کد خبر: ۷۶۰۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷

اولمرت:‌ مذاکرات صلح جدی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل گفت: «گفتگوهای غیر مستقیم میان اسرائیل و سوریه از یک سال پیش شروع شده و با جدیت ادامه خواهد یافت».

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب او ادامه داد: «اسرائیل با ادامه طرح درخواستهای طرفین از طریق رسانه ها موافق نیست و لازم نمی داند که روزانه در باره هر قدمی که برداشته می شود یک اعلامیه سیاسی صادر شود و شعار داده شود».

نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد که دولت او قصد دارد تا با جدیت وارد مذاکره شود و دو طرف بر اساس یک برنامه دقیق جزئی ترین مسائل را نیز در گفتگوها مطرح کنند.

اولمرت اضافه کرد که طرفین باید با توجه به شرایط روز انتظارات خود را از مذاکره مطرح کنند و مسائل قدیمی را به میان نیاورند.

چند روز قبل برای اولین بار دو طرف اسرائیل و سوریه تایید کردند گفتگوهایی غیر مستقیم را برای حل مشکلات موجود پس از هشت سال، از سر گرفته‌اند.

اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل گفت که موضوع مذاکره غیر مستقیم دو طرف به فوریه سال 2007 یعنی به سال قبل باز می گردد.

سوریه خواهان بازگردانده شدن بلندیهای جولان است که اسرائیل در سال 1967 این بلندیها را تصرف کرد و در سال 1981 آنرا ضمیمه خاک خود کرد. ولی جامعه بین المللی این اقدام اسرائیل را به رسمیت نشناخت.

دن هالوتز فرمانده پیشین ارتش اسرائیل هم روز یکشنبه گفت که اسرائیل می تواند بدون در اختیار داشتن منطقه استراتژیک بلندیهای جولان از منافع خود دفاع کند.

این منطقه مشرف به دریاچه طبریا است که مهمترین منبع تامین آب آشامیدنی اسرائیلی‌ها به حساب می‌آید. او به رادیو ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل قبلا نیز بدون در اختیار داشتن بلندیهای جولان توانسته است از منافع خود دفاع کند.

این ژنرال ارتش اسرائیل اضافه کرده که اگر گفتگوهای صلح جدی باشد، اسرائیل باید برای صلح واقعی هزینه‌هایی را متقبل شود.

اسرائیل گفته است که در برابر صلح و بازگرداندن بلندیهای جولان به سوریه، این کشور باید روابط خود را با ایران قطع کند و از حمایت گروههای مخالف اسرائیل مانند حماس و حزب الله دست بردارد.

ولی سوریه اعلام کرده است که هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات صلح نمی پذیرد.

نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی در اسرائیل با عقب نشینی از بلندیهای جولان موافق نیست.

هم اکنون 20 هزار یهودی در این منطقه اسکان داده شده‌اند و ارتش اسرائیل نیز تاسیسات زیادی را در این منطقه ایجاد کرده است.

دن هالوتز فرمانده سابق ارتش اسرائیل در ژانویه سال 2007 و بعد از مطرح شدن انتقادهای جدی از شیوه رهبری او در جریان جنگ 33روزه میان لبنان و اسرائیل، از سمت خود کناره گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین