کد خبر: ۷۶۱۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۳:۵۵
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم:

نه کار خام انجام دادیم و نه تبعیض روا داشتیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین انصاری‌راد، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم شورای اسلامی با اشاره به وظایف کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: «اصل 90 قانون اساسی که بر اساس آن کمیسیونی در مجلس تشکیل شده، پارلمان را موظف می‌کند به شکایاتی که از عملکرد و نحوه کار قوای سه وارد می‌شود، رسیدگی کرده و به شاکی پاسخ کامل دهد».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: «طبق این اصل، مجلس باید در مواردی که شکایت به قوه مجریه و قضاییه مربوط است، رسیدگی کامل کرده و پاسخ کافی از آنها بخواهد و پس از آن نیز، در مدت مناسب نتیجه رسیدگی را اعلام کند».
انصاری‌راد در ادامه اظهار داشت: «کمیسیون اصل 90 باید در مواردی که موضوع به عموم مردم مربوط می‌شود، نتایج رسیدگی‌های خود را به اطلاع عامه مردم برساند».

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم همچنین با اشاره به اینکه "قوانین مصوب مربوط به کیفیت و چگونگی انجام کار کمیسیون اصل 90، اختیارات بسیاری را به این کمیسیون داده است"،‌ افزود: «کمیسیون اصل 90 می‌تواند به جهت رسیدگی به شکایات واصله، از مسئولین توضیح خواسته و از آنها دعوت کند که برای پاسخ به سوالات نمایندگان در کمیسیون حاضر شوند. بر این اساس، طبق قانون اگر مسئول احضار شده به کمیسیون، از اجابت این دعوت امتناع کند، مجرم شناخته شده و مجازات می‌شود».

وی همچنین اظهار داشت: «کمیسیون اصل 90 مجلس حق دارد، بازرسانی را به دستگاه متشاکی بفرستد و جهت تکمیل اطلاعات خود و مستندسازی موضوع شکایت از قوا بازرسی کند».

انصاری‌راد افزود: «تنها اختیاری که به کمیسیون اصل 90 داده نشده، اختیار صدور نظر قضایی است و بر این اساس، کمیسیون باید نظر خود و نتیجه رسیدگی‌هایش را به دادگاه صالحه احاله کرده و دادگاه بدون نوبت، به موضوع رسیدگی کند».

وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به نوع عملکرد کمیسیون اصل 90 مجلس ششم و ویژگی‌های برجسته آن گفت:‌ «تا پیش از شکل‌گیری مجلس ششم و در دوره‌های قبلی مجلس، اکثر رسیدگی‌ها در کمیسیون اصل 90، در چارچوب کمیسیون و تقریبا بر اساس تشخیص نمایندگان عضو کمیسیون انجام می‌گرفت و در مواردی هم بر اساس کدخدامنشی و ریش‌سفیدی پرونده‌ها رسیدگی‌ شده و خاتمه می‌یافت».

انصاری‌راد با اشاره به اینکه در مجلس پنجم نیز عضو کمیسیون اصل 90 بوده است، گفت: «البته در دوره‌های قبل از مجلس ششم، گاهی هم نمایندگان عضو کمیسیون، با دقت و مراقبت خاصی پرونده را بررسی کرده و به آن رسیدگی می‌کردند، اما روال غالب در آنها رسیدگی در چارچوب خود کمیسیون بود».

رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم، افزود: «آنچه در دوره ششم وجه تمایز با مجالس گذشته بود، ‌این بود که کمیسیون اصل 90 در همان ابتدای شکل‌‌گیری مجلس ششم، احساس کرد که به نیروهای کارشناس و حقوقدان نیاز دارد و در همان آغاز راه از حقوقدانان و وکلای دادگستری دعوت کرد که با مجلس در این زمینه همکاری کنند».

وی افزود: «پرونده‌هایی که در کمیسیون اصل 90 مجلس ششم بررسی شدند، به طور کامل بر اساس کارشناسی حقوقی و با استفاده از کارشناسان حرفه‌ای مورد رسیدگی قرار گرفتند و هیچ پرونده‌ای بدون رسیدگی کارشناسی و حقوقی به سرانجام نرسید، حال‌ آنکه چنین دقتی در گذشته سابقه نداشته است».

انصاری‌راد در ادامه اظهار داشت: «ویژگی مهم و منحصربه فرد کمیسیون اصل 90 مجلس ششم آن بود که تمام گفت‌وگوها و مذاکرات کمیسیون چه در جلسات رسمی و چه در جلسات خارج از رسمیت کمیسیون که ارزش حقوقی و سیاسی و قانونی داشته‌اند، ضبط شده و بخشی از جلسات نیز که از اهمیت بالاتری برخوردار بودند و به پرونده حساسی مربوط بودند، گفت‌وگوهای‌شان تایپ و مکتوب شده است».

وی تاکید کرد که "کار کمیسیون اصل 90 مجلس ششم با نهایت شفافیت و روشنی انجام شد" و افزود: «کمیسیون اصل 90 مجلس ششم، هیچ پرونده محرمانه‌ای نداشت و همه اقدامات به صورت علنی و شفاف صورت می‌گرفت. حال‌ آن‌که تا قبل از مجلس ششم، بخشی از پرونده‌ها محرمانه تلقی شده و محرمانه به آنها رسیدگی می‌شد و نتایج آن نیز در معرض افکارعمومی قرار نمی‌گرفت».

انصاری‌راد با اشاره به اینکه "بخش عمده‌ای از شکایات واصله به کمیسیون اصل 90 مجلس ششم که جنبه علنی در رسانه‌ها یافت و اذهان عمومی را به خود جلب کرد، شکایات فعالان سیاسی و مطبوعاتی و حتی فعالان اقتصادی از قوه قضاییه بود"، افزود: «در مسیر رسیدگی به این پرونده‌ها و شکایات، چالش‌های بسیاری بین کمیسیون اصل 90 مجلس ششم و قوه قضاییه به وجود آمد و قوه قضاییه از نوع رسیدگی کمیسیون به مسایل ناراضی بود و گه‌گاه منجر به مکاتبات حقوقی و قانونی در این زمینه شد».

وی درباره حجم شکایاتی که از دولت اصلاحات به مجلس اصلاحات وارد شده بود،‌ گفت: «شکایاتی هم در آن دوره از دولت آقای خاتمی به مجلس و کمیسیون اصل 90 می‌آمد و یکی از شکایات بسیار مهم و پر سروصدا،‌ شکایتی بود که سردار نظری از آقای خاتمی داشت. ایشان مدعی بود که رییس‌جمهور نسبت به وی اجحاف کرده است، بر این اساس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم، به طور کاملا مفصل موضوع را رسیدگی کرد و ساعات بسیاری برای آن وقت گذاشت».

انصاری‌راد اضافه کرد: «در مسیر رسیدگی به شکایت سردار نظری از آقای خاتمی، از شاکی و معاونان رییس‌جمهور وقت در جلسه رسمی دعوت کردیم و سردار نظری مطالب و مستندات خود را به صورت مفصل بیان کرد، معاونان رییس‌جمهور نیز مطالب خود را عنوان کردند که البته به دلیل آنکه آقای نظری موضوع شکایت را ادامه ندادند و دعوت‌های بعدی ما را برای حضور در کمیسیون اجابت نکردند، رسیدگی‌ها به سرانجام نرسید».

وی افزود: «ندیدم کسی بتواند بگوید، کمیسیون اصل 90 مجلس ششم به خاطر دولت اصلاحات و شخص آقای خاتمی، از رسیدگی عادلانه به شکایات واصله از دولت ایشان انصراف داده باشد، این در حالی بود که اعضای کمیسیون و شخص بنده به آقای خاتمی ارادت داشتیم همچنان که امروز هم به ایشان ارادتمندیم».

انصاری‌راد درباره شکایاتی که از هیات رییسه مجلس ششم به کمیسیون اصل 90 این مجلس ارسال می‌شد، گفت: «در این‌گونه شکایات نیز مواردی بود که عضو هیات رییسه مجلس متخلف شناخته شد».

رییس‌ کمیسیون اصل 90 مجلس ششم افزود: «موردی بود که شخصی که از نظر سیاسی معتبر هم نبود، از یکی از بزرگان اصلاح‌طلب عضو هیات رییسه مجلس ششم شکایت کرد و کمیسیون اصل 90 حق را به شاکی داد و عضو هیات رییسه مجلس اصلاحات را متخطی اعلام کرد،‌ البته این خطا در نوع اداره مجلس بود».

وی تاکید کرد: «تمام پرونده‌های کمیسیون اصل 90 مجلس ششم، علنی و شفاف رسیدگی شد و مکتوبات همه اقدامات ما در این زمینه هم محفوظ مانده است».

انصاری‌راد خاطرنشان کرد: «کمیسیون اصل 90 مجلس ششم، نه کار خام انجام داد و نه تبعیض روا داشت، ضمن اینکه قانون را نیز اجرا می‌کرد و همه مسئولیت‌های ناشی از اجرای قانون را می‌پذیرفت».

وی ادامه داد: «یکی از پرونده‌های بسیار مهم که در کمیسیون اصل 90 مجلس ششم به آن رسیدگی شد و در رسانه‌ها نیز بازتاب گسترده‌ای داشت، شکایت شرکت ایران مارین سرویس از دولت اصلاحات بود که از دوره پنجم مجلس باقی مانده بود و مجلس ششم به طور کامل به آن رسیدگی کرد و بدون هیچ توجهی به علاقه خود به دولت آقای خاتمی و شخص ایشان، در رسیدگی به پرونده، هیچ کوتاهی به خرج نداد و این پرونده مفصل را از آغازین روزهای شروع به کار مجلس ششم تا روزهای پایانی پیگیری کرد و به نتیجه رساند».

انصاری‌راد تصریح کرد: «آنچه برای کمیسیون اصل 90 مجلس ششم بسیار مهم و حساس بود و هرگز از آن عدول نکرد و آن را با سرنوشت انقلاب و اعتبار جمهوری اسلامی مربوط می‌دانست، عمل به قانون و دفاع از حقوق ملت و شهروندان بود».

وی در پایان تاکید کرد:‌ «اعتقاد من این است که کمیسیون اصل 90 مجلس ششم در ایفای نقش خود در دفاع از شهروندان به طور عام و اعتبار بخشیدن به نظام جمهوری اسلامی تاثیر قابل توجهی داشت».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین