کد خبر: ۷۵۸۸۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

گزارشی کامل از آخرین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

بیست و نهمین و آخرین جلسه مجلس برای بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش هزینه‌ای در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) هفدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
گزارشی کامل از آخرین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱
آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از ۱۳ روز و ۲۹ جلسه بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی بودجه ۱۴۰۱ را در جلسه علنی نوبت عصر امروز به اتمام رساندند.

در ابتدای این جلسه، تذکرات کتبی امروز نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی توسط روح الله متفکرآزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت شد که در آن بر ضرورت جلوگیری از ایجاد اضطراب در بین مشتریان ایران خودرو و سایپا با تعیین ضرب الاجل تاکید شده است.

همچنین نمایندگان در بیانیه ای با استناد به بیانات رهبری بر تدوین قوانین پویا و دقیق برای کشاورزی دانش‌بنیان و فناورانه تأکید کردند.

در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان با موافقت با یک پیشنهاد الحاقی به تبصره ۱۹ لایحه، دولت را مجاز کردند نسبت به حمایت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در استان ها از جمله راه آهن غرب و پالایشگاه آناهیتا از محل قانون بودجه یا جابه جایی اعتبارات یا هر محل دیگر یا تسهیلات داخلی یا خارجی با رعایت قوانین اقدام نماید.

در جریان این جلسه، پیشنهاد مربوط به بر شفاف شدن حقوق نمایندگان با ۲۰۰ رای موافق نمایندگان به تصویب رسید.

بر اساس بند الحاقی در تبصره ۲۰ بودجه، مجلس مکلف است حقوق نمایندگان و مدیران مجلس را برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهیانه در سامانه سازمان امور استخدامی کشور قرار دهد.

همچنین نمایندگان مصوب کردند پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت تنها در صورت ثبت اطلاعات آنها در سامانه یکپارچه نظام اداری انجام شود.

در ادامه بررسی های بودجه ای امروز،‌ نمایندگان مصوب کردند که هرگونه استخدام و به کارگیری نیروی انسانی در تمام دستگاه های اجرائی صرفًا بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور امکان پذیر خواهد بود.

همچنین دستگاههای اجرائی موظف شدند فهرست اسامی نیروهای مازاد خود را در سامانه‌ای که سازمان اداری و استخدامی به این منظور ایجاد می‌کند، ثبت کنند.

طبق این مصوبه، به منظور بالابردن بهره وری نیروی انسانی و جلوگیری از افزایش اندازه دولت، سازمان اداری و استخدامی کشور مجاز است نیروهای رسمی، ثابت و پیمانی مازاد دستگاههای اجرائی را به صورت بین دستگاهی، درون استانی و بین استانی جایابی نموده و منتقل کند. از این رو دستگاههای اجرائی مشمول ماده(۵) قانون خدمات کشوری موظفند فهرست اسامی نیروهای مازاد خود را در سامانه‌ای که سازمان اداری و استخدامی به این منظور ایجاد می‌کند، ثبت کنند.

تعیین شروطی برای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران شروطی از دیگر مصوبات بودجه ای امروز نمایندگان بود.

به منظور توسعه ورزش همگانی و ورزش مدارس و ورزش روستایی و عشایری در سال ۱۴۰۱ نیز منابعی اختصاص داده شد.

بر این اساس دولت مکلف است ۲۷ صدم درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی، ورزش عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت های ورزش به ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دهد. این مبلغ در ردیف های مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در بودجه سنواتی پیش بینی می شود و پس از مبادله با موافقتنامه در اختیار وزارت خانه ها قرار می گیرد.

همچنین با موافقت نمایندگان با ‌پیشنهاد علی اصغر خانی نماینده شاهرود، ۳ هزار میلیارد تومان برای بهسازی راه های روستایی و طرح های هادی روستایی اختصاص پیدا کرد.

در یک تصمیم بودجه ای دیگر، به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند ۴۰۰۰ ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین سازمان راهداری را به کشور وارد کند.

طبق این مصوبه، به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور) اجازه داده می شود در صورت موافقت هیات دولت به تعداد ۴۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل کشور را که دارای استانداردهای روز بوده و عمر کمتر از ۵ سال داشته باشد از محل منابع در اختیار و فاینانس داخلی و خارجی با پرداخت حقوق ورودی تعیین شده توسط دولت وارد کشور نماید.

همچنین مجلس به دولت مجوز داد تا نسبت به ایجاد سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی در زیر مجموعه وزارت نیرو در سال آتی اقدام کند.

نمایندگان در بخش دیگری از بررسی های بودجه ای خود، با پیشنهاد مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مبنی بر افزایش عوارض سیگار مخالفت کردند، این موضوع پیشتر در بررسی بخش درآمدی بودجه با پیشنهاد امیرآبادی و با موافقت نمایندگان از متن بودجه ۱۴۰۱ حذف شد.

در آخرین مصوبه بودجه ای، ماده‌ واحده، جداول، ردیف‌ها و اجزای لایحه بودجه ۱۴۰۱، با ۱۷۳ رای تصویب و بر این اساس دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۱ تعیین شد.

در پایان آخرین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس، محمدباقر قالیباف رییس مجلس از نمایندگان و کمیسیون های تخصصی و همچنین کارشناسان و دست اندرکاران تدوین و تصویب قانون دخل و خرج یک ساله کشور تقدیر و تشکر کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین