کد خبر: ۷۶۰۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۲
دیرباز:

دولت سیاست‌های مالی را اصلاح کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی دیرباز درباره دلیل ابلاغ نکردن نرخ سود بانکی به بانک‌ها گفت: « بانک مرکزی اعتقادی به پایین آوردن نرخ سود بانکی ندارد و تا زمان ابلاغ نرخ سود جدید از سوی بانک مرکزی، بانک‌ها نیز به طور طبیعی هیچ اقدامی انجام نخواهند داد».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب در پاسخ به سخنان صمصامی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی با توجه به افزایش تورم در برخی کشورها گفت: «یکی از عوامل موثر در تعیین نرخ سود بانکی، نرخ تورم است. البته عوامل دیگری هم وجود دارد که ممکن است در آن کشورها تورم، موانعی برای کاهش نرخ سود بانکی ایجاد نکرده باشد. در این زمینه همچنین باید تورم را در کشورهای مورد نظر آقای صمصامی نسبت به سنوات قبل سنجید».

دیرباز تصریح کرد: «در صورتی وام گیرنده می‌تواند از تسهیلات دریافتی به نحو احسن استفاده کند که قیمت تمام شده کالا پایین باشد و رو به افزایش نرود». 

این نماینده مجلس هفتم در مورد تاثیر پایین بودن نرخ سود بانکی گفت: «نرخ سود پایین منجر به کاهش قیمت تمام شده کالا می‌شود و زمینه رقابت با سایر تولیدکننده‌گان فراهم می‌کند. به شرطی که سایر عواملی که در تعیین قیمت تمام شده کالا دخیل هستند مانعی برای تولید کننده ایجاد نکند». 

وی افزود:‌ «قیمت تمام شده یک کالا به عواملی از جمله نرخ بهره و میزان کارایی بستگی دارد. اگر کارایی بالا برود هزینه پایین آمده و در واقع قیمت تمام شده کالا کاهش می‌یابد». 

دیرباز  تصریح کرد: «پایین آوردن نرخ سود بانکی اگر چه مطلوب است ولی عملیاتی شدن آن باید به گونه‌ای باشد که سیستم بانکی کشور را مختل نکند. یعنی نرخ سود بانکی را باید در شرایطی پایین آورد که سپرده‌ها و نقدینگی مردم از بانک‌ها خارج نشود».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «برای جلوگیری از حرکت سرمایه‌ها به بخش مسکن، دولت باید سیاست‌های مالی مناسبی اتخاذ کند».

وی با اشاره به تمرکز زدایی از شهرهای بزرگ تاکید کرد: « یکی از طرح‌هایی که دولت در اجرای آن موفق نبود، بحث تمرکز زدایی بود که در صورت اجرایی شدن آن تورم در بخش مسکن پایین می‌آمد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین