کد خبر: ۷۶۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۶
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز کار مجلس هشتم:

تجلیل مقام معظم رهبری از رویکرد ارزشی و شجاعانه مجلس هفتم

دولت یکسره پایبند قوانین مجلس باشد
آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی به مناسبت آغاز کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی تاكید كردند: «دولت باید مجلس قانون‌گذاری را راهنمای عمل خود بداند و به قوانین مجلس،‌ یکسره پایبند باشد و از آن تخلف نکند».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، در متن این پیام آمده است:

بسم‏اللَّه‏الرّحمن‏الرّحیم

اکنون که هشتمین دوره‌ مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و با یاری خداوند توانا، حلقه دیگری از زنجیره‌ بی‌گسستِ این نماد مردمسالاری دینی،‌ شکل می‌گیرد، پیشانی سپاس بر درگاه احدیت فرو می‌سایم. و با دلی لبالب از قدرشناسی و امید، به ملت ایران درود می‌فرستم. این، سند افتخاری است که همه‌ مؤمنان به اسلام و دلبستگان به ایران باید آن را عطیه‌ئی الهی بدانیم و قدرشناسانه از آن پاسداری کنیم.

در میانه امواج طوفانی دنیائی که در آن،‌ افزون‌طلبان سلطه‌گر با سیطره‌ متعرضانه‌ خود استقلال و هویت ملت‌ها را نشانه گرفته و تا توانسته‌اند عرصه را بر عزم ملی آنان تنگتر کرده‌اند، ملت ایران با اراده‌ئی راسخ بر ترفندهای پیچیده‌ دشمنان فائق آمده و در راه عزت و آزادگی به رهنمائی اسلام و قرآن، گردنه‌های دشوار را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد. مجلس مؤمن و مستقل و شجاع و مدبّر، نماد پایداری و ثبات الگوئی از مردمسالاری است که انقلاب اسلامی در برابر چشم جهانیان قرار داد و ملت بزرگ ایران با اتکال به خدا و با عزم راسخ خود آن را ماندگار کرد.

اینجانب وظیفه خود می‌دانم که از ملت عزیز که عرصه‌ این آزمون ملی را با جدّ و نشاط خود انباشت و بار دیگر آگاهی و بیداری خود را به رخ دشمنان کشید، با همه وجود، سپاسگزاری کنم. و نیز لازم می‌دانم از مسوولان و دست‌اندرکاران انتخابات در وزارت کشور و شورای محترم نگهبان که بار سنگین انتخابات را با صبوری و مسوولیت‌شناسی به سرمنزل رساندند، و از دستگاه‌های کمک‌کننده به ویژه رسانه‌ ملی و مأموران نظم و امنیت، و از گروه‌ها و جریان‌ها و چهره‌های دینی و سیاسی که با حضور و تلاش خود بر شور و شوق همگانی افزودند، و از همه‌ کسانی که با سخن و رفتار و منش خود به برگزاری این حماسه بزرگ کمک رساندند، قدردانی و تشکر کنم.

همچنین لازم است که به اقتضای قدرشناسی و انصاف، از عموم نمایندگان مجلس هفتم به ویژه از رئیس فرزانه و پرتلاش و بُردبار مجلس جناب آقای دکتر حدادعادل و هیات رییسه محترم آن تشکر کنم.

مجلس هفتم با رویکرد ارزشی و شجاعانه‌ خود در مسائل جهانی و ملی،‌ و با دفاع از حقوق ملت در برابر بیگانگان، و با تلاش در راه رفع مشکلات مردم و با حرمت نهادن به آرامش فضای سیاسی و پرهیز از آشفته‌سازی و جنجال‌آفرینی،‌ کارنامه‌ی تحسین‌برانگیزی به جای گذاشت.

اکنون مجلس هشتم با رأی قاطع و پرمعنای ملت در انتخاباتی رقابتی و پرمشارکت و قانونمند، شکل یافته است. نمـایندگانی که توفیق آن یافته‌اند که مورد اعتماد مردم قرارگرفته به جایگاه والای مجلس راه یابند به یاد داشته باشند که در یکصد سال اخیر،‌ همواره تشکیل مجلسی که با مشارکت مردم پدید آید و قانونمند شدن مدیریت‌ها و نظارت‌پذیری مدیران و تحقق‌بخشیدن به هدف‌ها و ضوابط مبارک اسلام را در قالب قوانین رسا و شفاف تضمین کند، در صدر خواسته‌های ملت ایران و رهبران دینی و ملی در مبارزات پرهزینه‌ آنان قرار داشته است و برای تحقق مجلسی که عقل اجتماعی و روح مشورت را در راه پیشرفت کشور و سامان‌بخشیدن به مصالح ملت و تعالی اسلامی به کار گیرد، جان‌های پاک بسیاری فدا شده و خون‌های شریفی بر زمین ریخته است.

امروز ما مدیون همه آن انسان‌های بزرگ از شیخ فضل‌الله و بهبهانی و مدرس تا شهدای انقلاب در سی‌سال اخیر و شهیدان مجلس شورای اسلامی می‌باشیم. تکلیف حقوقی و اخلاقی سنگینی بر ذمه‌ یکایک نمایندگان محترم قرار دارد و این امانت شرعی که از امروز تا چهار سال بر عهده‌ شما معتَمدان ملت است، می‌تواند فرصت تاریخی و باشکوهی در تاریخ حیات سیاسی ایران عزیز باشد.

بر این پایه، نکاتی یادآوری می‌گردد:

1ـ شکر نعمت نمایندگی در آن است که قدر آن دانسته شود و نماینده در همه این دوران، همه‌ توان و ظرفیت خود را در خدمت آن قرار دهد. سرگرم شدن به هر کاری که در این وظیفه خلل وارد آورد، ناروا و ناسپاسی است. حضور کامل در همه جلسات عام و خاص مجلس، لازمه حتمی این وظیفه‌گزاری است.

2ـ شما نمایندگان ملتی مومن و شجاع و با‌ اراده‌اید. این ملت با این ویژگی‌ها توانسته است از گردنه‌های دشوار عبور کند و بسی موانع طبیعی یا ساخته‌ دشمن را پشت سر گذارد. اندیشه‌ و عمل شما باید در همین جهت به کار افتد. دشمنان پرکینه و زیاده‌طلب، اکنون در چندین جبهه از ملت ایران شکست خورده‌اند و ملت ایران بر ثبات و اقتدار و استقلال خود در برابر آنان افزوده است. امروز آنان خود به این حقیقت معترفند. شما باید در کنار دولت انقلابی و مؤمن،‌ پیشاهنگ این حرکت شجاعانه و مدبرانه باشید؛ دنیا از همه شما سخن واحدی بشنود و تبلور عزم ملی را در حرف و عمل شما ببیند.

3ـ آغاز این مجلس با ورود در دهه‌ چهارم انقلاب همزمان شده است. در این دهه،‌ گفتمان اصلی انقلاب، پیشرفت و عدالت است؛ پیشرفت در همه‌ ابعاد علمی و اقتصادی و اخلاقی و فرهنگی، و عدالت همه‌جانبه در توزیع فرصت‌ها و امکانات مادی و معنوی. عنصر پیشرفت، باید نگاه ما را به استعدادهای بیشمار پراکنده در میان ملت، معطوف سازد و ظرفیت‌های تولید و خلاقیت و درخشش توانائی‌های گوناگون در همه‌ زمینه‌ها را در نگاه ما برجسته کند. و عنصر عدالت باید نابرخورداران از فرصت‌ها و توانائی‌های کشور را، از این مواهب الهی و عمومی برخوردار سازد. مجلس که پدیدآورنده‌ نرم‌افزار اصلی حرکت کشور است باید لحظه‌یی از این تکلیف غفلت نورزد.

4ـ نماینده ملت از جنس ملت است. شما نه از قصرهای رفیع و خاندان‌های اشرافی، که از متن مردم، از مدرسه و حوزه و دانشگاه،‌ و از میدان‌های کار به مجلس گسیل شده‌اید. این رابطه و این منش را پاس بدارید و برای خود نگاه دارید. خوی اشرافی و گرایش به اسراف و طعمه انگاشتن این مسوولیت، بلای بزرگی است که گاه مردمِ سابقاً نجیب و پارسا هم ممکن است نتوانند خود را از آن برحذر بدارند. همه باید بشدّت مراقب خویش باشیم و دوره‌ مسوولیت خود را، حسنه‌ئی ماندگار، و نه سیئه‌ئی دامنگیر، بسازیم. در این کار دشوار کمک خواستن متضرعانه از خداوند رحیم و قدیر، و مراقبت از خود، بزرگترین کمک‌کار تواند بود.

5ـ هنر قانون‌نویسی و قانون‌گذاری، از برترین‌های نمایندگی است. قانون باید کارآمد، روان، شفاف، روزآمد و با این حال با نگاه بلندمدت،‌دارای گستره‌ئی هرچه پهناورتر و قابل ماندگاری،‌ و یکسره معطوف به نیازهای مردم و منافع عمومی باشد. نگرش جزئی، بخشی،‌ شخصی و یا خدای نخواسته با نگاه لجاجت‌آمیز در قانون‌گذاری، بی‌سود و احیاناً زیانبار است. اولویت‌ها باید ترجیح یابد، تناقض و تکرار در قوانین باید ریشه‌کن شود،‌ و از خرد جمعی و کارشناسی در تدوین قوانین بیشترین بهره گرفته شود.

6ـ دو عنصر نظارت و همکاری صمیمانه،‌ در تعامل با قوای دیگر، باید دو بخش تفکیک‌ناپذیر باشند. مسوولیت نظارتی مجلس هرگز نباید به دست اهمال سپرده شود،‌ اما هرگز هم نباید نظارت مجلس به معنای رقابت با دولت و نشنیدن نیازها و ضرورت‌ها و تنگناهای آن شمرده شود. محور کار و عمل در کشور و نماد داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی، عمدتاً قوه‌ مجریه است. همه باید به آن کمک کنند و هرگاه دولتی بانشاط بیشتر و همت بالاتر و ارزشگرائی قویتر در صحنه است، این کمک باید مضاعف گردد. متقابلاً‌ دولت باید مجلس قانون‌گذاری را راهنمای عمل خود بداند و به قوانین مجلس،‌ یکسره پایبند باشد و از آن تخلف نکند. بر سر دوراهی‌های اختلاف‌نظر، کارشناسانی از دوطرف، گره را بگشایند و راه درست را پیش پای هر دو طرف باز کنند. اکنون که بحمدالله دولت و مجلس را مردمی مؤمن و انقلابی و وفادار به ارزش‌ها و اصول اسلامی،‌ انباشته‌اند باید این تعامل برادرانه با رعایت حقوق قانونی از هر دو سو،‌ بیش از همیشه دیده شود.

عزیزان من! دوران نمایندگی کوتاه، و مسوولیت شما سنگین، و هر فعل و ترک و گفت و سکوت شما در دیوان الهی ثبت و ماندگار است. سوگندنامه را که باید با نیت و جِدّ خوانده شود، همواره در یاد نگهدارید و خود را با آن تطبیق کنید، بدین ترتیب حسنه‌ ماندگاری از خود بر صحیفه الهی باقی خواهید گذارد.

سخن را با سلام بر پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و دیگر پیامبران و بر امامان معصوم علیهم‌السلام بویژه بر حضرت مهدی ارواحنافداه،‌ و نیز به ارواح طیبه‌ شهیدان و به روح مطهّر امام شهیدان به پایان می‌برم و توفیق و کمک خداوند را برای شما مسالت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای
7/خرداد/‌1387
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین