کد خبر: ۷۵۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
با وجود تاکید دولت بر واردات گسترده برنج از مرزهای شرقی؛

گرانی برنج ادامه دارد‍!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون کشاورزی اعلام کرد وزارت کشاورزی گزارشی در خصوص زمین‌های برنجی که به دلیل خشکسالی هنوز زیر کشت نرفته‌ را به مجلس ارائه نکرده است.

محمد علی حیدری شلمانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب، افزود: «برای اینکه سال آینده لطمه‌ای به میزان محصول برنج داخلی وارد نشود کشاورزان باید از طریق حفر چاه و پمپ آب به مزارع خود با خشکسالی مقابله کنند».

این نماینده مجلس هفته گذشته از به زیر کشت نرفتن 30 درصد از زمین‌های شمال در کمتر از 5 روز به پایان فصل کشت به دلیل خشکسالی خبر داده بود.

حیدری همچنین تاکید کرده بود که نمایندگان در انتظار گزارش وزارت کشاورزی از میزان زمین‌های زیر کشت امسال هستند تا در صورت تایید کاهش شدید زمین‌های زیر کشت اقدامات سریعی برای آبیاری مزارع صورت گیرد. 

این نمایند همچنین با اشاره به افزایش واردات برنج به دلیل کاهش احتمالی محصول سال جاری گفت: «برنج‌های خارجی به دلیل کیفیت پاین‌تر نسبت به برنج داخلی نمی‌توانند جایگزین مصرف داخلی شوند».

وی در پاسخ به این سوال که اگر ذائقه مردم مانند چای به برنج هندی و پاکستانی نیز عادت کند آیا تولید داخلی به خطر نخواهد افتاد؟ گفت:‌ «مردم خود متوجه شده‌اند که چای مورد استفاده خارجی آنها تا چه اندازه از نظر رعایت بهداشت و استفاده از سموم ناسالم است. بنابراین احتمال تغییر ذائقه حتی باوجود افزایش قیمت، منتفی به نظر می‌رسد». 

حیدری همچنین زمان ماندگاری برنج در انبار‌ها را 2دو سال دانست و افزود: «در صورتی که برج‌های وارداتی بیش از دو سال در انبار بمانند کیفیت اولیه خود را از دست داده و بعد از مدتی غیر قابل استفاده خواهند شد».

اخیرا دولت با اتخاذ سیاست‌هایی واردات برنج را تسهیل کرده است. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با وجود گرانی قابل توجه برنج ایرانی و واردات برنج‌های هندی آینده این محصول سنتی به خطر خواهد افتاد.

در این زمینه موسوی لاری وزیر کشور دولت خاتمی از استفاده بی‌رویه از پول نفت برای واردات محصولاتی چون برنج انتقاد کرده است. 

وی با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور یادآور شده است: در دولت اصلاحات از نظر میزان تولید گندم به خودکفایی رسیدیم اما در سال جاری دولت برای تامین گندم مورد نیاز باید دو تن گندم وارد کند. 

وزیر اسبق کشور تاکید کرده است: «پول نفت نباید صرف واردات مواد جزئی چون موادغذایی، برنج، انگور و سیب زمینی شود». 

اما اسکندر وزیر جهاد کشاورزی دولت با کاذب خواندن قیت برنج نهم می‌گوید: «کار خرید و توزیع برنج در کشور بر عهده بخش خصوصی است و این امر در کنار بسیاری موارد دیگر باعث افزایش ناگهانی قیمت برنج در کشور شده است». 

در همین حال یک توزیع کننده برنج در پاسخ به اینکه آیا قیمت برنج آنگونه که برخی مسئولان اعلام کرده‌اند ارزان شده است به خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت: متاسفانه باید گفت که قیمت برنج با کیفیت ایرانی همچنان گران است.

وی افزود: «با افزایش واردات تنها قیمت برنج‌های خارجی که برخی از آنها کیفیت مناسبی نیز ندارند اندکی ارزان شد». 

او تاکید می‌کند: «اکنون تمامی برنج‌هایی که دربازار عرضه می‌شوند مربوط به واردات سال گذشته است. بنابراین باید گفت که برنج سال گذشته با قیمت چند برابر به فروش می‌رسد و این به معنای وجود ارزانی در بازار نیست». 

به اعتقاد این توزیع کننده با شتابی که بازار به سمت گرانی گرفته است در صورت کاهش محصولات داخلی بر اثر خشکسالی باید انتظار افزایش بیشتر و روز به روز قیمت برنج با کیفیت ایرانی را نیز داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین