کد خبر: ۷۵۷۹۷
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۴
مصاحبه نخست وزیر لهستان با مجله تایم

9 سوال از نخست وزیر لهستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دونالد توسک نخست وزیر لهستان با شعار موازنه روابط کشورش با روسیه و ایالات متحده از نوامبر 2007 رو کار آمده است. وی که در حزب جایگاه شهروندی عضو است تلاش کرده است تا سطح رفاه عمومی در کشورش را افزایش دهد.

وی در گفتگویی با مجله تایم به نه سوال خبرنگار این نشریه آمریکایی پاسخ داده است. 
 
1- در چهار ماه حضور خود به عنوان نخست وزیر لهستان به چه دستاوردهای نایل شدید؟

دولت تلاش کرد تا تصویر لهستان و روابطش با اتحادیه اروپا و جهان را بهبود بخشد.در 100 روز اولیه نخست وزیری من به دنبال آرامش بخشیدن به تنش های دو ساله اخیر لهستان بودم که خوشبختانه به این مهم نایل شدم زیرا مردم لهستان در طول دو سال حکومت کاچینسکی ها شرایط بسیار بدی را تجربه کرده بودند اما اکنون آنها شرایط بهتری برای زندگی آرام دارند.

2- آیا شما از نخست وزیر بودن لذت می‌برید؟

من به صورت اتفاقی وارد سیاست شدم به عنوان فردی از اولین نسل مبارزین با کمونیست شوروی، من می خواستم باستان شناس شوم و سالها ناشر بودم و البته ناشر بودن بسیار لذت بخش تر بود.

3- شما چیزهای زیادی را در راه رسیدن به نخست وزیری فدا کرده اید؟

من احساس نمی کنم که مبلغ مذهبی هستم. نخست وزیری فقط یک شغل است که هیچ گونه رسالتی به همراه ندارد مهم آن است که شما بتوانید کار خود را درست انجام دهید و مردم کشورتان در رفاه زندگی کنند شما چیزی را تغییر داده باشید. اما در طول 30 سال فعالیت اجتماعی هرگاه که من خسته می شدم همسرم می گفت: شغلت را عوض کن! و البته که او حرف درستی می زد.

4- نظر همکاران شما در حزب «جایگاه شهروندی» نسبت به دیدگاه شما در موضوع تجارت آزاد چیست؟

شما هیچگاه نمی‌توانید همه را قانع کنید. سخت ترین کار در این جنبش قانع کردن لخ والسا بود. عده ای بر این عقیده هستند که او فردی است با تحصیلات آکادمیک کم اما دیدی باز نسبت به جهان، او مرد با تجربه و عاقلی است. والسا افکار بزرگی دارد که  حزب را به سوی اروپا رهنمود کرد.

5- شما چه درسی از لخ والسا و دیگر رهبران بزرگ گرفته‌اید؟

قهرمانان ذهنی ما مارگارت تاچر و رونالد ریگان هستند آنها سمبل برخورد سخت گیرانه و محکم در برابر اتحاد جماهیر شوروی بوده و این ایده و فکر رهبری همراه با آزدای و ارزشهای انسانی را احیا کردند.

6- چطور از لهستانی های که از کشورهای دیگر به لهستان باز می گردند پذیرای می‌کنید؟

عده زیادی از آنها بازگشتند نه به خاطر معجزه‌ای که من قولش را داده بودم بلکه به خاطر تغییر وضعیت بازار کار در ایرلند. بنابراین مساله مهاجرت برای پول مساله تنها لهستان نیست. در عین حال فرار مغزها مساله مهمی است.

7-چه چیزی شما را در لهستان شگفت زده می‌کند وقتی که در کشور در حال سفر هستید؟

تاثیر وحشتناک سیستم کمونیستی بر روی مردم در محور جامعه و در شهرهای لهستان بسیار تاسف بر انگیز است. کیفیت زندگی تنها بر پایه کالا های که شما در مغازه‌های می‌یابید نیست.
8-چگونه شما فاصله میان بخش های روستانی و شهری لهستان را به هم پیوند می‌دهید؟

علاوه بر این موضوع جدایی جغرافیایی و تاریخی نیز وجود دارد بخش غربی لهستان به حمایت از زیر ساخت اجتماعی متمایل است بخش شرقی لهستان از PIS. این خطوط مرزی در قرون 14 و 15 میلادی تشکیل شده‌اند کلید رسیدن به این تعادل دو طرفه بهبود بخشیدن وضع آموزش است.

9-آیا تا کنون از مذاکره با افرادی شبیه به پوتین یا بوش تحت تاثیر قرار گرفته‌اید؟

این گونه دیدار ها بسیاری عادی‌تر از آن چیزی است که شما تصور آن را می‌کنید. خود سیاست دیگر مقدس نیست و رسیدن به آن به آن بلندی که فکر می‌کنید نیست. لهستان کشوری بسیار بزرگی نیست ولی کشور کوچکی هم نیست و من این فکر را که کسی در دنیا به خود بگوید «به هم وطن من نگاه کنید او در کنار نخست وزیر لهستان ایستاده است» در ذهن می‌پرورانم و تلاش می کنم که یک لهستانی به لهستانی بودنش افتخار کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین