کد خبر: ۷۵۹۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸

نارسایی کلیه در بیماران دیابتی چگونه درمان می‌شود؟

افرادی که برای مدت زمان طولانی به دیابت مبتلا هستند و سطح قند خون خود را به خوبی مدیریت نمی‌کنند، ممکن است در معرض خطر آسیب کلیوی باشند.
نارسایی کلیه در بیماران دیابتی چگونه درمان می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

دیابت به تدریج بر کلیه های شما تاثیر می گذارد که در ابتدا تشخیص علائم هشدار دهنده آن دشوار است. وقتی قند خون برای مدت زمان طولانی در جریان خون باقی می ماند، به آرامی به رگ های خونی موجود در کلیه ها آسیب می رساند، بنابراین آنها را در انجام عملکرد خود یعنی فیلتر کردن مواد زائد و دفع آب اضافی از بدن با مشکل روبرو می کند.

نحوه تشخیص بیماری کلیوی ناشی از دیابت در مراحل اولیه

یک آزمایش ساده ادرار به نام نسبت آلبومین به کراتینین می تواند وجود پروتئین آلبومین را در ادرار تشخیص دهد. میکروآلبومینوری یکی از اولین علائمی است که به راحتی قابل تشخیص و درمان است. همچنین تست میزان فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) توانایی کلیه ها را در فیلتر کردن مواد زائد تعیین می کند.

علائم بیماری کلیوی ناشی از دیابت در مراحل بعدی

با پیشرفت بیماری، بروز علائم آغاز میشود. فرد ممکن است به ورم پا و دست، ادرار کف آلود و خستگی دچار شود. در مراحل بعدی، فرد ممکن است ورم مچ پا، وجود خون در ادرار (نادر)، تنگی نفس و حالت تهوع را نیز تجربه کند.

چه مدت طول می کشد تا دیابت باعث آسیب کلیه شود؟

به گزارش ایسنا به نقل از هندوستان تایمز، در دیابت نوع یک، آسیب عملکردی کلیه ها می تواند از دو تا پنج سال از زمان تشخیص شروع شود و پیشرفت آن ممکن است 10 تا 30 سال طول بکشد، در حالیکه در دیابت نوع دو، کلیه ها ممکن است هنگام تشخیص بیماری نیز تحت تاثیر قرار گیرند، اما پیشرفت آن می تواند مشابه با بیماران دیابتی نوع یک باشد. غربالگری بیماری کلیه باید سالانه انجام شود.

نارسایی کلیه در بیماران دیابتی چگونه درمان می شود؟

- نارسایی کلیه با درمان جایگزینی کلیه مانند همودیالیز یا دیالیز صفاقی درمان می شود.

- پیوند کلیه یکی دیگر از گزینه های درمانی در مرحله نهایی بیماری کلیه است.

تغییر سبک زندگی سالم برای جلوگیری از بیماری کلیوی

- عادات غذایی سالم و خوردن وعده های غذایی مختصر و مکرر توصیه می شود. سبزیجات و پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی بگنجانید و مصرف غذاهای شیرین، روغنی و فرآوری شده را کاهش دهید. نمک کمتری مصرف کنید زیرا میزان بالای سدیم باعث احتباس مایعات می شود.

- استعمال سیگار و مصرف مواد الکلی را ترک کنید زیرا می تواند آسیب کلیه را تشدید کند.

- ورزش منظم ضروری است. فعال بودن به بدن کمک می کند تا از انسولین و گلوکز بهتر استفاده کند و کنترل قند خون را بهبود بخشد.

- وزن خود را حفظ کنید.

- فشار خون و کلسترول را کنترل کنید تا خطر ابتلا به بیماری کلیوی، قلبی و سکته را کاهش دهید. داروهای ضد فشار خون و چربی را به طور منظم مصرف کنید.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین