کد خبر: ۷۶۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴

واکنش رایس به هنگام سخنرانی متکی در سوئد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سوئد میزبان یک نشست بین المللی درباره عراق است تا پیشرفتهای عراق را در زمینه های مختلف بررسی کند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، در همین حال دولت عراق خواهان کمکهای بیشتر جامعه جهانی برای استقرار ثبات در این کشور شده است.

نخست وزیر سوئد در این نشست گفت که جامعه جهانی مصمم است تا از دولت و مردم عراق برای استقرار حاکمیت ملی و دموکراسی در این کشور حمایت کند.

محل این کنفرانس یک روزه حوالی شهر استکهلم است ودر آن حدود یکصد هیات خارجی از جمله نوری المالکی نخست وزیر عراق، بانکی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران شرکت دارند. 

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس با انتقاد از سیاست های اشتباه ائتلاف تحت رهبری امریکا در عراق گفت: «این سیاست ها عامل وخامت اوضاع در این کشور است».
 
او افزود: «ایران و همسایگان دیگر عراق نقش مهمی در بازسازی عراق پس از حمله امریکا به این کشور در سال دو هزار و سه ایفا کرده‌اند».
 
متکی به هیات های حاضر در این کنفرانس گفت: «به دلیل سیاست های اشتباه اشغالگران در عراق، اوضاع امنیتی در این کشور به اندازه ای وخیم است که بر شرایط زندگی در این کشور سایه افکنده است».
 
در تصاویر پخش زنده این کنفرانس تصویر کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا دیده شد که همزمان با ایراد سخنرانی متکی، نگاهش را چرخاند و پوزخند مغرورانه ای زد. 

متکی در ادامه اظهار داشت: «اگر چه ایران از سیاست های خصمانه رژیم صدام دیکتاتور سابق عراق رنج کشیده است اما ایران از روند شکوفایی تدریجی جدید در عراق حمایت می کند».
 
این اولین کنفرانسی است که اهداف کنفرانس بین المللی قبلی درباره عراق را که یک سال قبل در «شرم الشیخ مصر» برگزار شد، دنبال می کند.

در کنفرانس مصر برنامه ای 5 ساله برای کمک به عراق تدوین شد که مقامات ارشد 60 کشور در آن شرکت داشتند و قول دادند تا از بازپس گیری 30 میلیارد دلار از بدهی های دولت عراق صرف نظر کنند.

این کنفرانس در حالی برگزار می شود که خبرها حاکیست یک انفجار انتحاری در شمال غرب عراق دست کم 16 کشته و 14 زخمی برجای گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین