کد خبر: ۷۶۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۸
در گشایش همایش عبدالقادر مراغی عنوان شد؛

فخرالدینی: موسیقی غم و اندوه را قابل تحمل می‌سازد

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: همایش بین‌المللی عبدالقادر مراغه‌ای با حضور استادان و علاقمندان موسیقی در مراغه گشایش یافت.

به گزارش سرویس هنر آفتاب و به نقل از روابط عمومی همایش عبدالقادر مراغی، این پیشکسوت موسیقی  کشورمان که با الهام از نت‌های عبدالقادر، موسیقی معروف امام علی را ساخت و جاودانه کرد، طی سخنانی موسیقی را یکی از نیازهای مهم انسان برشمرد که موجب تلطیف روح و نشاط می شود.

وی متذکر شد: «موسیقی شیرینی و لطافت خاصی به غم واندوه می‌بخشد و آن را برای انسان قابل تحمل می‌سازد. این هنر قادر است گاه با لحن مصمم و جدی به انسان نیروی خارق‌العاده‌ای ببخشد».

فخرالدینی با اشاره به اینکه موسیقی نقش مهمی در سلامت جامعه دارد: «برگزاری همایش عبدالقادر مراغی، می‌تواند این نابغه بزرگ موسیقی ایران را آن طور که شایسته است به ایران و جهان بشناسند تا با تحقیق بر نظریه‌های این هنرمند، حلقه‌های مفقوده موسیقی ایران شناخته و رمزگشایی شود».

وی افزود: «بدون شک با ادامه این روند، ریشه‌های اصلی موسیقی ایرانی و موسیقی دنیای اسلام، زنده می‌شود و راه آینده موسیقی برای علاقمندان گشوده می‌شود. همچنین در مقابل آموزش و تاثیر فرهنگ دنیای مغرب زمین، فرهنگ شرق نیز با ذخائر نهفته و گنجینه‌های نهان به دنیای جوان آنها شناسانده می‌شود».

دکتر حسن بلخاری، نماینده فرهنگستان هنر نیز همنشینی فقه و فن را مهمترین شاخصه عبدالقادر مراغی عنوان کرد و گفت: «هدف ما از برگزاری چنین برنامه‌هایی، نه تنها برای تصحیح و انتشار مجدد آثار، بلکه برای زنده کردن تاریخ حکمت هنر اسلامی ایران است. هنری که بخشی از آن در زیر غبارها مغفول مانده است» این پژوهشگر ،‌توانایی عبدالقادر در هر دو زمینه علمی و عملی را بسیار ارزشمند دانست و به نقل از عبدالقادر، شرط ورود به دنیای موسیقی را همراهی علم، عمل وذوق عنوان و اظهار داشت: «این هنرمند حافظ قرآن کریم بوده و به گفته خودش هدفش از آموختن موسیقی، صحیح و زیبا خواندن قرآن بوده است».

داریوش طلایی دبیرعلمی این همایش، ابتدا به ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش پرداخت و پس از آن فارابی را پیشگام در علم و موسیقی و بنیان‌گذار عرصه‌ای دانست که مراغی پس از پانصد سال از آخرین رهروان آن است.

طلایی تصحیح کرد:‌«پس از فارابی مباحث علمی و تئوریک پیرامون علم و عمل موسیقی با دو رویکرد در مکتب مدرسی و منتظمیه شناسایی و ادامه یافت که از این میان می‌توان به آثار ارزشمند صفی‌الدین ارموی، قطب‌الدین شیرازی و عبدالقادر مراغی اشاره کرد».

عبدالمجید کیانی دیگر هنرمند حاضر در جمع نیز ابتدا کتاب «مقاصد الالحان» مراغی را به عنوان مرجعی در موسیقی ایرانی که به تحقیق اهمیت بسیاری داده است عنوان کرد. کیانی گفت: «در کتاب مذکور سه بخش پیرامون آداب مباشرین ذکر شده است. دراین کتاب نخست، فضلیت دوم به صفات ناپسندی که مباشران نباید به آنها بپردازند، مثل غیبت، حسادت و .... پرداخته شده است و در بخش سوم نیز به نصیحت به عنوان رکن اصلی، اشاره شده است».

وی خاطر نشان کرد:‌«مراغی بیش از هر چیز به مسئله اخلاق توجه داشته است. پس من با تکیه بر تعریف او می‌توانم بگویم: اگر نگارگری، خوشنویسی، معماری،‌ادبیات و ...تارهای یک قالی باشند،موسیقی آن چیزی است که همه آنها را به هم پیوند می‌زند».

آیین گشایش همایش عبدالقادر مراغی، مزین به بداهه نوازی و بداهه خوانی در دستگاه شور و نوا، با قطعاتی از اشعار حافظ و باباطاهر شد. این برنامه توسط زمان‌خیزی لنگرودی، نوازنده‌نی و صدای علی سعیدی، به سرپرستی داریوش طلایی اجرا شد.

شایان ذکر است، محمود نعمتی، فرماندار شهرستان مراغه و حاج‌آقا محمدتقی پورمحمد، امام جمعه این شهر، در ابتدا به میهمانان خوشامد گفته و پیرامون شخصیت علمی و هنری عبدالقادر و سابقه فرهنگی شهر مراغه برای حاضران سخنرانی کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین