کد خبر: ۷۶۰۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۷
در اولین هفته نمایش آثار یحیی فیوضی

فروش 28 تابلو با قیمت 28 میلیون تومان در یک هفته

این آثار نجوایی محرمانه میان من و آفریدگارم است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نقاشی‌ها و نگاره‌های «یحیی فیوضی» که همنشینی غریبی از هنرهای تجسمی، علم اعداد و موسیقی دیداری ست در کنار استقبال اقشار مختلف مردم، با فروش قابل توجهی مواجه شده است. 

به گزارش سرویس هنر آفتاب، از میان 104 تابلوی عرضه شده در این نمایشگاه که تونالیته قیمت آنها از 350 هزار تومان تا دو میلیون و 200 هزار تومان می باشد 28 اثر به فروش رفته است.

در هفته نخست نمایشگاه مهندس «یحیی فیوضی» 28 تابلو در مجموع به قیمت 28 میلیون تومان به فروش رسیده است که در این بین گران ترین اثر به فروش رفته «واریانت های مختلف روی یک کاغذ 110×110 می باشد» که در سال 2008 در واشنگتن خلق شده و به قیمت دومیلیون تومان به فروش رسیده است.

آثار مربعات خیال، نقاشی ها و نگاره های «فیوضی» همان قدر که از منظر خلق شدنشان در فرهنگ عامه و باورهای کهن ایران ریشه دارد، از نگاه چاپ از آخرین تکنیک های روز دنیا بهره برده اند که هریک از این آثار را از این منظر منحصر به فرد کرده است. 

«فیوضی» که بکارگیری اعداد برای تناسبات در خلق معماری، نقاشی و موسیقی را همیشه پایه قرارداده است در این نمایشگاه براساس علم اعداد و در قالب نقاشی، تابلوهای ماندالای ایرانی که مربع را نماد زمین و دایره را نماد جهان می داند، به تماشا گذاشته که «خیام» در روزگار خود آنها را معادلات غیرقابل حل می دانست. تابلوهای اعداد درنظم حلزونی فضا که کهکشانی منظم و مدرن را ترسیم نموده اند، نقاشی هایی که بی نهایت محدود و بی نهایت نامحدود را براساس جداول مشتری درخود دارند، آثاری که بر مبنای ریاضی بازیهای کودکانه را به تصویر کشیده اند و چندین تابلو از موسیقی تجسمی، هندسی تجویدی و جداول خیال به لحاظ فرم نو و مفاهیم بلندی که درخود مستتر دارند توانسته اند مخاطبان و البته خریداران هنری فراوانی را به این نمایشگاه بکشانند.

مهندس «یحیی فیوضی» در بخش آغازین نمایشگاهش بر لوحه ای نوشته که این آثار نجوایی محرمانه با آفریدگارش بوده است که راز هستی و نیستی در آن نهفته. وی همچنین نوشته است: «بسیاری گفته اند که هنر معاصر، چون نقاشی، موسیقی و معماری از مسیر خود منحرف شده اند و به دلیل پیچیدگی های فزاینده و کثرت عناصر راهی را می رود که توده کثیری از بینندگان و مخاطب ها را دربرمی گیرد و مخاطبان فرهیخته اش به حساب نیامده و طرد می شوند. این آثار ساختاری را انتخاب کرده اند که فرهیختگان می توانند در لابلای نظم ریاضی آن فلسفه تصنیف موسیقی را بیابند و اعداد را به رنگ تبدیل کنند تا به یک هارمونی و کمپوزیسیون که تجریدی هم شده است، دست یابند.»

نقاشی ها و نگاره های «یحیی فیوضی» تا دهم خرداد برروی نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران خواهد بود و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 10 تا 20 از آن دیدن نمایند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین