کد خبر: ۷۵۸۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

تصاویر| پشت پرده تخریب‌های میدان نقش جهان

میدان نقش جهان و مجموعه بازار‌های اطراف آن در زمان شاه عباس اول در آغاز قرن هفدهم میلادی ساخته شده است، این بنا در سال ۱۳۱۰ شمسی ثبت ملی و در سال ۱۳۵۸ به همت شهریار عدل، در زمره نخستین آثار ایران در فهرست جهانی یونسکو درآمد. این میدان در طول تاریخ به‌عنوان مرکز فرهنگ، اقتصاد، مذهب، قدرت اجتماعی، حکومت و سیاست مطرح بوده و به همین دلیل حائز اهمیت است.
تصاویر| پشت پرده تخریب‌های میدان نقش جهان
آفتاب‌‌نیوز :

محوطه این میدان متعلق به شهرداری اصفهان است و این میراث جهانی توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اداره می‌شود. بازارهای اطراف میدان در اختیار اداره اوقاف اصفهان است و منابع مالی آن از طریق بودجه ملی، شهرداری اصفهان و افراد خصوصی تأمین می‌شود و حالا با وجود متولیان بسیاری که دارد، در شرایط نامناسب ظاهری به سر می‌برد و آسیب‌های بسیاری بر این بنا وارد شده؛ وضعیتی که تداوم آن، ساختار وجودی این بنای تاریخی را تهدید می‌کند.

حفظ ارزش این بنای جهانی در طول زمان مستلزم تصویب و اجرای برنامه مدیریتی با مشورت همه ذی‌نفعان است و باید با در نظر گرفتن نیازهای زیرساختی، چشم‌اندازی با هدف «اطمینان از عدم آسیب دیدن این بنا از اثرات نامطلوب توسعه» در دراز مدت تعریف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین