کد خبر: ۷۵۸۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
پذیرش دانشجویان خانواده‌های شهید عراقی در دانشگاه شاهد

تفاهم‌نامه بنیاد شهید ایران با موسسه شهدای عراق/ ماجرا چیست؟

​تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید و امور ایثارگران جمهوری اسلامی ایران با موسسه شهدای عراق در بغداد روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند ماه به امضا رسید.
تفاهم‌نامه بنیاد شهید ایران با موسسه شهدای عراق/ ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و عبدالاله النائلی رئیس موسسه شهدا عراق در محل این موسسه در بغداد امضا شد.

در این تفاهم‌نامه مقرر شده است افزون بر تأسیس زیرساخت‌های مشترک اقتصادی و صنعتی میان دو موسسه، شعبه دانشگاه شاهد نیز در عراق راه‌اندازی شود و زمینه پذیرش دانشجویان خانواده‌های شهید عراقی در دانشگاه شاهد و دیگر دانشگاه‌های ایران نیز فراهم گردد. از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه همچنین تبادل اساتید دانشگاه‌ها و استفاده از تجربیات آن‌ها در دانشگاه‌های عراق و ایران است.

از دیگر بندهای مورد توافق تبادل سفرهای زیارتی خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان به عتبات عالیات، تأسیس کارخانه‌های مشترک فراورده‌های غذایی و صنعتی در هر دو کشور که درامدهای آن باید در راستای حمایت از خانواده‌های شهدا و ایثارگران باشد.

طرف عراقی از ایران نیز خواسته در زمینه ساخت شهرک‌های مسکونی در عراق برای موسسه شهدا و جانبازان این کشور اقدام کند و در این تفاهم‌نامه توافق شد کارگروه مشترکی برای پیگیری بندهای مختلف این تفاهم‌نامه تشکیل شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: در آغاز یک همکاری جدید هستیم و امیدواریم با اجرای این تفاهم‌نامه زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور و همچنین همکاری‌های بین‌المللی فراهم شود.

عبدالاله النائلی رئیس موسسه شهدا نیز گفت: تفاهم‌نامه با بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ما بسیار مهم است و عراق خواستار گسترش همکاری‌ها در این زمینه است زیرا شهدا و ایثارگران دو کشور در کنار یکدیگر علیه تروریسم مبارزه کرده‌اند.

دتر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در یک سفر رسمی و بنا به دعوت همتای عراقی‌اش به بغداد سفر کرد. در این سفر چهار روزه قرار است وی با مقامات رسمی و مراجع تقلید و علما نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

تشریح همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق

​دستیار ویژه و قائم مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران با تشریح موضوع همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق گفت: سفر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به صورت رسمی و در چهارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی انجام شده است.

به گزارش ایثار، کامیار ثقفی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق گفت: این تفاهم‌نامه با هدف انتقال تجارب، توسعه همکاری‌های اقتصادی، ارائه خدمات درمانی و البته در تمام موارد، با احتساب هزینه‌های مترتب و دریافت آن‌ها و نیز تسهیل زیارت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران به امضا رسیده است و ان‌شاء‌الله جامعه ایثارگری از منافع آن بهره خواهند برد.

وی در تشریح فعالیت‌ها و جامعه هدف موسسه شهدای عراق گفت: این موسسه در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده، اما آغاز به کار آن به سال ۲۰۰۷ بر می‌گردد. خانواده شهدا و قربانیان به شهادت رسیده توسط رژیم بعثی، خانواده شهدا و مجروحین حشدالشعبی و شهدا و همچنین مجروحین عملیات جنگی و تروریستی سال‌های اخیر تحت پوشش این موسسه قرار دارند.

دستیار ویژه و قائم مقام در امور جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: ۳۵۰ هزار خانواده تحت پوشش این موسسه هستند که از این تعداد تقریباً ۵۵ هزار شهید توسط رژیم بعث به شهادت رسیدند. حدود ۱۰ هزار شهید حشد الشعبی و مابقی شهدا و مجروحین عملیات تروریستی و بمباران مناطق غیر نظامی سال‌های اخیر و مبارزه با داعش هستند.

ثقفی در پایان خاطرنشان کرد: همانگونه که اشاره شد سفر معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به صورت رسمی و در چهارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و خدماتی انجام شده است. با تحقق بند‌های تفاهم‌نامه امضا شده بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق با عنایت به ظرفیت‌های تخصصی موجود در کشور و بخصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران علاوه بر پیگیری سیاست‌های جمهوری اسلامی در تعمیق روابط همه جانبه با کشور‌های دوست، برادر و همسایه، ان‌شاءالله جامعه هدف از دستاورد‌های اقتصادی و فرهنگی حاصل از آن منتفع خواهند شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین