کد خبر: ۷۶۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۳:۰۷
دکتر ناصر فکوهی در مراسم اختتامیه معرفی وبلاگ های اجتماعی ایران گفت:

خطرات شکننده وبلاگ نویسی درایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:  وبلاگ‌نویسی خطرات شکننده ای را ایجاد می‌کند بطور مثال وبلاگ نویس مطالب خودش را کنترل می کند و در عین حال می‌توان آن متن را در طول مدت طولانی علیه آن وبلاگ نویس استفاده نمود.

دکتر ناصرفکوهی در مراسم اختتامیه معرفی وبلاگ‌های اجتماعی با موضوع بررسی مسائل اجتماعی ایران در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی تهران با بررسی مساله جامعه شبکه‌ای و امتیازات وبلاگ نویسی در جامعه ایران گفت:‌«به نظر من پدیده وبلاگ‌ نویسی در جامه ایران را از دو بعد مثبت و منفی باید نگاه کرد، جنبه مثبت در این است که آزادی بیان را  افزایش داده است».

وی در ادامه افزود:‌«وبلاگ نسبت به رسانه‌های دیگر فضای دموکراتیک‌تری دارد، زیرا این رسانه ارزان قیمت‌تر از رسانه‌های کاغذی می‌باشد و سریع‌تر توزیع می‌شود».

فکوهی در تحلیل بعد منفی وبلاگ‌نویسی گفت:‌ «وبلاگ‌نویسی خطرات شکننده ای را ایجاد می‌کند بطور مثال وبلاگ نویس مطالب خودش را کنترل می کند و در عین حال می‌توان یک نوشته‌ای را بر علیه آن وبلاگ‌نویس در طول تاریخ استفاده کرد».

این انسان شناس برجسته ایرانی اعتقاد دارد عبور از انتشار کاغذی به انتشار الکترونیک این احساس را ایجاد می کند که آزادی بیان بیشتر شده است چون همه می‌توانند ما را بخوانند اما در شکل کاغذی برعکس است ولی در عین حال می‌تواند در ما یک توهمی ایجاد کند چون حضور ما را در اینترنت مهم قلمداد می شود. 

وی در ادامه افزود: «ممکن است یک وبلاگی نصف بیشتر شمارنده‌های آن به خود نویسنده برگردد و این می تواند برای یک وبلاگ نویسی  توهم‌زا باشد ».

دکتر ناصر فکوهی اعتقاد دارد که از تجربیات جامعه شبکه‌ای و اطلاعاتی استفاده نکردیم و دلیل رونق وبلاگ‌نویسی در ایران به اتفاقات حوزه مطبوعات در سال‌های گذشته برمی‌گردد. 

فکوهی افزود: «تعداد زیادی افراد به دلیل فضای محدود مطبوعات به شبکه اینترنت روی آوردند در حالی که اگر این اتفاقات نمی افتاد و روزنامه‌ها تا سال‌ها می‌توانستند فعالیت کنند دیگر ما شاهد رونق  وبلاگ‌نویسی نبودیم». 

وی درباره تفاوت وضعیت مطبوعات با وبلاگ‌نویسی در ایران گفت: «ما الان جزو برترین کشورهای فعال در حوزه  اینترنت هستیم و  وضعیت وبلاگ‌نویسی در ایران درخشان است.ولی از لحاظ حوزه مطبوعات و انتشارات وضعیتی اسفبار داریم و این نشان‌دهنده این است که سیستم های اطلاع‌رسانی خود را جبران می‌کنند».

دکتر فکوهی اعتقاد دارد مطبوعات ما بی‌هویت و زرد هستند و افزود: «دو دسته مطبوعات هستند یکی ازآنها که می‌دانند زرد هستند و دسته دیگر آنهایی که نمی‌دانند زرد هستند».

وی درباره وضعیت انتشارات در ایران گفت: «وضعیت انتشارات بخصوص انتشارات دانشگاهی در ایران خیلی اسفبار است در ایران انتشارات دانشگاهی بی‌اعتبارترین کتابها و مجلات را منتشر می‌کنند و این خود نشان دهنده این وضعیت بد می‌باشد ».

دکتر ناصر فکوهی اظهار داشت: «رشد وبلاگ‌نویسی در این یک شکل پاتولوژیک دارد و این شکل پاتولوژیک می‌تواند هم خوب باشد و هم بد، می‌توان در کل گفت پدیده وبلاگ‌نویسی شکلی از آسیب‌شناسی اجتماعی ایران  باشد».

وی در ادامه افزود: «این نگاه آسیب شناسایی اجتماعی از این لحاظ بد است که وقتی وضعیت به حالت عادی برگردد دیگر این تعداد وبلاگ ها وجود نخواهد داشت». 



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۰
0
0
آنچه شيران را مي كند روبه مزاج
احتياج است احتياج است احتياج
.
.
.
.
البته در سالهاي اخير ترس هم اضافه شده است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین