کد خبر: ۷۵۹۹۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
اتحادیه اروپا «تجاوز وحشیانه» پوتین را محکوم کرد

جنگ اوکراین| تعداد پناهجویان اوکراین به بیش از ۲.۸ میلیون نفر رسید

هیات‌های مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین صبح روز دوشنبه در حالی دور جدید گفتگو‌ها با یکدیگر را از سر خواهند گرفت که درگیری‌ها به غرب اوکراین در نزدیکی مرز‌های ناتو گسترش یافته است.
جنگ اوکراین| تعداد پناهجویان اوکراین به بیش از ۲.۸ میلیون نفر رسید
آفتاب‌‌نیوز :

هزاران نظامی دو طرف طی نزدیک به ۲۰ روز از آغاز جنگ جان خود را از دست داده‌اند. دولت اوکراین روز شنبه تعداد سربازان کشته شده این کشور را «حدود ۱۳۰۰ نفر» عنوان کرد. روسیه از روز دوم مارس که کشته شدن ۴۹۸ نظامی را تائید کرد دیگر آماری از قربانیان خود اعلام نکرده است.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا تخمین زده است که بین «دو تا چهار هزار» نظامی روس طی ۱۴ روز اولیه جنگ در اوکراین کشته شدند.

ادامه تنش میان چین و ایالات متحده پس از دیدار هفت ساعته میان مقامات عالی‌رتبه دو کشور

یک مقام ارشد کاخ سفید پس از نشست روز دوشنبه میان نمایندگان ارشد آمریکا و چین در رم گفت این دیدار هیچ کمکی به کاهش تنش میان دو کشور نکرده و ایالات متحده همچنان نگران همسویی چین با روسیه در مورد جنگ اوکراین است.
به گفته این مقام آمریکایی، جلسه میان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده و یانگ جیچی دیپلمات ارشد حزب کمونیست چین هفت ساعت به طول انجامیده و «فشرده» و «بسیار صریح» بوده است.

بنا بر اظهارات مقامات آمریکایی در این جلسه دو طرف به «بحثی اساسی درباره جنگ روسیه علیه اوکراین» پرداخته‌اند و در همین حال بر «اهمیت حفظ خطوط ارتباطی باز بین ایالات متحده و چین» تأکید شده است.

هشدار صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد اوکراین در حال فروپاشی است

صندوق بین المللی پول هشدار داد هرچند دولت اوکراین هنوز کارآمد و سیستم بانکی آن همچنان پایدار است، با این حال حمله نظامی روسیه در حال فرو بردن این کشور به یک رکود بی‌سابقه است.

بنابر برآوردهای این سازمان بزرگ اقتصادی جهان تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال ۲۰۲۲، دستکم و با فرض خاتمه سریع درگیری، حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این در حالی است که اگر درگیری‌ها مشابه جنگ‌های لبنان،عراق، سوریه یا یمن ادامه پیدا کند این سقوط بین ۲۵ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

صندوق بین المللی پول همچنین گفت این جنگ امنیت غذایی جهانی را به خطر انداخته است.

اوکراین: تا کنون ۱۵۰ هزار نفر از طریق کریدورهای بشردوستانه تخلیه شده‌اند

یک مقام ارشد اوکراینی روز دوشنبه گفت تا کنون نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر توانسته‌اند مناطق تحت بمباران را از طریق کریدورهای بشردوستانه ترک کنند.

کیریلو تیموشنکو، معاون ریاست جمهوری اوکراین گفت: «ما ۲۶ کریدور بشردوستانه ایجاد کرده‌ایم. به لطف آن‌ها اتوبوس‌ها توانستند تعداد بسیار زیادی از مردم را، در حدود ۱۵۰ هزار نفر، تخلیه کنند.»

به گفته آقای تیموشنکو، این کریدورهای بشردوستانه در مناطق کی‌یف، سومی و خارکیف در شمال شرق کشور و زاپوریژیا در شرق ایجاد شده‌اند.

رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پرونده حمله روسیه به اوکراین چهارشنبه اعلام می‌شود

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که رای خود را در مورد پرونده‌ای که کی‌یف به جریان انداخته است، روز چهارشنبه اعلام می‌کند.

اوکراین دو روز پس از آغاز حمله روسیه از عالی‌ترین دستگاه قضایی زیرمجموعه سازمان ملل درخواست کرده بود به مسکو دستور دهد تا تهاجم خود به این کشور را متوقف کند.

روسیه هفته گذشته در جریان جلسات دادگاه حاضر نشد.

مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا: تقریباً تمام پیشروی‌های روسیه در اوکراین متوقف شده است

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در جریان نشستی خبری با خبرنگاران گفت که نیروهای روسیه در حال حرکت به سمت کی‌یف در دو روز گذشته پیشرفت محسوسی نداشته‌اند.

این مقام نظامی ایالات متحده گفت که حمله به سمت شهرهای چرنیهیف و خارکیف نیز متوقف شده و نیروهای نظامی اوکراین همچنان در حال دفاع از ماریوپل هستند هرچند این شهر در حالت محاصره قرار دارد.

این مسئول دفاعی ایالات متحده اضافه کرد روسیه در تلاش است تا نیروهای خود را به پشت سر ستون نظامی پیشرو در شمال پایتخت اوکراین منتقل کند.

اتحادیه اروپا با مسدود کردن دارایی‌های رومن آبراموویچ موافقت کرده استخبرگزاری

فرانسه به نقل از سه منبع دیپلماتیک می‌گوید اتحادیه اروپا در تازه‌ترین دور از وضع مجازات بر میلیاردرهای روسی حامی مسکو، رومن آبراموویچ مالک پیشین باشگاه ورزشی چلسی و چند تن دیگر از الیگارش‌ها را در لیست تحریم‌ها قرار خواهد داد.

وزرای خارجه ایران و اوکراین با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند

دیمیتریو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، می‌گوید در آستانه سفر فردای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به مسکو با وی گفتگو کرده است.

وی در توییتی که در حساب شخصی خود منتشر کرده است، نوشت: «ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راه حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. من خواستم که پیامم به مسکو منتقل شود: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند، به آتش‌بس پایبند باشد و از اوکراین خارج شود.»
حجم ویرانی در شهر ماریوپل اوکراین

تصاویر ویدئویی منتشره از شهر ماریوپل حجم ویرانی را در این منطقه محاصره شده نشان می‌دهند.

مقامات اوکراین می‌گویند نیروهای روسی با ورود به این شهر بندری مجتمع‌های مسکونی را به گلوله‌های توپ هدف قرار می‌دهند، در حالی‌که جنگ با نیروهای اوکراینی مدافع شهر در خیابان‌ها ادامه دارد.

بنابراعلام مسئولان محلی در نتیجه حمله روسیه تا کنون بیش از ۲۵۰۰ تن در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

۶۲ درصد از فنلاندی‌ها حامی عضویت کشورشان در ناتو هستند

در پی حمله روسیه به اوکراین حمایت شهروندان فنلاندی از عضویت کشورشان در سازمان ناتو به بالاترین حد خود رسیده است و بر اساس نتایج یک نظرسنجی برای نخستین بار از ۶۲ درصد گذشته است.

دو هفته پیش نظرسنجی مشابهی میزان حمایت از پیوستن به ناتو را در اوکراین ۵۳ درصد نشان می‌داد.

اوکراین: اتصال برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل بار دیگر قطع شد

اوکراین ارتش روسیه را متهم کرده که بار دیگر برق سایت هسته‌ای چرنوبیل را قطع کرده است. مقامات کی‌یف می‌گویند نیروهای روسی همچنین در نزدیکی راکتور زاپوریژیا مهمات منفجر کرده‌اند.

مقامات اوکراینی روز گذشته اعلام کرده بودند که برق نیروگاه چرنوبیل را مجددا به شبکه متصل کرده‌اند، با این حال روز دوشنبه اپراتور اصلی انرژی این نیروگاه گفت قبل از اینکه برق به طور کامل برقرار شود، «نیروهای اشغالگر دوباره به آن آسیب رساندند.»

سازمان ملل: تعداد پناهجویان اوکراین به بیش از ۲.۸ میلیون نفر رسید

بر اساس تازه‌ترین آماری که روز دوشنبه توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، بیش از ۲.۸ میلیون نفر از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه از اوکراین فرار کرده‌اند.

این آژانس زیرمجموعه سازمان ملل می‌گوید دستکم ۲ میلیون نیز در داخل اوکراین آواره شده‌اند.

به گفته سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) حدود ۱۲۷ هزار نفر از پناهندگان در اوکراین اتباع کشورهای دیگر هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «تجاوز وحشیانه» پوتین را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه با محکوم کردن «تجاوز وحشیانه» ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه علیه «مردم اوکراین» گفت مجموعه چهارم تحریم‌ها ضد مسکو در حال تصویب توسط بروکسل است.

بورل که در سفر به بالکان غربی به سر می‌برد گفت حمله روسیه به اوکراین «امنیت و ثبات کل قاره اروپا» را تهدید می‌کند. وی اضافه کرد: «نیروهای مسلح روسیه به حملات موشکی هوایی و توپخانه‌ای ادامه می‌دهند و غیرنظامیان و همسایگان مسالمت‌جو را هدف قرار می‌دهند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین با بیان اینکه فرار بیش از ۲.۶ میلیون اوکراینی «بزرگترین جابجایی جمعیت از زمان پایان جنگ جهانی دوم» بوده است، گفت: «اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن تصویب بسته چهارم قدرتمند تحریم‌ها علیه مسکو است. این بسته شامل اقداماتی علیه دسترسی روسیه به بازارها، صادرات کالاهای لوکس یا عضویت در موسسات مالی بین‌المللی می‌شود. این ضربه بزرگ دیگری به پایگاه لجستیکی و اقتصادی خواهد بود که کرملین تهاجم خود را بر آن اساس‌ها پایه‌گذاری کرده است.»

کرملین درخواست کمک نظامی از چین را تکذیب کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه گزارش‌های منتشرشده مبنی بر درخواست کمک نظامی از چین برای جنگ در اوکراین را تکذیب کرد.

وی تاکید کرد که روسیه به تنهایی می‌تواند به اهدافش در اوکراین دست یابد.

سخنگوی کاخ کرملین آمریکا و اتحادیه اروپا را متهم کرد که تلاش می‌کنند روسیه را به سمت حمله مراکز پرجمعیت در اوکراین سوق دهند.

روسیه شرکت‌های خارجی را به «توقیف اموالشان» تهدید کرد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که دادستانی روسیه به شماری از شرکت‌های خارجی از جمله کوکاکولا، مک‌دونالد، آی‌بی‌ام و پیتزاهات هشدار داده است که احتمال توقیف اموالشان وجود دارد. بسیاری از شرکت‌های خارجی به دنبال حمله روسیه به اوکراین که با وضع تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه روسیه همراه شد تصمیم به خروج از بازار این کشور گرفته‌اند.

در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمده است که مقامات روسیه تهدید کرده اند که آن دسته از مسئولان شرکت‌های خارجی را که از سیاست‌های مسکو انتقاد کرده‌اند بازداشت خواهند کرد.

کرملین: احتمال اینکه ارتش روسیه کنترل کامل شهر‌های بزرگ اوکراین را به دست گیرد منتفی نیست

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد احتمال اینکه ارتش روسیه کنترل کامل شهر‌های بزرگ اوکراین را به دست گیرد وجود دارد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که دور جدیدی از مذاکرات بین روسیه و اوکراین از ساعاتی پیش آغاز شده است.

اسرائیل: به مسیری برای دور زدن تحریم‌های روسیه تبدیل نخواهیم شد

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل روز دوشنبه گفت که کشورش به مسیری برای دور زدن تحریم‌های روسیه تبدیل نخواهد شد.

وی ضمن محکوم کردن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکید کرد که توجیهی برای نقض تمامیت ارضی این کشور وجود ندارد.

وزیر خارجه اسرائیل افزود که از هیچ تلاشی برای میانجیگری در بحران کنونی فروگذار نخواهد کرد.

دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین آغاز شد

یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده اوکراین حدود ساعت ۱۱ به وقت اروپای مرکزی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) اعلام کرد که دور جدید گفتگوها با روسیه آغاز شده است.

این دور از مذاکرات قرار است به صورت مجازی انجام شود. یکی از اعضای هیات اوکراینی پیش از این گفته بود که کشورش در این گفتگوها خواستار برقراری آتش‌بس و خروج نظامیان روسیه از اوکراین خواهد شد.

جدایی‌طلبان هوادار روسیه: در حمله نظامیان اوکراین به دونتسک دستکم ۲۰ نفر کشته شدند

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین روز دوشنبه اعلام کردند که در حمله ارتش اوکراین به دونتسک دستکم ۲۰ نفر کشته شدند.

اوکراین در گفتگوهای روز دوشنبه با روسیه خواستار برقراری آتش‌بس خواهد شد

یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده اوکراین با روسیه گفت که کشورش در جریان گفتگوهای روز دوشنبه که به صورت مجازی انجام خواهد شد درخواست برقراری آتش‌بس خواهد کرد.

این مقام اوکراینی افزود که خواسته دیگر کی‌یف در این مذاکرات خروج نظامیان روسیه از کشورش خواهد بود.

فرانسه نام «ده‌ها» نفر از نزدیکان پوتین را برای تحریم به اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌دهد

برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید کشورش نام «ده‌ها» نفر از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را برای اعمال تحریم علیه آنها به اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهد داد.

اتحادیه اروپا تاکنون صدها نفر از شخصیت‌ها و نهادهای روسی را به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم کرده است.

به گفته وزیر اقتصاد فرانسه کشورش برای تقویت تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو «همه‌ گزینه‌ها» را بررسی خواهد کرد.

واکنش چین به گزارش نیویورک تایمز: گمراه‌سازی آمریکا است

وزارت خارجه چین روز دوشنبه در واکنش به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مبنی بر خواست کمک اقتصادی و نظامی روسیه از پکن این گزارش را رد کرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «ایالات متحده این اواخر دست به پخش اخبار جعلی درباره چین زده است.»

وزارت خارجه روسیه: نیازی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در اوکراین نیست

وزارت خارجه روسیه می‌گوید نیازی به اعزام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به اوکراین نیست زیرا روسیه کنترل اوضاع را در دست دارد.

مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه روسیه در حالی حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در اوکراین را رد کرد که دور جدیدی از مذاکرات بین هیات‌های روسیه و اوکراین قرار است صبح روز دوشنبه به صورت مجازی انجام شود.

وزارت دارایی روسیه: غربی‌ها می‌خواهند به طور مصنوعی ناتوانی در پرداخت‌های دولتی را رقم بزنند

وزارت دارایی روسیه روز دوشنبه کشور‌های غربی را متهم کرد که در تلاش هستند تا «به طور مصنوعی» زمینه ناتوانایی روسیه در پرداخت‌های دولتی را فراهم کنند.

بیانیه وزارت دارایی روسیه در حالی منتشر شد که بسیاری از کشور‌های از جمله آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی شدیدی را علیه مسکو وضع کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «اظهاراتی مبنی بر اینکه روسیه نمی‌تواند به تعهداتش در زمینه بدهی عمومی خود عمل کند با واقعیت مطابقت ندارد.»

مقامات روسیه اینستاگرام را هم پس از فیسبوک و توئیتر فیلتر کردند

مقامات روسیه دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام را برای کاربران اینترنتی در داخل این کشور ناممکن کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه در حالی از محدودیت در دسترسی به اینستاگرام در روسیه خبر داده است که داده‌های گروه نت‌بلاکس نشان می‌دهد که دسترسی به اینستاگرام از سوی اکثر ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی در روسیه محدود شده است.

مقامات روسیه پیش از این دسترسی به فیسبوک و توئیتر را همزمان با تهاجم نظامی به اوکراین ناممکن کرده بودند.

امدادرسانان: حمله به ساختمانی در کی‌یف دستکم دو کشته بر جای گذاشت

امدادرسانان اوکراینی صبح روز دوشنبه گزارش دادند که به دنبال حمله هوایی به ساختمانی در کی‌یف، پایتخت این کشور «دستکم دو نفر» کشته شدند.

آلمان به دنبال خرید جنگنده‌های رادارگریز «اف-۳۵» است

خبرگزاری آلمان روز دوشنبه گزارش داد که دولت این کشور به دنبال خرید جنگنده‌های رادارگریز «اف-۳۵» برای تقویت نیروی هوایی این کشور است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به دنبال حمله روسیه به اوکراین از اختصاص بودجه‌ای ۱۰۰ میلیارد یورویی به ارتش کشورش سخن گفته بود. او همچنین وعده داد که آلمان طی سال‌های آینده دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به امور دفاعی اختصاص خواهد داد. سخنانی که از تغییر دکترین دفاعی آلمان پس از بیش از ۷۰ سال حکایت داشت.

حمله روسیه به زایشگاه ماریوپل؛ مادر مجروح و نوزادش جان باختند

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داد زن بارداری که روز چهارشنبه تصویرش پس از حمله روسیه به زایشگاهی در ماریوپل منتشر شد به همراه نوزادش جان باخته است.

تصویر امدادرسانان که پس از حمله به این زایشگاه در حال انتقال این زن باردار دیده می‌شدند به صورت گسترده منتشر شده بود.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده که این زن باردار به بیمارستان دیگری منتقل شد، اما پزشکان در آنجا پس از عمل سزارین دریافتند که جنین جان باخته است. بنا به همین گزارش این زن باردار نیز حدود نیم ساعت پس از آنکه نوزادش بدون علائم حیاتی به دنیا آمد به دلیل جراحات وارده جان باخت.

رهبر منطقه چچن می‌گوید در اوکراین به سر می‌برد

رمضان قدیروف، رئیس‌جمهوری منطقه خودمختار چچن در روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که در کنار نظامیان روس در اوکراین به سر می‌برد.

او که متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه محسوب می‌شود از سوی سازمان‌های بین‌المللی به نقض حقوق بشر متهم شده است. رمضان قدیروف در پیام‌رسان تلگرام ویدئویی از خود منتشر کرد که وی را کنار گروهی از سربازان در حال بررسی چند نقشه نشان می‌دهد.

رمضان قدیروف گفته که این ویدئو در پایگاهی هوایی در نزدیکی کی‌یف، پایتخت اوکراین گرفته شده است. نظامیان روسیه در اولین روز‌های تهاجم نظامی به اوکراین موفق شدند کنترل این پایگاه هوایی در نزدیکی کی‌یف را به دست بگیرند.

رئیس‌جمهوری منطقه خودمختار چچن به سربازان اوکراین هشدار داد تا «یا تسلیم شوند یا کارشان تمام است.»

وی افزود: «قبلا حدود ۲۰ کیلومتری شما نازی‌های کی‌یف بودیم، اما اکنون نزدیک‌تر شده‌ایم.»

نیویورک تایمز: روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده است

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز یکشنبه گزارش داد که روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین از چین درخواست تجهیزات نظامی کرده است.

در این گزارش به نقل از مقاماتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود آمده که مسکو همچنین از پکن خواسته است تا برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی کمک اقتصادی دریافت کند. این مقامات اشاره‌ای به نوع کمک اقتصادی درخواستی روسیه از چین و پاسخ پکن به این درخواست نکرده‌اند.

سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در پاسخ به رسانه‌ها گفت که «هرگز» چیزی درباره درخواست کمک روسیه از کشورش نشنیده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است روز دوشنبه با عالی‌ترین مقام حزب کمونیست چین در حوزه دیپلماسی دیدار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
دانشجوی تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
2
از چین چرا ؟

مگه ما مُردیم ؟

موشک های نقطه زن داریم و سجیل و ...

حتی کرونا یاب مستعان هم داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
0
2
مرگ بر متجاوز
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین