کد خبر: ۷۵۸۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
اختیار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت داده شد

توپ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمین دولت افتاد

چانه زنی و بررسی‌ها در خصوص حذف ارز ترجیحی در حالی به خط پایان رسید که مجلس شورای اسلامی تصمیم نهایی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عهده دولت گذاشت.
توپ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمین دولت افتاد
آفتاب‌‌نیوز :

مهرداد لاهوتی معاون امور پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران با بیان این مطلب گفت: مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص ارز ۴۲۰۰ به میزان ۹ میلیارد دلار در صحن علنی حذف و پیشنهاد دیگری جایگزین شد.

وی ادامه داد: در این پیشنهاد که با ۱۹۴ رای مثبت اختیار حذف ارز ترجیحی را به دولت واگذار کرده است، عنوان شده در صورتی که دولت تصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ را دارد یا کالایی از لیست ارز ترجیحی خارج کند باید برای آن کالا برگ در نظر بگیرد.

لاهوتی افزود: هر چند که بهتر بود امسال دولت با توجه به شرایط حاکم و افزایش قیمت‌های جهانی همین روند فعلی را با نظارت دقیق ادامه میداد.

نماینده اتاق تعاون ایران در کمیسیون تلفیق ابراز داشت: به نظر بنده حذف ارز ترجیحی از دارو و گندم (گندم در صورت نیاز به واردات) امکان جایگزینی در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

وی ابراز داشت: مابقی اقلام شامل کنجاله – روغن نباتی – ذرت با توجه به اینکه حداقل ۹۰درصد نیاز‌های از طریق واردات صورت می‌گیرد همچنین با توجه به شرایط جنگ بین اوکراین و روسیه چراکه این دو کشور جزء ۷ کشور بزرگ تامین کننده گندم و ذرت هستند.

لاهوتی ادامه داد: از طرفی کشور‌های اروپایی، چین و آمریکا و خیلی از کشور‌های منطقه درگیر غیرمستقیم این جنگ هستند و از طرفی کشور‌های بزرگ همانند چین قطعا نسبت ذخایر استراتژیک خود را افزایش خواهند داد حتی کشور ما هم ناچارا باید نسبت به افزایش ذخائر استراتژیک اقدام کند. به گفته وی افزایش قیمت‌های جهانی پیش بینی می‌شود در سال آینده بالا باشد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود دولت روند قبلی حفظ ارز ترجیحی را با نظارت بیشتر دنبال کند و تورم بالای فعلی و بالای کشور را افزایش ندهد.

معاون امور پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران افزود: از طرفی ارز ترجیحی در سال جاری مبلغ مصوب مجلس ۸ میلیارد دلار بوده است، ولی عملا ۱۸ میلیارد دلار با مجوز سران قوا هزینه شده است و دولت می‌تواند با مدیریت و نظارت میزان ۱۸ میلیارد دلار هزینه شده سال ۱۴۰۰ با حذف ارز ترجیحی، واردات گندم و نحوه نظارت بر مصرف دارو و ... به ۱۱ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱کاهش دهد.

به گفته وی، نکته دیگر این است اگر دولت این روش فعلی را ادامه دهد این یارانه حمایتی در نهایت سال‌های آینده برای همیشه حذف خواهد شد.

لاهوتی یادآور شد:در غیر اینصورت همانند یارانه دولت آقای احمدی نژاد ۴۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان و ۳۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان دولت آقای روحانی یارانه حمایتی برای همیشه باقی خواهد ماند. ضمنا تفاوت این تغییر این است که آن‌ها عدد ثابت بود، ولی اگر کالا جایگزین شود امکان حذف وجود ندارد وسال‌های اینده ۱۷۲ هزارمیلیارد تومان نخواهدبود هر سال هم اجبارا با تغییر قیمت‌ها یارانه پرداختی افزایش خواهد خواهد یافت.

معاون امور پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران با اشاره به ۳ پیشنهاد در صورت حذف ارز ترجیحی بیان داشت: پیشنهاد می‌شود در صورت حذف ارز ترجیحی، سرمایه در گردش تولید کنندگان حداقل باید ۵ برابر افزایش پیدا کند و پیش بینی لازم باید صورت گیرد، همیچنین کارت اعتباری دریافت کالا حتما برای مردم پیش بینی لازم صورت گیرد خصوصا به نحوه و شکل توزیع توجه شود که به فساد دیگری تبدیل نشود همچنین تضمین خرید تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها که حتما افزایش بالایی خواهیم داشت میزان مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: باید پیش بینی‌های دقیقی صورت گیرد که در صورت کاهش مصرف، تکلیف محصول تولید شده یا کاهش تولید موجب شکست و بحران بین تولیدکنندگان نشود.

وی با اشاره به اینکه در موضوع دارو همه ملت ایران باید تحت پوشش بیمه باشند، بیان داشت: پیش بینی لازم جهت احتکار دارو و کمبود دارو خودش می‌تواند فاجعه‌ای بزرگی ایجاد کند، تاخیر ورود و نبودن بعضی دارو‌ها می‌تواند موجبات مرگ انسان‌ها شود. با این توصیف نیاز است دولت به همه این ابعاد اشاره شده و بعضی از موارد عنوان نشده توجه کند.

به گزارش پایگاه رسانی اتاق تعاون ایران، مهرداد لاهوتی با اشاره به نقش اتاق تعاون ایران در حمایت از دولت به عنوان بازوی توانمند مردمی، تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم دولت را در میدان اصلی اجرا می‌باشد کمک کنیم و اتاق تعاون ایران به عنوان نماینده بخش تعاون کشور با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های بالا در تمام بخش‌های اقتصادی آمادگی کمک و همکاری لازم را با دولت دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین