کد خبر: ۷۵۹۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۸
۸۸ میلیمتر بارش در ایستگاه کوهرنگ ثبت شد

افزایش بارندگی و کاهش ارتفاع برف در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از ثبت ۸۸ میلیمتر بارش باران در ایستگاه کوهرنگ خبر داد و گفت: بیشترین بارش در استان به دنبال فعالیت سامانه بارشی اخیر در این ایستگاه ثبت شده است.
افزایش بارندگی و کاهش ارتفاع برف در چهارمحال و بختیاری
آفتاب‌‌نیوز :

مهران چراغپور افزود: این سامانه بارشی در شهرکرد ۱۱.۳ میلیمتر، بروجن ۲.۷ میلیمتر، لردگان ۴.۵ میلیمتر، اردل ۸ میلیمتر، فارسان ۲۲ میلیمتر، سامان ۱۱.۶ میلیمتر، بن ۱۵.۸ میلیمتر، شلمزار ۲۱.۱ میلیمتر، سورشجان ۱۹.۳ میلیمتر و فرخشهر ۱۹.۳ میلیمتر بارش به همراه داشت. همچنین در ایستگاه ایلبگی ۱۸.۹ میلیمتر، مالخلیفه ۱.۸ میلیمتر، بلداجی ۴.۵ میلیمتر، دوآب صمصامی ۲۰ میلیمتر و آلونی سه میلیمتر باران ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از تداوم بارش‌ها تا اواسط هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: تا روز سه‌شنبه به تناوب افزایش ابر، بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر و بارش باران در سایر نقاط استان و گاهی وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

چراغپور میانگین بارش‌های سال آبی جاری استان را ۴۵۱ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش‌ها در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت هشت درصد افزایش دارد.

بارش برف و باران در چهارمحال و بختیاری تداوم دارد

مهران چراغپور افزود: این سامانه در ارتفاعات منجر به بارش برف و در سایر نقاط منجر به بارش باران می‌شود و با رعد و برق و وزش باد شدید همراه است. شدت فعالیت این سامانه بارشی برای شهرستان‌های اردل، کیار، خانمیرزا و لردگان است.

وی از احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان خبر داد و گفت: آبگرفتگی معابر عمومی، سقوط اجسام سبک و تخریب بناهای غیرمستحکم در اثر وزش باد شدید و احتمال ریزیش کوه و مسدود شدن جاده‌ها و رانش زمین نیز وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری توصیه کرد تا از توقف در حریم مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی و صعود به ارتفاعات خودداری و آب ورودی استخرهای پرورش ماهی تنظیم و سازه‌های سبک و تابلوهای تبلیغاتی و تاسیسات گلخانه‌های مستحکم شود.

وی با اشاره به کاهش ذخایر برفی در استان، خاطر نشان کرد: ارتفاع کنونی برف در ایستگاه کوهرنگ هشت سانتی‌متر است در حالی که در دوره مشابه میانگین بلندمدت در چنین تاریخی ۷۷.۹ سانتی‌متر ارتفاع برف در کوهرنگ ثبت شده بود.

 چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، همچنین استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین