کد خبر: ۷۵۷۹۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۶
افزایش تردید‌ها در مورد تحقق استیضاح میرکاظمی؛

استیضاح می‌شود، نمی‌شود

نمایندگان از فشارهایی برای بازپس‌گیری امضاهای استیضاح فردا می‌گویند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که از چند هفته پیش تعدادی از نمایندگان خواستار استیضاح میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم به دلیل روند رو به تزاید گرانی‌ها و تورم شده بودند و هیات رییسه مجلس نیز هفته گذشته با اعلام وصول طرح استیضاخ اعلام کرده بود که چهارشنبه این هفته (فردا) زمان رسیدگی به استیضاح وزیر بازرگانی است، یک روز مانده به طرح استیضاح، حاشیه جلسه علنی امروز شاهد تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از تحقق این استیضاح بود.

هادی حق شناس، نماینده بندر انزلی در این رابطه صبح امروز به خبرنگاران گفت:‌ «برخی فشارها درکار است تا وزیر بازرگانی استیضاح نشود». ‌نماینده بندرانزلی در خانه ملت در جمع خبرنگاران گفت: «برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس طی نامه‌ای از نمایندگان امضا کننده استیضاح وزیر بازرگانی درخواست کرده‌اند که امضاهای خود را پس بگیرند». وی افزود: «هنوز این موضوع قطعی نشده است و بسیاری از نمایندگان تاکنون این نامه را امضا نکرده‌اند».

در همین حال ولی رعیت، نماینده قائم‌شهر و یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر بازرگانی درباره استیضاح وزیر بازرگانی نیز با اشاره به این تلاش‌ها گفت:‌ «امروز عده‌ای از نمایندگان مجلس در صحن علنی نامه‌ای را تهیه کرده بودند و از نماینگان که مخالف استیضاح وزیر بازرگانی بودند امضا جمع می‌کردند که این استیضاح در مجلس انجام نشود».

وی در گفت‌وگویی با خبرنگار پارلمانی آفتاب افزود: «در این نامه آمده بود که افرادی که استیضاح را امضا کرده‌اند امضاهایشان را پس بگیرند که به نظرم این کار خلاف قانون است». عضو فراکسیون اقلیت اظهار داشت: «اینکه نمایندگان در روزهای پایانی وزیر را استیضاح می‌کنند به نظرم خیلی بعد نظارتی ندارد و نتیجه‌ای نخواهد داشت». وی ادامه داد: «هدف ما از استیضاح این بود که وزیر بیاید و با استیضاح کنندگان نشستی داشته باشد که وزیر از این کار هم دریغ کرد و اعتنایی به نمایندگان ندارد».

رعیت تصریح کرد: «هیات رئیسه اساسا نباید در اینگونه مسائل دخالت کند و باید مطابق قانون عمل کند اما اینکه هیات رئیسه بخواهد از یک وزیری جانب‌داری کند به نظرم این حمایت‌ها نقش نظارتی مجلس را از بین برده است». عضو فراکسیون اقلیت اظهار داشت: «استیضاح وزیر بازرگانی به مجلس کمک می کرد که نمایندگان بدانند چه قسمت‌هایی در گرانی نقش دارند».

وی اضافه کرد: «دولت نباید از استیضاح‌ ترس داشته باشد، زیرا نمایندگان مشکلی دارند که استیضاح را مطرح می‌کنند و اگردولت بتواند مشکلات نمایندگان را حل کند دیگر نباید واهمه‌ای از طرح استیضاح داشته باشد».

هیات رییسه مردد

از عصر امروز اما خبرگزاری‌های همسو با دولت اعلام کردند که استیضاح میرکاظمی منتفی شده است. ایرنا به نقل از یک منبع آگاه قاطعانه چنین خبری را منتشر ساخت و فارس نیز ساعتی بعد،‌ به نقل موسی قربانی نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی خبر داد که «نمایندگان با هم كنار آمدند و طرح استیضاح وزیر بازرگانی منتفی شد».

گفته‌‌های این عضو هیات رییسه البته با اظهارات حمیدرضا حاجی‌بابایی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس که پس از پایان جلسه علنی امروز مجلس گفته بود: «استیضاح وزیر بازگانی 25 امضا دارد و كسی امضای خود را پس نگرفته و این استیضاح در دستور كار فردای مجلس است» در تعارض بود.

در این شرایط به نظر می‌رسد هیات رییسه مجلس با توجه به اعلام رسمی وصول استیضاح از سویی و فشار دولت برای جلوگیری از استیضاح وزیر‌اش و در معرض رای اعتماد قرار گرفتن کلیت کابینه، بر سر یک دوراهی مانده است.

پس نگرفته‌ایم، گرفته‌ایم

در حالی که کاظم جلالی نماینده شاهرود در گفت وگو با خبرنگاران پارلمانی با بیان اینکه تعداد امضا کنندگان این نامه در حال افزایش است، گفته بود: « نمایندگان امضا کننده این نامه از طراحان طرح استیضاح میرکاظمی خواسته اند تصمیم گیری در این زمینه را به مجلس هشتم موکول کنند».

احمد بزرگیان، نماینده سبزوار و یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران در رابطه با پس گرفتن استیضاح از سوی نمایندگان گفت: «تاکنون نمایندگان استیضاح را پس نگرفته‌اند و اگر هم نامه‌ای از سوی نمایندگان به دستمان برسد آنرا در جلسه‌ای بررسی خواهیم کرد».

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب وی در خصوص اینکه برخی از اعضای هیات رئیسه گفته‌اند که اسیتضاح وزیر بازرگانی منتفی شده است، نیز گفت: «مگر این عضو هیات رئیسه جز امضاکنندگان استیضاح بوده که در این رابطه اظهارنظر کرده است». بزرگیان افزود: «استیضاح کنندگان وزیر بازرگانی خیلی جدی هستند». وی ادامه داد: «اگر وزیر بازرگانی مشکلات مطرح شده را حل کند و دیگر مشکلی درکشور وجود نداشته باشد آیا باز هم دلیلی برای انجام استیضاح است». نماینده سبزوار گفت: «ما منطقی هستیم و با توجه به شرایط موجود تصمیم می‌گیریم».

از سوی دیگر افروغ، نماینده اصولگرای تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت که موافقان استیضاح وزیر بازرگانی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند.

عماد افروغ در حاشیه جلسه علنی امروزسه شنبه مجلس در پاسخ سوالی درباره جمع‌آوری امضا برای منتفی شدن استیضاح وزیر بازرگانی در صحن علنی مجلس گفت: «ما نیز از این مسئله متعجب شدیم و اعتراض كردیم. همچنین به تعدادی از نمایندگان مجلس مراجعه كردیم تا نامه پس گرفتن امضای استیضاح وزیر بازرگانی را امضا نكنند».

وی با بیان اینكه من نمی‌دانم چه كسانی پشت پرده هستند و این لابی‌ها را ساماندهی می‌كنند، افزود: «هیچ یك از نمایندگان امضا كننده طرح استیضاح وزیر بازرگانی امضاهای خود را پس نگرفته‌اند اما من می‌بینم كه روزنامه قدس از طریق SMS خبر می‌دهد كه استعفای وزیر بازرگانی منتفی شد».

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینكه ما نمی‌دانیم از استیضاح وزیر بازرگانی منافع چه كسانی به خطر می‌افتد، خاطرنشان كرد: «از رسانه‌ها توقع نداریم كه پیام جعلی ارسال كنند و این مایه شگفتی است». افروغ تاكید كرد: «اینجانب هرگز امضای خود در طرح استیضاح وزیر بازرگانی را پس نخواهم گرفت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
0
0
با سلام مردم هر روز شاهد بالا رفتن قيمتها هستند و دو ماه از سال مي گذرد هنوز افزايش حقوق كاركنان محقق نشده است ان وقت وكلاي مردم در مجلس براي روشن كردن علت گرانيها در سوال كردن از وزير مربوطه بهم تعارف مي كنند خدا بداد اين مردم برسد .
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
0
0
با سلام مردم هر روز شاهد بالا رفتن قيمتها هستند و دو ماه از سال مي گذرد هنوز افزايش حقوق كاركنان محقق نشده است ان وقت وكلاي مردم در مجلس براي روشن كردن علت گرانيها در سوال كردن از وزير مربوطه بهم تعارف مي كنند خدا بداد اين مردم برسد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین