کد خبر: ۷۵۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۶
دولتهای سوریه و اسرائیل تایید کردند:

اسرائیل و سوریه در پی یک صلح پایدار

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مقامات اسرائیلی و ترک می‌گویند که گفتگوهای غیر مستقیم بین سوریه و اسرائیل با میانجیگری ترکیه به زودی از سر گرفته می شود.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، چهارشنبه دولت‌های سوریه و اسرائیل تایید کردند که دو طرف پس از هشت سال برای رسیدن به صلحی پایدار به شکلی غیر مستقیم مذاکره کرده‌اند.

یکی از مقامهای دولت ترکیه که نخواست نامش فاش شود گفت که دو طرف با ادامه گفتگوها موافقت کرده‌اند و قرار شده است تا دور بعدی این گفتگوها ظرف یک هفته تا 10 روز دیگر در استانبول برگزار شود.

«مارک رگف» سخنگوی دولت اسرائیل نیز تایید کرده است که احتمال دارد به زودی دور دیگری از گفتگوها در ترکیه آغاز شود. ترکیه که رابطه خوبی با هر دو طرف اسرائیل و سوریه دارد، اوایل این هفته میزبانی یک نشست سه روزه را بر عهده داشته است.

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی به عنوان شرط معاهده صلح از سوریه خواسته است تا از ایران فاصله بگیرد و به حمایت از گروههای حماس در غزه و حزب الله در لبنان پایان دهد.

یک سخنگوی ایالات متحده آمریکا در واکنش به تماسهای اسرائیل و سوریه گفت که دولت آمریکا با این گفتگوها مخالفتی ندارد ولی در عین حال با نام بردن از سوریه به عنوان یک کشور حامی تروریسم، از سوریه انتقاد کرد.

روزنامه صباح چاپ ترکیه گزارش کرده است که هیاتهای مذاکره کننده سوریه و اسرائیل از طریق مکاتبه با یکدیگر گفتگو کرده‌اند ولی نشستی رو در رو نداشته‌اند. در همین حال این روزنامه گزارش کرده که اعضای هر دوی این هیئتها در یک هتل اقامت داشته‌اند. 

سوریه خواهان بازگرداندن بلندیهای جولان است که اسرائیل آن را در جریان جنگهای سال 1967 اشغال کرد. بلندیهای جولان به دریاچه طبریا مشرف است که بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی اسرائیل از این دریاچه تامین می شود. 

از قول اولمرت نقل شده که گفته است اسرائیل مجبور است برای صلح به سوریه امتیازی قابل توجه بدهد ولی هنوز اولمرت به شکلی علنی از این امر سخن نگفته است.

بسیاری از تحلیلگران می گویند که با توجه به دشمنی آمریکا و سوریه و نیز روابط گسترده سوریه با ایران و حزب الله لبنان، بعید است که این گفتگوها پیش پایان دوره ریاست جمهوری جرج بوش رییس جمهور آمریکا به نتیجه برسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین