کد خبر: ۷۶۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۴
پس از 6 ماه اداره لبنان بدون رئیس جمهور

لبنان صاحب رئیس جمهور شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: پارلمان لبنان فرمانده ارتش این کشور، ژنرال میشل سلیمان را به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، پارلمان کشور لبنان، روز یکشنبه ژنرال میشل سلیمان را پس از 18 ماه عدم ثبات سیاسی یه ریاست جمهوری انتخاب کرد.

ساعاتی پیش، جشن و پایکوبی و آتش بازی های گسترده دربیروت، پایتخت این کشور زیبای مدیترانه‌ای به مردم این کشور نوید روزهای خوب و بازگشت ثبات در فضای سیاسی این کشور را داد.

گفتنی است که درشهر ساحلی آمچیت در شمال بیروت که زادگاه ژنرال سلیمان است جمع کثیری از مردم به رقص و جشن و پایکوبی مشغولند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، به نقل از BBC، مجلس لبنان با انتخاب ژنرال میشل سلیمان به عنوان رییس جمهور این کشور، به بن بست سیاسی‌ای که پست ریاست جمهوری این کشور را از نوامبر سال گذشته تاکنون خالی نگه داشته بود پایان داد.

در توافقی که میان گروه های لبنانی در روز چهارشنبه و برای اتمام خشونت‌های اخیر در این کشور حاصل شده بود، تمامی طرفهای درگیر قبول کرده بودند که از انتخاب ژنرال سلیمان به عنوان رییس جمهور حمایت کنند. 

بر طبق گزارش تلویزیون لبنان ژنرال سلیمان که تنها کاندیدای مقام ریاست جمهوری بود توانست با بدست آوردن 118 رای از مجموع 127 رای نمایندگان مجلس لبنان، برای تصدی این مقام انتخاب شود.

در هنگامی که انتخاب ژنرال سلیمان به این مقام در مجلس لبنان اعلام شد، بسیاری از نمایندگاه شروع به دست زدن کردند. در شهر بیروت نیز مردم لبنان با تکان دادن پرچم این کشور و زدن بوق در خیابان شادی خود را از انتخاب رییس جمهوری لبنان نشان دادند.

لبنان از سال 2006 دچار بحران سیاسی است. بحرانی که در پی کنار کشیدن حزب الله لبنان از کابینه دولت وحدت ملی این کشور ایجاد شد. درخواست این گروه داشتن سهم بیشتری از قدرت و داشتن حق وتو بر روی تصمیمات دولت بود.

بحران سیاسی لبنان دو هفته پیش و در پی بروز درگیری‌های خیابانی بین طرفین به خشونت کشیده شد. در این خشونت‌ها 65 نفر کشته شدند درگیری‌ها زمانی روی داد که دولت لبنان شبکه مخابراتی خصوصی حزب الله لبنان را غیرقانونی اعلام کرد و تلاش کرد تا رییس اداره امنیت فرودگاه بیروت را –که طرفدار حزب الله است- از کار برکنار کند.

نفوذ خارجی‌ها
دولت مورد حمایت کشورهای غربی در کشور لبنان و مخالفان این دولت در روز چهارشنبه و پس از مذاکراتی چند روزه در قطر توانستند به راه حلی برای رفع بحران دست یابند.

بر طبق یکی از بندهای این توافق، حزب الله اجازه این را خواهد داشت که تصمیمات گرفته شده در کابینه لبنان را وتو کند.

خبرنگار BBC اعتقاد دارد به نتیجه رسیدن مذاکرات و توافق طرفین موجب آرامش در کل لبنان شده است.

در میان 200 تن از مهمانان افتخاری مجلس لبنان می‌توان امیر قطر که نقش میانجی میان گروه‌ها را به عهده داشت، وزرای امورخارجه کشورهای سوریه، عربستان سعودی و وزیر امور خارجه ایران را نام برد.

کارشناسان عقیده دارند قدرتهای خارجی‌ای که در درگیری‌های لبنان هر یک به صورتی از گروه‌ها حمایت می‌کردند اکنون همه دور هم جمع شده‌اند تا توافق اخیر را که سبب اتمام بن بست سیاسی بود تایید کنند.

ماه‌ها است که ژنرال سلیمان از طرف تمامی گروه‌ها برای تصدی پست ریاست جمهوری حمایت می‌شود، اما عدم توافق گروه‌ها در مورد موضوعات دیگر سبب شده بود وی نتواند زودتر از این بر جای امیل لحود –رییس جمهور سابق لبنان که مورد حمایت سوریه بود- بنشیند.

کارشناسان همچنین عقیده دارند علی رغم اینکه ژنرال میشل سلیمان یک نظامی است و پیش از این فرمانده ارتش لبنان بوده است، انتخاب وی به ریاست جمهوری به معنی در دست گیری سکان سیاسی کشور لبنان توسط ارتش این کشور نیست.

دلیل انتخاب ژنرال سلیمان بیشتر به دلیل قوانین لبنان است که بر پایه آن رییس جمهور باید یک مسیحی باشد. این قوانین همچنین می‌گویند تمامی گروه‌های مذهبی و حزبی باید وی را به عنوان فردی بی طرف به رسمیت بشناسند.

انتظار می‌رود رئیس جمهور لبنان به زودی فردی را به عنوان نخست وزیر انتخاب و وی را مامور تشکیل کابینه ائتلافی جدید کند. هر چند در مورد تعداد وزیران هر گروه توافقاتی انجام شده است اما احتمال می‌رود بحث بر سر اینکه کدام گروه چه وزارتخانه‌هایی را در دست داشته باشد، باعث بع تأخیر افتادن تشکیل کابینه شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین