمباران نیرو‌های ارتش روسیه به وجود آمده بود، مهار کنند.

اوکراین می‌گوید پس از مهار آتش‌سوزی، نیروگاه به طور کامل ایمن‌سازی شده است. به گفته مقامات اوکراینی حمله روسیه به این نیروگاه و آتش سوزی پس از آن تلفات جانی نداشته است.

پیش از این، نیرو‌های روسی حاضر در محل مانع دستیابی آتش‌نشانان به محل آتش‌سوزی شده بودند.

آژانس انرژی اتمی نسبت به «خطر بزرگ» بمباران نیروگاه زاپوریژیا هشدار داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به «خطر بزرگ» در صورت بمباران و انفجار نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین هشدار داد.

در حمله نیرو‌های روسی به زاپوریژیا، به ساختمانی که محل آموزشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این نیروگاه بود، آسیب وارد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که سطوح رادیواکتیویته در محل این نیروگاه که دارای ۶ رآکتور هسته‌ای است و بیشتر انرژی کشور را تامین می‌کند، بدون تغییر باقی مانده است.

این نهاد بین‌المللی در توئیتی نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار پایان دادن به استفاده از زور شده و در مورد خطر جدی در صورت ضربه زدن به راکتور‌ها هشدار می‌دهد.»

اوکراین: انفجار نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا ده برابر بدتر از چرنوبیل خواهد بود

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه از روسیه خواست بمباران نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را متوقف کند.

زاپورژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپاست که در مرکز اوکراین قرار دارد و بامداد جمعه بر اثر بمباران نیور‌های روسی دچار آتش‌سوزی شد.

کولبا در توییتی نوشت: «اگر این نیروگاه منفجر شود، حادثه‌ای ده برابر بدتر از چرنوبیل روی خواهد داد! روس‌ها باید فورا آتش را متوقف کنند.»

آتش‌سوزی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین در اثر بمباران روسیه

اوکراین می‌گوید یک نیروگاه هسته‌ای این کشور بر اثر بمباران روسیه دچار آتش‌سوزی شده است.

سخنگوی این نیروگاه روز جمعه اعلام کرد که آتش سوزی در نیروگاه اتمی زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه اروپا در جنوب اوکراین، پس از بمباران روسیه رخ داده است.

آندری توز، سخنگوی این نیروگاه در ویدئویی که در حساب تلگرامی این مرکز اتمی منتشر شده، گفت: به دنبال بمباران نیروگاه اتمی زاپوریژیا توسط نیرو‌های روسی، آتش سوزی رخ داده است.

آمریکا به اوکراینی‌های حاضر در خاک این کشور «حمایت موقت» می‌دهد

پس از اتحادیه اروپا، ایالات متحده اعلام کرد به اوکراینی‌های حاضر در خاک این کشور وضعیت اقامت قانونی به اصطلاح «حفاظت موقت» اعطا می‌کند، وضعیتی که از اخراج این افراد جلوگیری کرده و به آن‌ها حق کار می‌دهد.

این اقدام که ۱۸ ماه اعتبار دارد، تنها برای اوکراینی‌هایی که قبل از یکم مارس وارد ایالات متحده شده‌اند، اعتبار دارد و بنابراین برای آوارگان جنگ حاضر پس از آن تاریخ و نیز کسانی که از این پس وارد خاک آمریکا می‌شوند، اعمال نمی‌گردد.

مقامات آمریکا نگفته‌اند که قانون جدید شامل حال چه تعدادی از افراد می‌شود. به گفته رسانه‌های ایالات متحده، در زمان اعلام این خبر حدود ۴ هزار اوکراینی بدون مدرک اقامتی در معرض خطر اخراج از این کشور قرار داشته و نزدیک به ۳۰ هزار نفر دیگر نیز در معرض خطر انقضای ویزای دانشجویی یا توریستی بوده‌اند.

دامنه تصمیم ایالات متحده بسیار محدودتر از تصمیم ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست که به اتفاق آرا در روز پنجشنبه با اعطای «حمایت موقت» به پناهندگانی که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، اعم از اتباع یا ساکنان مدت طولانی در این کشور، موافقت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
35
6
مرگ بر آمریکا ، مرگ بر انگلیس ، مرگ بر فرانسه ، مرگ بر اسراییل
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
خب اینجوری که همه باید بمیرن، کی زنده بمونه اونوقت!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
الان روسیه هم در حال کشتار مردم است.
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
2
29
از آنجاییکه پوتین و مزدورانش فقط و فقط زبان زور را میفهمند لذا باید بمب و موشک فراوان بر سرشان ریخت تا به دیگران آسیب نرسانند.
پاسخ ها
roham orginal ~
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
از آنجایی که اینقدر بدبخت و مفلوک شدید که دیگه نمیتونید با هویت خودتون نظرتونو منتشر کنید و از غرب دفاع کنید و غرب پرستی و دشمنی با شرق رو رواج بدید و البته برای تخریب دیگران با هویتشون نظرات متضاد میدید لذا باید سریعا به دکتر مراجعه کنید چون دارید زیادی فشار به خودتون میارید و فکر کنم در نهایت حتی در مکانهای واقعی و عمومی هم هویتتونو فراموش کنید و به کل مشاعرتو نو از دست بدید . واقعیتی که یکی مثل شما میخواد با این سبک و سیاق نادیده اش بگیره غیر قابل انکاره پس در واقعیت این شمایی که داری وقتتو تلف میکنی و حیثیت... رو خرج میکنی . اینجا رو تونستید مغلطه کنید و سروصدا راه بندازید ؛ محیطهای دیگه که امثال شما رو ... بیرون میندازن رو چیکار میکنی ؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
17
مرگ بر متجاوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
هزاربار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
1
18
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین روز جمعه سربازان روس را به «تجاوز جنسی به زنان در شهرهای اشغال‌شده اوکراین» متهم کرد.
رونوشت به سینه چاکان ولایت پوتین و شرق گداهایی که در ماه چهره ...پوتین را میبینند .و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
10
فقط یک حیوان صفت می تواند به یک نیروگاه هسته ای حمله کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
0
8
فعلاکه هم شهری عزیزباید گفت مرک برپوتین متجاوز اونوقت چه ربطی به اسراییل وامریکا واروپا داره مگراونها تجاوزکردن یاروسیه روسیاه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین