کد خبر: ۷۵۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳
انتقاد شدید سخنگوی قوه قضائیه از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از این قوه در مجلس

اظهارات حداد‌عادل خاطره تلخی از حق‌گرایی بر جای گذاشت

این گزارش در چارچوب قانونی تنظیم نشده بود
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی قوه‌ قضاییه با انتقاد از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه در مجلس شورای اسلامی، این گزارش را دارای اشکالات شکلی و ماهوی خواند و تنظیم گزارش را در چارچوب قانونی ندانست و از قرائت آن ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا جمشیدی در یک نشست خبری در روز نخست سفر دو روزه به استان کردستان در واکنش به قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «قریب به 3 یا 4 سال پیش، تحقیق و تفحص از قوه قضاییه شروع شد. هر نوع همکاری در چارچوب قانون و هر نوع پاسخگویی مورد نیاز در پاسخ مکتوب، مشروح و مفصل به گزارشات و درخواست‌ها داده شد».

جمشیدی خاطرنشان کرد: «متاسفانه آن‌چه که امروز شاهد بودیم، بسیار با عجله این گزارش قرائت شد که دارای اشکالات شکلی و ماهوی است».

وی تصریح کرد: «این گزارش مورد اعتراض جمع زیادی از نمایندگان بود و نمایندگان به ویژه رییس کمیسیون قضایی، مخبر و اعضای کمیسیون قضایی با قرائت آن مخالف بودند. به دلیل این‌که این گزارش در چارچوب قانونی تنظیم نشده بود و شاید این بهترین گواه بر حقانیت قوه قضاییه است».

جمشیدی ادامه داد: «این گزارش در دستور کار مجلس چاپ نشده بود و مجلس نیز به حدنصاب نیم هم نرسیده بود. لازم به ذکر است که مهلت گزارش تمام نشده بود، علاوه بر تذکر نمایندگان، به این اشکالات توجهی نشد».

وی با اشاره به اشکالات ماهوی این گزارش گفت: «این اطلاعات نادرست، تحقیقات مبتنی بر شایعات و شنیده‌ها بود که به‌نظر نمی‌رسد که در شان مجلس بوده باشد که این گزارش قرائت شود به ویژه در مورد پرونده‌ها چرا که تحقیق در مورد پرونده‌ها در صلاحیت هیچ کس جز مراجع قضایی نیست و نمایندگان حق ورود ماهوی نداشتند که به صورت مبهم و کلی مواردی را مطرح کردند».

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «در حالی که اقدامات بی‌نظیر 8 ساله قوه قضاییه که در این مدت بسیاری از نوآوری‌ها و شکوفایی‌ها را داشتیم، متاسفانه نادیده گرفته شد و در گزارشی که مشحون از اشتباهات متعدد و ایرادات جدی است، عملکرد مسوولان قوه به نقد کشیده شد که در جای خود در رابطه با هر بخش، پاسخگو خواهیم بود».

وی با بیان این‌که لازم است در رابطه با این گزارش تاسف خود را ابراز کنم ادامه داد: «نخست بابت اظهارات رییس مجلس که وی خاطره تلخی را از حق‌گرایی بر جای گذاشت و با اصرارش بر قرائت گزارش و تاییدش بر این‌که قرائت این گزارش برای اقتدار، منزلت و به سود مجلس است، جای تاسف دارد. در حالی که از فرد فرهیخته و اندیشمندی چون حداد عادل انتظار بود بر حقانیت و خدامحوری در این گزارش تاکید کند که بنده این نکته را به دور از شان مجلس و دکتر حداد می‌دانم که چیزی را قرائت کنند که به دور از اقتدار مجلس باشد. و همچنین اشاره به اسامی افرادی کنند که حق دفاع پیدا نکردند».

جمشیدی تاکید کرد: «ای کاش مجلس با ورود به بحث‌های اساسی‌تر و مورد نیاز قوه از حق تحقیق و تفحص خود استفاده می‌کرد و در جهت ارتقای قوه گام برمی‌داشت. طبیعی است که تحقیق و تفحص حق مجلس است و معلوم نیست که چرا با این عجله قرائت شد». 

وی گفت: «ای کاش در این فرصت سه ساله‌ای که برای تحقیق و تفحص گذاشته شد، حداقل به لوایح قوه قضاییه از جمله لایحه جرایم رایانه‌ای توجه می‌شد؛ البته ما انتظارات جدی‌تر و پاسخ‌هایی را داریم که از سوی مسوولان ارایه خواهد شد».

جمشیدی در پایان با انتقاد از سطح گزارش ارائه شد گفت: «به طور مثال یکی از مواردی که در این گزارش مطرح شده و برای من جالب بود، این است که یکی از مسوولان عزل‌شده قوه، یکی از بستگانش را در یکی از استان‌های دور افتاده جذب قوه کرده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین