کد خبر: ۷۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰

واکنش شدید مظاهری به پیش‌نویس ادغام بانک‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: «بانك‌ها به عنوان وكیل موظف هستند که منابع موكل خود را در جایی سرمایه‌گذاری كند كه دارای بالاترین بازده و نسبت به تورم نیز پوشش لازم را داشته باشد».

طهماسب مظاهری رئیس كل بانك مركزی در نشست خبری هجدهمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی با تاکید بر اینکه تورم و سود بانكی از یكدیگر تاثیر می ‌پذیرند گفت: «رابطه تورم و سود بانكی مانند سایر شاخص‌های اقتصادی دارای مبانی علمی است و براساس هزینه‌های مختلفی تعریف می‌شود».

رئیس كل بانك مركزی افزود: «اگر وظیفه نظام بانكی حفظ منابع سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان باشد در این صورت رابطه نرخ سود و تورم معنادار می‌شود و اگر وظیفه نظام بانكی غیر این باشد هر تصمیمی را در این خصوص می‌توان گرفت».

وی با بیان اینكه وظیفه نظام بانكی حفظ منافع سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان است اظهارداشت: «حداقل در نظام بانكی بدون ربا نظام بانكی وكیل سپرده‌گذاران و مسئول بكارگیری منابع سپرده گذاران در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی است كه براساس توافق صورت گرفته حق‌الوكاله‌ای به بانك اختصاص می‌‌یابد».

به گزارش موج مظاهری گفت: «بانك به عنوان وكیل موظف است منابع موكل خود را در جایی سرمایه‌گذاری كند كه دارای بالاترین بازده باشد و نسبت به تورم نیز پوشش لازم را داشته باشد».

وی در خصوص پیش‌نویس ادغام بانكهای دولتی خاطر نشان كرد: «ادغام، تفكیك، تشكیل یا انحلال شركتها‌ به نحوه فعالیتهای طبیعی بنگاه اقتصادی مربوط است و هیچیك از موارد مذكور به تنهایی موضوعیت ندارد».

رئیس كل بانك مركزی با تاكید بر اینكه نفس ادغام بانكها موضوعیت ندارد خاطرنشان كرد: «متن اولیه ادغام بانكها پیش‌نویسی است كه توسط یك یا دو كارشناس اقتصادی نوشته شده و برای اعلام و نظرخواهی از مدیران بانكی به برخی از بانكها ارسال شده است».

وی با تاكید براینكه این پیش‌نویس متن مصوب دولت نیست و انتصاب آن به این عنوان جعلی است افزود: این پیش‌نویس در كارگروهی ویژه تصویب نشده و موانع قانونی و شرعی در آن دیده می‌شود.

به گفته وی، هر دستگاهی می‌تواند پیش‌نویسی را تهیه كند و با ذكر عبارت پیش‌نویس آن را برای نظرخواهی به جامعه نخبگان ارائه نماید. اما این متن پیش‌نویس حتی قبل از نظرات كارشناسی اولیه در اختیار عموم قرار گرفت.

مظاهری با تاكید بر اینكه این متن نیاز به كار فنی و مدیریتی دارد و به صورت فعلی قابلیت اجرا ندارد گفت: تغییرات بانكها باید با پیشنهاد مجمع عمومی و تایید بانك مركزی صورت گیرد.

وی در مورد استعفای خود تاكید كرد: من هم‌اكنون مشغول به كار و خدمت هستم و در این همایش نیز به عنوان عضوی از جامعه بانكی كشور حضور یافتم.

رئیس كل بانك مركزی در خصوص تغییر مدیرعامل بانك صنعت و معدن گفت: من نیز مانند شما خبر بركناری مدیرعامل این بانك را شنیده‌ام.

وی در مورد زمان ابلاغ نرخ سود بانكی گفت: سیاستهای پولی با ابلاغ بانك مركزی قابل اجرا هستند.

مظاهری افزود: سود بانكی مجموعه‌ای از عوامل است كه نه تنها نظام و رابطه بین بانك، سپرده‌گذار و تسهیلات گیرندگان را مشخص می‌كند بلكه نرخ سود رایج در بازار را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او گفت: سیاست پولی كه سود حاصل از منابع و داراییها را مشخص می‌كند باید به نحوی باشد كه نقدینگی 150 هزار میلیارد تومانی را به سوی تولید سوق دهد.

وی بر توجه به این نكته كه دولت چه مقدار از منابع بانكی را چگونه و به چه میزان در اختیار چه نهادهایی قرار می‌دهد و همچنین پرداخت یك سال یارانه به همه بخشها و غیره تاكید كرد و افزود: مصلحت كشور این است كه منابع یارانه‌ای به برخی از بخشها اختصاص یابد.

وی در پایان گفت: برای ابلاغ كامل بسته نرخ سود بانكی احتیاج به فرصت است و این بسته باید با تمام اجزا ابلاغ شود. 

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مراسم افتتاح هجدهمین كنفرانس سالانه سیاست های پولی و ارزی نیز تصریح کرد: در حال حاضر نظام بانكی كشور با چالش‌ها و سوالات اساسی مطرح است و اولین سوال در این نظام نقش و مسئولیت نظام بانكی نسبت به سپرده‌گذاران است.

مظاهری افزود:امید است در این همایش ایده‌هایی مطرح شود كه زمینه ساز ایجاد راه حل‌های مناسب در راستای مسایل پولی و بانكی باشد . 

وی گفت: امروز نسبت به سالهای دیگر این همایش دارای ویژگی خاصی است و آن این است كه باید با توجه به تغییرات اقتصادی كشور ابهامات كلی در نظام بانكی هوشمند تر مطرح شود . 

مظاهری در مورد خصوصی سازی بانكها گفت: یكی از محورهای مهم توسعه بحث خصوصی سازی است به این معنا كه یكی از چالش‌های اقتصاد كشور محسوب می‌شود تا در سرمایه گذاری به معنای واقعی خصوصی سازی صورت گیرد اما با ساختار دولتی بسیار كند عمل خواهد شد و بهره برداری كاهش خواهد یافت. 

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده پیرامون اصلاح ساختار بانكی به زمان نهایی شدن قانون بانكداری بدون ربا اشاره كرد و گفت: در آن زمان بنا بود حدود 5 سال این نظام به صورت آزمایشی اجرا شود تا بعد از آن اصلاحات لازم در آن صورت گیرد اما این دوره حدود 24 سال به طول انجامیده و در حال حاضر شرایط برای اعمال اصلاحات بسیار پیچیده است و به كار بسیار دقیقی احتیاج دارد. 

رئیس‌کل بانک مرکزی تاكید كرد: برای اصلاح ساختار بانكی باید عصاره فكری و تجربی همه صاحب نظران را در نظر داشته باشیم نه اینكه با دو نفر از همكاران با همه نیت خیر و علمی كه راجع به موضوع داریم این اصلاحات را در اتاق بسته خودمان انجام دهیم یقینا این شیوه اشكالات اساسی به همراه خواهد داشت. 

مظاهری با بیان اینكه همه آحاد مملكت به نوعی با نظام بانكی ارتباط دارند گفت: باید این اصلاح به شیوه‌ای انجام شود كه از تصمیمات فردی خودداری شده و نظر جمیع كارشناسان مورد توجه قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین