کد خبر: ۷۶۲۰۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۸

حقابه ایران از رودخانه هیرمند پیگیری می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به توافقنامه‌های بین دو کشور ایران و افغانستان، از پیگیری حقابه ایران از رودخانه هیرمند خبر داد.
حقابه ایران از رودخانه هیرمند پیگیری می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

"علی‌اکبر محرابیان" اظهار کرد: با توجه به ضرورت بررسی طرح‌های برقی و آبی استان سیستان و بلوچستان این سفر در روزهای ابتدایی سال انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این سفر بازدیدی از نیروگاه و طرح‌های آبرسانی مختلف انجام خواهد شد، گفت: از نزدیک وضعیت پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌ها را بررسی خواهیم کرد و در صورت لزوم، تصمیماتی برای تسریع یا ایجاد پروژه‌های جدید اتخاذ خواهد شد.

محرابیان در ادامه با اشاره به پیگیری حقابه رودخانه هیرمند خاطرنشان کرد: بر اساس توافقنامه‌های دو کشور، افغانستان مکلف است حقابه ایران را از رودخانه هیرمند سالانه رهاسازی کند که متاسفانه سال گذشته این اقدام انجام نشد.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نسبت به حقابه‌ قانونی که جمهوری اسلامی ایران دارد به مقدار خیلی کمی آب رهاسازی شد. در این سفر بازدید از آن منطقه نیز خواهیم داشت و در این راستا هم تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای آبرسانی به نقاط محروم کشور، از اجرای بزرگترین پروژه عمرانی برای آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور با عنوان جهاد آبرسانی خبر داد.

محرابیان با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم برای آبرسانی به نقاط محروم کشور، اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری ۱۹ هزار میلیارد تومان از سوی وزارت نیرو و با کمک خیرین در حال اجراست که طی چهار سال، آب سالم و پایدار ۱۰ هزار روستای هدف را تامین خواهد کرد.

​وی اضافه کرد: در فاز اول عملیات اجرایی، طرح آبرسانی به ۷۱۳۸ روستا با جمعیت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر آغاز شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در این طرح، آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا معادل حدود ۲۵ درصد کل کشور، به سیستان و بلوچستان تعلق دارد، خاطرنشان کرد: این طرح‌ها به منظور تأمین آب پایدار جمعیتی حدود ۵۵۴ هزار نفر اجرا می‌شود.

محرابیان در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای مصوبات نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، گفت: مجوز شیرین‌سازی آب دریا به میزان ۵۰ هزار مترمکعب برای تأمین نیاز آبی شهرها و روستاهای چابهار، کنارک و دشتیاری (روستاهای نوار ساحلی)، نیز صادر شد که در فاز اول ۲۵ هزار مترمکعب به سرمایه‌گذار ابلاغ شده است.

وزیر نیرو همچنین از اتصال ۳۰۴ روستای زیرمجموعه به سد زیردان و شروع بهره‌برداری از فاز یک طرح اضطراری آبرسانی از دشت حرمک به زاهدان نیز خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، علاوه بر آبرسانی به ۱۷۵۱ روستا، آبرسانی به ۵۰۰ روستای دیگر نیز با مشارکت گروه‌های جهادی و خیرین در حال اجراست.

وی ابراز امیدواری کرد، با مجموع اقدامات برنامه‌ریزی شده شاخص بهره‌مندی از آب شرب در سطح روستاهای سیستان و بلوچستان به بیش از 90 درصد ارتقا یابد.

وزیر نیرو از اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی طرح انتقال آب از تهلاب به زاهدان نیز در سال جاری آغاز می‌شود.

محرابیان" در ادامه سفر خود به استان سیستان و بلوچستان و در جریان بازدید از وضعیت چاه‌نیمه‌ها، اظهار کرد: طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به منظور تأمین آب نقاط مختلف این استان در دستور کار قرار دارد.

​وی افزود: پروژه انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان از جمله این طرح‌ها است که اجرای آن در مجلس به عنوان قانون به تصویب رسیده است.

به گفته وزیر نیرو، اجرای این طرح بخش عمده مشکلات آب شرب و صنعت استان را رفع خواهد کرد.

محرابیان با اشاره به وضعیت آب چاه‌نیمه‌ها و لزوم بررسی طرح‌های مختلف برای جلوگیری از تبخیر این منبع آبی استراتژیک، تصریح کرد: با توجه به اینکه چاه نیمه چهارم دارای سطح وسیع‌تر و عمق کمتری نسبت به چاه نیمه‌های یک، دو و ۳ است و برداشت آبی از آن در حال حاضر صورت نمی‌گیرد، در شرایط پیش‌رو بهترین کار ممکن استفاده بهینه از این آب است.

وی افزود: به همین منظور پروژه انتقال آب به چاه نیمه‌های یک و ۳ که محل برداشت آب شرب شهرها و روستاهای سیستان است در دست اجرا قرار دارد تا استفاده بهینه از آب موجود در چاه نیمه‌ها صورت پذیرد.

محرابیان مهم‌ترین موضوع را، پیگیری حق مسلم مردم از رودخانه هیرمند عنوان کرد و افزود: به جد پیگیر تحقق حق‌آبه هستیم.

وی در پایان گفت: تأمین اعتبار اجرای خط انتقال آب از تهلاب در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مصوب شده و عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین