کد خبر: ۷۵۹۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴

چرا روس‌ها دیگر نمی‌توانند مک دونالد و پپسی کولا بخورند؟

هنگامی که هزاران روس 31 ژانویه 1990 در میدان شلوغ پوشکین مسکو صف کشیدند تا وارد اولین شعبه مک دونالد آمریکایی شوند، زلزله فرهنگی در این کشور به وقوع پیوست.
چرا روس‌ها دیگر نمی‌توانند مک دونالد و پپسی کولا بخورند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 پرده آهنین که برای چندین دهه اروپای شرقی و غربی را به دو قسمت تقسیم کرده بود؛ به تازگی فروریخته و حالا فست فود مورد علاقه آمریکایی‌ها و بسیاری از مردم دیگر، از جمله بیگ مک قابل ارائه به مشتریان روس شده بود.

به گزارش سی ان ان، سی و دو سال بعد، مک دونالد با 850 شعبه در سراسر روسیه اعلام کرد درهای خود را در این کشور مانند سایر برندهای معروف مانند IKEA، H&M، کوکاکولا و استارباکس خواهد بست.

مک ودنالد در واکنش به حمله روسیه به اوکراین تصمیم به این کار گرفت.

پپسی نیز اعلام کرد فروش پپسی کولا و سون آپ خود را در روسیه متوقف می‌کند.

هرچند روس‌ها برندهای زنجیره‌ای بزرگی در این مدت زده‌اند، اما تعلیق تجارت با روسیه، نشان دهنده پایان یک عصر است.

گلناز شرفالدینوا استاد سیاست‌های روسیه در کینگز کالج لندن می‌گوید کوکا، پپسی و مک دونالد نماد غربی شدن روسیه و بازشدن روسیه به جهان بود. اما این شرکتها در حال خروج از این کشور هستند و نشان دهند میران بسته شدن و چرخش روسیه به سمت داخل است.

اولین مک دونالد در میدان پوشکین که برای روس‌ها میدان پوشکینسکایا شناخته می‌شود، با گنجایش 700 نفر، سال‌ها بزرگترین فروشگاه این برند در جهان بود.

جوانان طبقه متوسط روس که در دهه 1990 بزرگ شده بودند، مک ودنالد را مکانی جالب و جذاب می‌دانستند، رستورانی که می‌توانستند دوستان را برای جشن تولد متفاوت ببرند.

با شروع قرن 21 این مکان کمتر آمریکایی به نطر می‌رسید اما مکان مورد علاقه دانشجویان بود تا برای ناهار با قرار مقرون به صرفه یکدیگر را ببینند و یک گزینه غذاخوری سریع و ارزان محسوب شد.

اما اکنون همه آن خاطرات در حال نابودی است.

کریس کمپچینسکی مدیر مک دونالد سه شنبه گذشته پیام تعلیق را خطاب به کارکنان داد و گفت نمی‌توانیم رنج‌های انسانی که در اوکراین دیده می‌شود را نادیده بگیریم.

وی افزود زمان بازگشایی معلوم نیست.

خانم گلنار می‌گوید شاید نتوان به صراحت از پایان یک عصر در روسیه نام برد چراکه بستگی دارد به اینکه روسیه چقدر طول می‌کشد تا از این دوران اقتدارگرایی دشوار و تاریک و سمی عبور کند و البته گذشتن از دیکتاتوری نیاز به تلاش‌های زیاد اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و رهبری قدرتمند دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین