کد خبر: ۷۵۹۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹

گرد و غبار‌های خوزستان از کجا آمده‌اند؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه همه گرد و غبارهایی که در یک ماه اخیر خوزستان را فرا گرفتند منشاء خارجی داشته‌اند، نسبت به غبارخیزی کانون‌های گرد و غبار داخلی در صورت ادامه روند کاهش بارندگی‌ها، تامین نشدن حق‌آبه تالاب‌ها و نبود اعتبارات مدیریت کانون‌های گرد و غبار هشدار داد.
گرد و غبار‌های خوزستان از کجا آمده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد اشرفی با اشاره به این روزهای خاکی خوزستان اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و تغییر فصول کانون‌های با منشاء خارجی فعال شده‌اند.

گرد و غبارهای خوزستان از کجا آمده‌اند؟

وی افزود: همه گرد و غبارهایی که در یک ماه اخیر خوزستان را فرا گرفته‌اند منشاء خارجی داشته‌اند و تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های سازمان هواشناسی مؤید این گفته‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: البته در صوت اعمال نشدن برنامه‌های مدیریتی و ادامه این شرایط بارندگی، کانون‌های داخلی نیز امکان غبارخیزی دارند.

وی با بیان اینکه در ۳۰ هزار هکتار از مساحت کانون‌های گرد و غبار داخلی نهال‌کاری انجام شده و غبارخیزی کمتری دارند، گفت: با این وجود اگر حق‌آبه تالاب‌ها را ندهند و برنامه‌ها مانند مدیریت روان‌آب‌ها، مدیریت چرا و قرق اجرا نشوند و و ادامه پیدا نکنند باید در آینده پیش رو انتظار غبارخیزی کانون‌های داخلی را داشته باشیم.

نهال‌های کانون‌های گرد و غبار باید مراقبت شوند

اشرفی در خصوص تاثیر اقدامات انجام شده در تثبیت کانون‌های گرد و غبار داخلی، عنوان کرد: اقداماتی که در این زمینه انجام شده‌اند قابل قبول هستند اما باید مجموعه منابع طبیعی در این خصوص پاسخگو باشد. بر اساس مشاهدات، نهال‌کاری در عرصه ۲۵ هزار هکتاری حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد سبزینگی داشته است اما به مراقبت نیاز دارد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش اقدامات در مدیریت کانون‌های گرد و غبار گفت: به طور مثال در کانون جنوب شرق اهواز در عرصه ۴۳ هزار هکتاری باید نهال‌کاری و بوته‌کاری انجام می‌شد اما اکنون تنها به صورت اسمی در ۲۰ تا ۳۰ هزار هکتار و عملا در ۲۵ هزار هکتار نهال‌کاری انجام شده است در حالی که باید اقدامات بر اساس طرح مطالعاتی مدیریت کانون‌های گرد و غبار خوزستان و دقیق اجرا شوند.

دود کاهش بارندگی و نبود بودجه، به چشم مردم می‌رود

اشرفی تصریح کرد: توقف اقدامات پیشگیرانه موجب بروز و وقوع گرد و غبار در ماه‌ها و سال‌های آتی می‌شود بنابراین باید اعتبارات گرد و غبار خوزستان مستمر و پایدار باشد.

وی بیان کرد: امسال شانس خیزش گرد و غبار کانون‌های داخلی زیاد نیست زیرا هنوز بسیاری از عرصه‌ها تحت تاثیر باران‌های سال ۹۸ و اندکی از بارندگی سال ۹۹ هستند اما در صورت ادامه این روند کمبود بارش و تامین نشدن اعتبارات برای مدیریت کانون‌های گرد و غبار باید انتظار افزایش وقوع گرد و غبار با منشاء کانون‌های داخلی در سال‌های آینده را داشته باشیم.

نقش حساس وزارت نیرو در تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: اگر حق‌آبه تالاب‌ها به خوبی تامین نشود، احتمال افزایش وقوع گرد و غبار با منشاء کانون‌های داخلی وجود دارد بنابراین نقش وزارت نیرو برای تامین حق‌آبه تالاب‌های خوزستان بسیار حساس است.

دیپلماسی برای کنترل کانون‌های گرد و غبار قوی‌تر عمل کند

وی با اشاره به فعالیت کانون‌های گرد و غبار خارجی و تاثیر آن بر استان خوزستان تصریح کرد: برای کنترل کانون‌های گرد و غبار با منشاء خارجی باید دیپلماسی قوی‌تر شود. یکی از دلایل وقوع گرد و غبارها می‌تواند سدسازی ترکیه با ظرفیت‌های زیاد باشد که موجب شده آب در یک نقطه متمرکز شود و حق‌آبه تالاب‌های دیگر داده نشود بنابراین باید با این کشور در مورد رهاسازی و تامین حق‌آبه رودخانه‌ها و تالاب‌ها مذاکره شود.

اشرفی گفت: مذاکرات با کشورهای مرزی یعنی اردن، عربستان، سوریه، عراق و ترکیه باید انجام شود و ارتباط تنگاتنگی با این کشورها در مورد رهاسازی آب و کنترل کانون‌های گرد و غبار از روش‌های مختلف داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین