کد خبر: ۷۵۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
گروسی گفته گفتگو‌های مثمرثمری با اسلامی داشتم

اگر ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی به نتیجه نرسند، احیای برجام دشوار است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که گفت‌وگوهای مثمرثمری را با اسلامی داشته و تصریح کرد: دستورکار آژانس تحت تاثیر هیچ کشوری قرار نمی گیرد.
اگر ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی به نتیجه نرسند، احیای برجام دشوار است
آفتاب‌‌نیوز :

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای سومین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده، امروز (شنبه)‌۱۴ اسفند ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

وی در این کنفرانس خبری تصریح کرد: باعث خوشحالی است که دوباره به تهران بازگشتم و گفتگویی را با آقای اسلامی داشتم. گفتگوی بسیار مثمرثمری را داشتیم. در این مدت ملاقات‌های مستمر و گفتگوی تلفنی را در این مدت با آقای اسلامی داشتم‌ و سعی کردیم موضوعات مهمی را حل و فصل کنیم.

وی افزود: چند موضوع خاص مانده که باید در مقابل شورای حکام شفاف سلزی می کردیم و مدتها این مسائل حل نشده بود و دو طرف تلاش کردند در رابطه با این مسائل شفاف سازی کنند‌که تا پیش از این در این خصوص موفقیتی نداشتیم. به همین خاطر تلاش کردیم رویکرد عملگرایانه ای را داشته باشیم.

مدیرکل آژانس ادامه داد: این امر از چند جهت مهم است امروز به دو مورد اشاره می‌کنم اول اینکه بر کسی پوشیده نیست در حالی که اینجا در حال مذاکره هستیم، مذاکرات مرتبطی با این مذاکرات درباره احتمال بازگشت ایران و بقیه کشورها به برجام وین در حال انجام است. این دو‌ روند بسیار به هم وابسته و متصل هستند.

گروسی با اشاره به این موارد افزود: در صورتی ایران و آژانس درباره مسائل پادمانی باقیمانده تفاهم نداشته باشند، تصور اینکه توافق جامع درباره برجام به نتیجه برسد، بسیار دشوار است.

وی گفت: بسیار مهم است به درک متقابلی برای آینده همکاریهای فشرده برسیم که همراه با حرفه ای گری باشد که متخصصان بتوانند درباره مسائل باقیمانده شفاف سازی کنند. نکته دوم اینکه امیدوارم رو به جلو باشد و گذشته را در نظر نگیرد، انرژی هسته‌ای قابلیت های فراوانی دارد که برای توسعه کشورها و از جمله ایران بسیار مهم است. با در نظر گرفتن تمامی وقایعی که در دنیا رخ می دهد مثل گرمایش زمین، تولید انرژی و ... به این نتیجه می رسیم که تولید انرژی متناسب با شرایط فعلی محیط زیست که انرژی اتمی هم جزو آن است می تواند حائز اهمیت باشد.

گروسی اضافه کرد: برای حرکت سریعتر به سمت آینده و پیشبرد همکاری های ایران و آژانس متعهد هستم که بیش از گذشته به آینده و رو جلو حرکت کنیم که جامعه ایران از توسعه و رفاه و پیشرفت ناشی از انرژی هسته ای بهره مند شود.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارشهای محرمانه ایران به آژانس و بحث اصل محرمانگی اظهار داشت: بارها این سوال را از خود پرسیدم. متأسفانه برخی اعضا به این محرمانگی احترام نمی‌گذارند و این باعث تأسف است.

مدیرکل آژانس اظهار داشت: بحثهای بسیاری در آژانس مطرح شده که قوانینی ایجاد کنیم ولی وقتی کسی بخواهد اطلاعات را منتشر کند نمیتوان مانع آن شد.

گروسی درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران گفت: تمرکز آژانس بر همکاری با ایران است و اگر در جامعه بین المللی ببینید مثالهای مشابهی است و این مخاطرات اجتناب ناپذیر است ولی آژانس با حرفه ای گری کار خود را انجام میدهد.

گروسی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی قرار است اسرائیل پرونده سازی علیه ایران مطرح کند و آژانس بررسی کند؟ خاطرنشان کرد: دستورکار آژانس توسط هیچ کشوری تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و کار ما تحت تاثیر و کنترل هیچ کشوری قرار نمی‌گیرد. مبنای قضاوت های ما مستقل از نظرات کشورهاست.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین