کد خبر: ۷۵۹۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳

بعد از 18 ماه، سلام میشل!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انتخاب رییس جمهور لبنان توسط پارلمان این کشور به منزله گامی برای پایان دادن به بن بست سیاسی 18 ماهه است که به درگیری میان گروههای مختلف کشیده شد و خاطره جنگهای داخلی لبنان را زنده کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، پیش از این جناح‌های حاضر در پارلمان بر سر انتخاب میشل سلیمان فرمانده 59 ساله ارتش به توافق رسیدند.

قرار است در مراسم انتخاب رییس جمهور جدید لبنان، شیخ حمد بن خلیفه الثانی امیر قطر، برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه و عمر موسی دبیرکل اتحادیه عرب شرکت کنند.

درگیری اخیر جناحهای لبنانی با میانجی گری اتحادیه عرب پایان یافت و قطر میزبانی گفتگوهایی را بر عهده گرفت که بحران سیاسی 18 ماهه لبنان را مورد بحث قرار دهد.

گروههای طرفدار دولت ائتلافی که جناح اکثریت را در پارلمان تشکیل می دهند از یک طرف و گروههای مخالف دولت تحت رهبری جنبش نیرومند حزب الله از طرفی دیگر بر سر پایان بحران سیاسی لبنان گفتگو کردند و پس از شش روز در دوحه پایتخت قطر به توافق رسیدند.

این موافقتنامه تا اینجای کار از وقوع یک جنگ داخلی در لبنان جلوگیری کرده است، اگرچه آگاهان می گویند که باید منتظر اجرا شدن مفاد این موافقنامه بود. اولین گام برای اجرای مفاد این موافقتامه انتخاب رییس جمهور جدید لبنان است.

علی حمدان سخنگوی نبیه بری رییس پارلمان در جمع خبرنگاران گفته است که در میان 200 شخصیت مهمی که برای شرکت در مراسم انتخاب رییس جمهور جدید دعوت شده اند، نام وزیران خارجه ایران و سوریه نیز دیده می شود.

علاوه بر این قرار است یک هیات کنگره آمریکا نیز دراین مراسم شرکت کند که سرپرست این مذاکرات «نیک راهال»، نماینده حزب دموکرات در ویرجینیای غربی است. او لبنانی الاصل است.

کارشناسان می گویند که مهمترین چالشی که در برابر میشل سلیمان قرار دارد، ایجاد توازن میان اکثریت پارلمانی حامی دولت فواد سینوره نخست وزیر و جناحهای مخالف این دولت است که اختلافات آنها لبنان را در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار قرار داد.

میشل سلیمان گفته است که به تنهایی نمی تواند لبنان را از خطر جنگ و نابودی نجات دهد و تاکید کرده باید تمام لبنانیها و جناحها به او کمک کنند.

او گفته است که کسی نمی تواند امنیت را به زور در لبنان برقرار کند، بلکه باید اراده تامین امنیت کشور در میان مردم و جناحهای مختلف وجود داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین