کد خبر: ۷۵۹۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

با این روش بدون آسیب "خانه‌تکانی" کنید!

یک فیزیوتراپیست به تشریح نکات مهم جهت کاهش آسیب های ناشی از خانه تکانی پرداخت.
با این روش بدون آسیب
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمدباقر صداقت جو با اشاره به افزایش انواع شکستگی ها در روزهای پایانی سال، گفت: در این روزها با توجه به برگزاری رسم خانه تکانی متاسفانه شاهد موارد بسیار سقوط از ارتفاع و انواع شکستگی هستیم.

وی افزود: عمده آسیب‌هایی که در این روزها شاهد آن هستیم بحث شکستگی مچ دست و آسیب زانو است که متاسفانه عمدتا به دلیل سقوط از ارتفاع و لیزخوردگی در انجام پروسه خانه‌تکانی اتفاق می‌افتد.

صداقت جو در خصوص راهکارهای کاهش آسیب در ایام خانه تکانی، نکته مهم و حائز اهمیت را پرهیز از انجام فشرده کارها عنوان کرد و افزود: عمده افراد و بویژه خانم ها در طول سال تحرک چندانی ندارند و انجام کار فشرده در چند روز می تواند برای آنها آسیب رسان باشد، در همین راستا توصیه می شود روزانه مدت کوتاهی به خانه تکانی اختصاص داده شده و کارها تقسیم شود.

وی تصریح کرد: حتی اگر کارهای خانه تکانی چند هفته به درازا بکشد، بهتر از این است که افراد بصورت فشرده کار کرده و به سلامت جسمانی خود که بعضا جبران ناپذیر می تواند باشد، آسیب برسانند.

صداقت جو گفت: همچنین یک نفر نباید به تنهایی خانه تکانی انجام دهد و باید همه اعضای خانواده در انجام کارها مشارکت داشته باشند تا این فشار کاری تقسیم شود.

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه جابجایی اجسام سنگین آسیب های بسیاری به همراه دارد، توصیه کرد افراد هنگام خانه تکانی از بلندکردن اجسان سنگین خودداری کرده و این کار را با مشارکت چند نفر از اعضای خانواده انجام دهند.

وی افزود: همچنین برای بلند کردن سایر اجسام که وزن کمتری دارند توصیه می شود افراد نشسته و با استفاده از قدرت زانو جسم را بلند کنند و از طرفی توصیه می شود برای کم کردن فشار به مهره های کمر حتما جسم را به بدن خود نزدیک کرده و سپس با کمک زانوها از روی زمین بلند شوند.

صداقت جو گفت: همچنین توصیه می شود جهت کاهش فشار به کمر افراد حتما دستمال محکمی دور کمر و زانوی خود ببندند که در خانم های مسن این نکته بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: همچنین توصیه می شود از انجام کارهای تکراری خودداری شود. مثلا پس از مدت کوتاهی شیشه پاک کردن به کار دیگری مشغول شوند که عضلات برای طولانی مدت در یک وضعیت ثابت قرار نگیرد.

وی با اشاره به آسیب های فراوان سقوط از ارتفاع در ایام خانه تکانی، گفت: در همین راستا توصیه می شود افراد برای انجام کارهایی که در ارتفاع نیاز است از نیروهای شرکت های خدمات رسان که آموزش دیده و دارای بیمه هستند استفاده کنند که نه دچار مشکلات و آسیب های جسمی شوند و نه دچار مشکلات حقوقی که بعضا شاهد آن هستیم.

وی افزود: سقوط از ارتفاع چه پنجره و چه یک پله کوچک می تواند آسیب های بسیاری به همراه داشته باشد، لذا توصیه می شود افراد در این زمینه نکات ایمنی را به طور جد رعایت کرده و از افراد خبره در این کار استفاده کنند.

صداقت جو تصریح کرد: اگر خدای نکرده افراد دچار آسیب شوند قطعا هزینه هایی که برای درمان متقبل خواهند شد به مراتب از هزینه گرفتن یک کارگر بیمه شده برای انجام کارهای خانه تکانی، بویژه کار در ارتفاع و پاک کردن پنجره ها بیشتر خواهد شد.

این فیزیوتراپیست در خصوص زمان خانه تکانی هم توصیه کرد افراد صبح ها که توان بالایی دارند کارهای مربوط به خانه تکانی را انجام داده و بعدازظهرها به استراحت و کارهای دیگر بپردازند.

صداقت جو گفت: همچنین توصیه می شود افراد هنگامی که حال روحی مساعدی دارند کارهای خانه تکانی را انجام داده و زمانی که حال روحی مناسبی ندارند از انجام این کار خودداری کنند.

این فیزیوتراپیست در خصوص فشار کار خانه تکانی برای افرادی که سابقه دیسک کمر یا دردهای عضلانی دارند هم هشدار داد و افزود: این افراد باید مراقبت های بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند و درصورتی که علائم آنها تشدید شد، باید به سرعت دست از کار بکشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین