کد خبر: ۷۵۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۶
حضرتی در موضوع ریاست مجلس هشتم مطرح کرد:

گزینه های اقلیت برای ریاست مجلس هشتم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: الیاس حضرتی،‌ عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی درباره ارزیابی خود از عملکرد فراکسیون اقلیت مجلس هفتم گفت: «مجلس هفتم در یک شرایط عجیب و غریب شکل گرفت. فضای سیاسی کشور به هم ریخته بود و فراکسیون اقلیت این مجلس با مسیر دشوار و سختی مواجه شده بود».

حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره افزود: «در این شرایط پیچیده، گروه‌های خارج از مجلس نیز که باید پشتیبان فراکسیون اقلیت باشند، انگیزه‌ای برای فعالیت و استفاده از توانمندی‌های پارلمانی نداشتند».

مدیرمسئول روزنامه اعتماد ادامه داد:‌ «اقلیت مجلس هفتم تنها و بدون پشتیبان فعالیت خود را آغاز کرد و از این‌رو نباید از فراکسیون اقلیت مجلسی مثل مجلس هفتم انتظار معجزه داشت».

وی که عضو فراکسیون اقلیت مجلس چهارم و پنجم بوده و در مجلس ششم نیز نماینده تهران بوده است، با تاکید بر اینکه "اصلاح‌طلبان باید از فراکسیون اقلیت مجلس هفتم متشکر باشند"، اضافه کرد:‌ «در مجالس چهارم و پنجم، فضای حاکم بر گروه‌های سیاسی با فضای امروز کاملا متفاوت بود و از طرفی ریاست آن مجالس با ریاست مجلس هفت قابل مقایسه نیست».

حضرتی ادامه داد:‌«آقای ناطق‌نوری که ریاست مجلس چهارم و پنجم را برعهده داشت، شخصیت ریشه‌دار و انقلابی و از یاران وفادار به امام هستند و مدیریت ایشان بر پارلمان به گونه‌ای بود که برای اقلیت فضای تنفس خوبی ایجاد می‌کرد».

نماینده تهران در مجلس ششم شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه "فراکسیون‌های اقلیت مجالس چهارم و پنجم از حمایت و کمک‌های جدی گروه‌های همسوی خارج از مجلس برخوردار بودند"، افزود: «از این‌رو مقایسه این دو فضا با هم مشکل است اما به طور کلی می‌توان گفت که در فراکسیون اقلیت مجلس هفتم، محوریت و انسجامی که در مجلس پنجم بود، وجود نداشت و انتظار چنین انسجامی هم از آن نبود».

وی درباره برخی انتقادات به فراکسیون اقلیت مجلس هفتم مبنی بر "عدم هماهنگی با احزاب اصلاح‌طلب خارج از پارلمان" تصریح کرد:‌ «این موضوع بیش از آنکه به فراکسیون مربوط باشد ناشی از بی‌انگیزگی احزاب خارج از مجلس است».

حضرتی در ادامه به "میزان استفاده اقلیت مجلس هفتم از ابزارهای نظارتی تحت اختیار نماینده" اشاره کرد و افزود:‌ «به طور نسبی، اقلیت مجلس هفتم توانست از تذکرات، نطق‌های پیش از دستور و ابزار استیضاح برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر تصمیمات مجلس استفاده کند اما از آنجا که اقلیت با دولت نهم در سطح کلان مشکل داشت نمی‌توانست بیش از این به این حیطه وارد شود».

وی همچنین با اشاره به "ترکیب راه‌یافتگان به مجلس هشتم" گفت:‌ «در مجلس هشتم ظرفیت‌های خوب وجود دارد و نیروهای خوبی که دارای تجربه‌های گران‌سنگ هستند وارد مجلس شده‌اند».

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی یادآور شد: «آقای حسین هاشمیان از نیروهای باتجربه و بانفوذی است که سال‌های سال نایب رییس مجلس بوده و حضور ایشان در مجلس هشتم می‌تواند برای اقلیت و کلیت مجلس غنیمت باشد».

حضرتی اضافه کرد: «نیروهای مستقلی که به مجلس هشتم راه یافته‌اند نیز عموما از منتقدان دولت هستند و این می‌تواند برای فراکسیون اقلیت یک فرصت جدی و مناسب باشد».

وی درباره "راه‌های پیش‌روی فراکسیون اقلیت مجلس هشتم برای افزایش میزان تاثیرگذاری خود بر تصمیم‌گیر‌ی‌های مجلس" تاکید کرد: «اقلیت مجلس هشتم باید استراتژی خود را به گونه‌ای تبیین کند که در درون فراکسیون و در تعامل با نیروهای مستقل به تشریک مساعی برسند». 

حضرتی خاطرنشان کرد: «خوشبختانه فضای سیاسی بیرونی مجلس نیز در شرایط کنونی، بسیار خوب است و با نزدیک شدن به فعالیت‌های انتخابات ریاست جمهوری دهم، اقلیت درون مجلس در به دوش کشیدن بار اصلاحات تنها نیست».

وی با بیان این مطلب افزود: «اقلیت مجلس هشتم باید با مجموعه‌های بیرون از پارلمان ارتباط خود را تعریف کند و بر این اساس وارد فعالیت پارلمانی شود».

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با اشاره به اینکه "شروع کار اقلیت مجلس هشتم، موضوع انتخاب هیات رییسه و به ویژه رییس مجلس است"، گفت: «از میان گزینه‌های مطرح برای ریاست مجلس، برای آقای لاریجانی احترام ویژه‌ای قائل هستم که انسان توانمند، سرشناس، لایق و وارسته‌ای است؛‌ اما اقلیت باید با تیزبینی و دقت وارد این عرصه شود».

حضرتی افزود: «فراکسیون اقلیت مجلس در بحث ریاست مجلس دو راه پیش رو دارد که یکی معرفی یک کاندیدای مستقل و دیگری گرفتن سهمیه از هیات رییسه است».

وی تاکید کرد: «اگر فراکسیون توانست از هیات رییسه‌ای به ریاست حدادعادل یا لاریجانی سهمیه بگیرد، می‌تواند در بحث ریاست به ائتلاف برسد؛ در غیر این صورت اگر هیات رییسه‌ای با روسای مذکور حاضر به دادن امتیاز به اقلیت نبود، معتقدم فراکسیون اقلیت باید از نظر فعالیت فراکسیونی یک کاندیدای مستقل برای ریاست مجلس هشتم داشته باشد و برای وی تبلیغ کند تا اگر شرایط مساعد بود کاندیدای خود را به معرض رأی بگذارد».

حضرتی در پایان در پاسخ به این سوال که "فراکسیون اقلیت که این روزها بسیار از کاندیدای مورد نظر خود برای ریاست مجلس سخن می‌گوید، آیا گزینه مناسبی در این زمینه دارد؟" گفت: «معتقدم چهره‌هایی همچون "شیخ حسین هاشمیان"‌ و "مسعود پزشکیان" یک سر و گردن از حدادعادل و لاریجانی برای ریاست مجلس قد بلندتر هستند».




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین