کد خبر: ۷۵۸۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷

گزارشی کامل از بیست و یکمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

بیست و یکمین جلسه مجلس برای بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش درآمدی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) چهاردهم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
گزارشی کامل از بیست و یکمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه علنی نوبت عصر امروز به ریاست علی نیکزاد برگزار شد.

نمایندگان در جلسه صبح امروز به بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق مربوط به بخش درآمدی پرداختند و تعدادی از آنها را تصویب کردند از جمله تعیین نرخ خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب خارج از کشور، اعطای مجوز به دولت برای واردات خودرو، مخالفت با اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد اقتصادی و تعیین منابع برای تخصیص ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در سال آینده.

در ابتدای جلسه نوبت عصر، سیدمحسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس بیانیه ۲۴۲ نفر از نمایندگان مجلس همزمان با ۱۴ اسفندماه سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین بیانیه بیش از ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور درباره موضوعات بین دولت و مجلس و معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه ها را قرائت کرد.

روح الله متفکر آزاد عضو دیگر هیئت رئیسه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد که در بخشی از آن بر لزوم برنامه ریزی برای معرفی هنرمندان ارزشی و اسلامی و انقلابی در جشنواره فجر تاکید کرده اند.

در ادامه جلسه علنی و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، با تصویب نمایندگان مقرر شد که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین در سال آینده مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده نشود.

طبق این مصوبه، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

نمایندگان در مصوبه ای دیگر، سازوکاری برای افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی تعیین کردند.

بر این اساس به دولت اجازه داده می شود تا سقف سیصد و پنجاه هزار میلیارد (۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از سهام و سهم‌الشرکه خود در شرکت های دولتی و همچنین اموال منقول و غیر منقول را صرف افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی نماید.

در ادامه بررسی های بودجه ای امروز، منابعی برای تولید اشتغال و کار آفرینی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داده شد.

نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی را هم مکلف به واریز وجوه قانون نحوه تامین هزینه های اتاق بازرگانی ایران به خزانه داری کل کشور کردند.

همچنین به دستگاه‌های اجرائی ملی و استانداران اجازه دادند که اموال و دارایی منقول و غیر منقول مازاد دولتی را از طریق حراج عمومی در بورس کالا و یا از طریق مزایده عمومی به فروش رسانند.

در یک تصمیم بودجه ای دیگر، سازوکار فروش نفت توسط بخش خصوصی مشخص شد.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی رقم مصوبه خود در خصوص تکمیل طرح های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال ۱۴۰۱ را تغییر دادند.

در جلسه نوبت صبح امروز مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، سازوکاری برای تکمیل طرحهای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای تعیین شد، اما از آنجا که این بند خلاف برنامه ششم توسعه بوده و نیازمند دو سوم آرای نمایندگان برای تصویب نهایی می باشد؛ عبدالرضا مصری در جلسه نوبت عصر مجددا در خصوص آن رای گیری کرده و نمایندگان مجلس به این بند رای ندادند. در نهایت پیشنهاد الحاقی کمال علیپور در خصوص این مورد بررسی و تصویب نمایندگان قرار گرفت.

بعد از آن، نوبت به پیشنهادات اصلاحی نمایندگان در بند مربوط به شروط معافیت مشمولان خارج از کشور رسید که علی رغم طرح پیشنهادات متعدد از سوی نمایندگان، هیچ کدام از آنها نتوانست رای لازم را به دست آورد.

بنابراین با تصویب مجلس، تصمیم گیری درباره خرید سربازی مشمولان خارج از کشور بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح گذاشته شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین