کد خبر: ۷۵۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۷
سناتور آمریکایی اذعان کرد؛‌

باید برای مذاکره با رهبر ایران تلاش کرد

احمدی نژاد نقشی در مسائل ایران ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در جریان جلسه روز سه شنبه کنگره آمریکا «دایان فینستاین» سناتور دموکرات از ایالت کالیفرنیا و نماینده کمیته اطلاعاتی سنا اعلام کرد: «مقامی که بر مسائل امنیتی ایران نقش مهمی دارد احمدی‌نژاد نیست بلکه «آیت‌ا... علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران است».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «دایان فینستاین» در جریان سخنان رابرت گیتس با انتقاد از سیاست‌های دولت بوش افزود: «به نظر من باید برای گسترش راه‌های مذاکره با مقامات عالیرتبه و ذی نفوذ ایران از طریق تمامی کانال‌های ممکن تلاش کنیم».

این سناتور دموکرات در ادامه تصریح کرد: «واقعا فکر می‌کنم آینده منطقه به این موضوع بستگی دارد و معتقدم گفت‌وگو درباره حمله نظامی به ایران کاری را پیش نخواهد برد و تنها بر تنش‌ها می‌افزاید». 

این سخنان در پاسخ به اظهارات «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا مطرح شد که درخواست مذاکرات دیپلماسی با ایران را بی‌نتیجه خواند. 

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، وزیر دفاع آمریکا سه‌شنبه در کنگره آمریکا اعلام کرد این سوال مبنی بر اینکه مذاکرات در زمان احمدی‌نژاد سودمند خواهد بود سئوالی بی جواب است. 

گیتس در  جلسه سنا اظهار داشت: «ایالات متحده فرصت مذاکره با ایران را در سال‌های 2003 و 2004 از دست داد و در زمان احمدی‌نژاد عقاید تندرو های انتقلابی را تجربه کرد».

او به نمایندگان کمیته قضایی سنا گفت: «سئوال این است که آیا می‌توان با دولت کنونی بر سر مسائل مهم و اساسی مذاکرات سازنده داشت فکر می‌کنم این یک سئوال قابل بحثی باشد».

او در ادامه در اظهاراتی مداخله جویانه افزود:«فکر می‌کنم کلید مذاکره و اعمال فشار و بکارگیری اهرم‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی علیه ایران است تا ایرانی‌ها متوجه شوند باید برای رهایی از تحریم‌ها با ایالات متحده مذاکره کنند».

گفتنی است سخنان گیتس با انتقاد «آلن اسکپتر» سناتور جمهوریخواه از امتناع دولت بوش در مذاکره با ایران و مشروط کردن مذاکرات در صورت توقف غنی‌سازی اورانیوم در تهران روبرو شد.

در عین حال دریاسالار «مایک مولن» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در این جلسه در سخنانی خصمانه علیه کشورمان مدعی شد: «ایران به طور مستقیم هرگونه پتانسیل صلح در عراق را به خطر انداخته و در ادامه افزود: «اقدامات غير مسئولانه» نيروهای سپاه پاسداران، صلح در عراق را مستقيما به مخاطره انداخته است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین