کد خبر: ۷۵۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۸
مرتبط دانستن جاه طلبی اسرائیل با برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران!

افزایش خطر مسابقه هسته‌ای در خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک موسسه مطالعاتی بین المللی با اشاره به اقدامات کشورهای خاورمیانه در دستیابی به انرژی اتمی نوشته است که ادامه برنامه هسته ای ایران و عدم پذیرش میثاق‌های بین المللی از سوی رژیم صهیونیستی احتمالا باعث آغاز مسابقه هسته‌ای در این منطقه از جهان خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، انستیتوی بین الملل مطالعات استراتژیک (IISS) که مقر آن در لندن قرار دارد روز سه شنبه با انتشار گزارشی متذکر شده است که طی سال 2007 ،13 کشور جهان به طور ناگهانی اعلام کرده اند که درصدد دستیابی به انرژی هسته‌ای هستند.

«جان چیپمن» مدیر این موسسه مطالعاتی در این باره می‌گوید: «ابراز علاقمندی این کشورها به آغاز برنامه هسته‌ای از این جهت حائز توجه است که اغلب آنان به منابع سنتی انرژی دسترسی ارزان داشته و هیچ سابقه‌ای مطالعات اتمی ندارند».

وی با اشاره به فعالیت های هسته ای اعلام نشده رژیم صهیونیستی گفته است: «ادامه امتناع اسرائیل از ارائه هیچ توضیحی درباره ابعاد برنامه هسته‌ای اش، مصر و دیگر همسایگان این کشور را برای دستیابی به تسلیحات هسته ای تحت فشار خواهد گذاشت».
 
مطابق برخی برآوردها رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک اتمی در اختیار دارد.

چیپمن در ادامه مدعی شد: «اگر موضوع برنامه هسته‌ای ایران حل نشده باقی بماند بزودی شاهد موج بزرگی از نقض معاهده گسترش تسلیحات اتمی در میان همسایگان این کشور خواهیم بود».

به گفته مارک فیتزپاتریک یکی از کارشناسان IISS ایران «از نظر تئوریک» تا پایان سال 2009 از اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای برخوردار خواهد بود. 

این در حالی است که مقامات کشورمان بارها بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند.

در مطالعات IISS فعالیت های اتمی یازده کشور مصر، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی ، ترکیه، الجزایر، رژیم صهیونیستی، مراکش، تونس، لیبی، لبنان، اردن، عراق، یمن و سوریه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین