کد خبر: ۷۶۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۶
در بیانیه اعتراضی دبیرخانه فستیوال بهار نمایش مطرح شد:

بهار نمایش با عزم جدی دانشجویان ماند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیانیه اعتراضی جمعی از دانشجویان برگزار کننده یازدهمین فستیوال بهار نمایش در دانشگاه شیراز در رابطه با مسائل و مشکلات این جشنواره منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این بیانیه کارشکنی‌های معاونت فرهنگی دانشگاه شیراز به اختصار توضیح داده شده است و از ضایعه بزرگی که به تئاتر جنوب کشور وارد شده سخن رفته است.

در این بیانیه برگزاری جشنواره تئاتر جنوب کشور نتیجه عزم جدی دانشجویان دانشگاه شیراز و همکاری بعضی از مسئولین استانی عنوان شده است.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: « بهار نمايش را همه تئاتری‌‌های جنوب كشور به خوبی می‌‌شناسند و قدمت آن به 24 سال می‌رسد. خيلی قبل‌تر از جشنواره بين‌المللی  دانشجويی فجر برگزار مي‌شد. كسانی كه هزينه‌های گزاف جهت برگزار شدنش دادند و رفتند و چه، كسانی كه سال‌هاست با آن انس گرفته‌اند و در آن شركت می‌كنند. همواره اين افتخار بس بزرگ فرهنگی كشورمان را مرهون فكر باز و روشنفكرانه مسئولين اين دانشگاه قلمداد می‌كردند. دانشگاهی كه خود رشته‌ای درزمينه با تئاتر ندارد، بانی حركتی در تئاتر اين مرز و بوم گشته كه از دل آن چه بسيار كسانی پا به عرصه فرهنگ و هنر اين مرز گذاشته‌اند، ولی انگار اشتباه می‌كرديم. وقتی وارد كانون تئاتر دانشگاه شديم همه فهميديم كه چه بار سنگينی را برعهده گرفته‌ايم. تنها جمله‌ای كه بر دل تك تك ما نقش بست اين بود: بهار نمايش بايد زنده بماند. بهار نمايش تنها متعلق به ما چند نفر نبود. چشم اميد خيلي‌ها كه هزينه دادند و آنرا برگزار كرده بودند و اساتيدی كه از اهميت آن مطلع بودند، به ما دوخته بود».

در ادامه این بیانیه آمده است: « 6 گروه از خود دانشگاه، نزديك به 200 نفر درگير اجرای بهار نمايش شدند. اشتياقمان صد چندان شد». 

در بخش ديگری از  اين بیانیه با اشاره به مشكلات این جشنواره می‌افزايد:« جناب آقای دكتر "خاكرند "معاونت فرهنگی سابق دانشگاه با بودجه پيشنهادی 5/11 ميليون تومانی  ما شفاها موافقت كرد و ارسال فراخوان و انجام بازبينی و ... با برنامه‌ريزی كه كرده بوديم به خوبی پيش رفت.در مدت نزديک به 2 ماه برای سومين بار معاونت فرهنگی دانشگاه عوض شد!! نتيجه آن وارد كردن ضايعه‌ای بزرگ به تئاتر جنوب كشور شود. جناب آقای دكتر عباسی از 5/11 بودجه به تاييد رسيده دكتر خاكرند تنها با 1 ميليون آن موافقت كردند. ايشان طی جمله‌ای اعلام كردند كه زمانی كه با 200 هزار تومان می‌شود 2000 نفر را جمع كرد و به گريه انداخت، چرا بايد 5/11 ميليون خرج 200 دانشجو كرد؟! پس از آن فرمودند كه هيچ لزومی ندارد كه يک برنامه‌ای كه روتين بوده و 10 دوره برگزار شده بخواهد باز هم ادامه يابد و برگزار شود!!قضاوت در مورد معاونت فرهنگی فعلی دانشگاه را به عهده‌ی خودتان می‌گذارم.
وی آورده است: جلسه‌ای گذاشتيم با حضور 20 نفر از اعضای كانون تئاتر و دكتر عباسی، ايشان از ما سندی خواستند با اين مضموم كه آقای دكتر خاكرند در مدت معاونت خود با 5/11 ميليون بودجه‌ی درخواستی ما موافقت كرده است. با وجود اينكه اين حرف توهينی به ما و شخص دكتر خاكرند بود ما اگر می‌دانستيم كه سيستم امور فرهنگی می‌خواهد به اين نحو عوض شود حتما يك دوربين فيلمبرداری در همه جلسات شورای سياست‌گذاری جشنواره با خود می‌برديم!! به سراغ دكتر خاكرند رفتيم و ايشان در زير نامه ما نوشتند كه بنده در دوره معاونت خود با 3 ميليون بودجه برای برگزاری بهار نمايش موافقت كرده بودم!! نزد دكتر صادقی رئيس دانشگاه شيراز رفتيم و وضعيت بد امور فرهنگی دانشگاه را به اطلاع ايشان رسانديم. پس از جلسه‌ای كه دكتر صادقی با دكتر عباسی و دكتر خاكرند، گرفتند در نهايت بودجه بهار نمايش 5/1 ميليون تومان تصويب شد يعنی يک دهم بودجه پيشنهاد شده و برنامه‌ريزی شده دقيقا دو روز مانده به برگزاری بهار نمايش!!».
وی در پايان اين نامه آورده است:« ولی ما خوشحاليم. امروز جامعه تئاتری و هنری جنوب كشور برآشفته است. به محض با خبر شدن از اين موضوع ما حمايت‌های مالی و معنوی دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری دانشگاه پزشكی شيراز، حوزه هنری فارس‌،‌سازمان ملی جوانان و شهرداری شيراز را دريافت كرديم. امسال بهار نمايش برگزار شد ولی افتخار آن را دانشگاه شيراز با مديرانش نبرد، بلكه نصيب دانشجويانی شد كه از پول توی جيب‌شان گذشتند تا بهار نمايش زنده بماند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین