کد خبر: ۷۶۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲
تجدید میثاق احزاب با آرمان‌های امام:

موسوی‌تبریزی: هنر امام جمع کردن اندیشه‌های مختلف دور هم بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خانه احزاب ایران با حضور اعضای شورای مرکزی خود و با همراهی جمعی از دبیران كل و نمایندگان احزاب سیاسی کشور و جمعی از اعضای كانون وكلای دادگستری، پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) در حسینیه جماران حضور یافتند و در حضور نوه امام، با آرمان‌های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق كردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در این مراسم که شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله حسین موسوی تبریزی رییس خانه احزاب، دکتر محمد باقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، حجت‌الاسلام مجید انصاری دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز، محمد سلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، یدالله طاهرنژاد عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، دکتر میرمحمدی دبیرکل حزب تمدن اسلامی، کنعانی‌مقدم دبیرکل ائتلاف بزرگ حزب الله، حمید قزوینی سخنگوی خانه احزاب و جمعی دیگر از فعالان سیاسی و حزبی حضور داشتند، برخی از دبیران کل احزاب به طرح دیدگاه‌های خود در زمینه تحزب پرداختند.

موسوی‌تبریزی: احزاب مردمی شدیدا مورد عنایت امام بودند
 آیت‌الله حسین موسوی تبریزی، رییس خانه احزاب ایران و دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در سخنانی در ابتدای مراسم اظهار داشت: «امام(ره) در تمام حركت‌های سیاسی خود به مردم توجه داشتند و همواره ملت را مورد خطاب قرار می‌دادند. احزابی كه از دل مردم بجوشند و نمایندگان بخشی از مردم باشند، شدیدا مورد عنایت حضرت امام‌(ره) بودند».
وی در ادامه با اشاره به فضای باز سیاسی در ایران که در سال‌هی 56 و 55 از سوی جیمی کارتر رییس‌جمهور وقت آمریکا به شاه تحمیل شده بود، گفت: «در آن فضا امام (ره) در چند اعلامیه آوردند كه احزاب و سازمان‌ها این روزها كه فضای باز سیاسی در مملكت به وجود آمده كنار هم بنشینند و فعالیت‌ها و وظایف خود را انجام دهند».

موسوی ‌تبریزی اضافه کرد: «هر رهبری كه بخواهد فعالیت سیاسی انجام دهد توجه دارد كه واسطه‌هایی باید مردم را برای مبارزه مثبت یا منفی تحریك كرده و آگاه سازند».

وی افزود: «در كشور ما یك سلسله تشكل‌های طبیعی هست كه امام‌(ره) از اول بر تقویت آنها تاکید داشتند مثل تشكل‌های روحانی. یادم هست كه امام (ره) از سال‌های 42 تاكید داشتند كه علما و روحانیون حداقل هفته‌ای یك بار دور هم بنشینند. همین دور هم نشستن خیر و بركت دارد و از هم دور شدن نه تنها هیچ‌گاه بركتی نداشته بلکه ضرر نیز داشته است».

رییس خانه احزاب تاکید کرد: «امام(ره) می‌خواست افراد دور هم بنشینند و آگاه‌سازی كنند و بر این اساس نطفه‌ جمع شدن اساتید حوزه‌ علمیه‌ قم از سال 41 شروع شد كه آثار و برکات بسیاری داشت. وقتی حاج آقا مصطفی رحلت کردند، گروهی از اساتید حوزه علمیه‌ قم و جامعه مدرسین دور هم جمع شدند و با صدور اطلاعیه، حركتی آغاز شد».

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حادثه تلخ 19 دی ماه 56 که در اثر اعلامیه‌ رشیدی مطلق به وقوع پیوست، گفت: «در اثر آن حادثه، من با 12 نفر از بزرگان با مشكلاتی در منزل آقای نوری همدانی جمع شدیم. همان 12 نفر اطلاعیه دادند و درس‌های حوزه‌ علمیه قم تعطیل شد. مردم آگاهی داشتند اما حركت‌ها از تشكل‌ها شروع می‌شد و می‌شود».

وی افزود: «هنر امام(ره) این بود كه احزاب مختلفی كه موجود بودند و با اندیشه‌های مختلف فعالیت می‌كردند را دور هم جمع كرد. امام(ره) انقلاب را هدایت كرد. حتی پس از پیروزی انقلاب، وقتی امام(ره) مرحوم بازرگان را مامور تشكیل دولت می‌كند، مشروط می‌كند كه فقط از حزب خود، افراد را به كار نگیرد و نظام باید با حضور اندیشه‌های مختلف اداره شود».

موسوی‌تبریزی اضافه کرد: «وقتی نظامی می‌خواهد پشتوانه‌ قوی از مردم داشته باشد و مردم بخواهند در حركتی شركت كنند، طبیعتا در آن حركت باید عده‌ای باشند كه آن مردم را هدایت و راهنمایی كنند و بتوانند دانه‌های پخش شده‌ جامعه را در زنجیر و تشکلی جمع كنند».

وی در این‌باره با اشاره به مثالی گفت: «جامعه‌ روحانیت مبارز تهران از سال 56 تا انقلاب نقش بسیار مهمی در مبارزات داشت. وقتی اطلاعیه‌ای را افرادی چون آیت‌الله بهشتی یا آیت‌الله مهدوی‌کنی امضا می‌كردند مردم بر اساس اعتماد به آن تشكل حركت می‌كردند و حرکت‌هایی چون راهپیمایی‌های عاشورا و دیگر اقدامات تاریخی ملت ایران در آن زمان شکل می‌گرفت».

رییس خانه احزاب ایران تاکید کرد: «حتی تشكل‌های روحانی اگر تنها بودند و یك جا جمع نمی‌شدند پیروزی انقلاب شكل نمی‌گرفت. امام(ره) عنایت شدیدی داشتند به اینکه چون تشكل‌های روحانی قدرت بیشتری داشتند دور هم جمع شوند».

وی ادامه داد: «پس از پیروزی انقلاب وقتی حزب جمهوری تاسیس شد،‌ حضرت امام خود از هدایایی که برایشان آمده بود مبلغ 10 میلیون تومان را به حزب دادند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز چندی پیش این خاطره را در جمعی خصوصی تعریف می‌کرد. در آن زمان آیت‌الله خامنه‌ای دبیركل حزب جمهوری و آقای جاسبی دبیر اجرایی بودند. امام (ره) به دلیل عنایت ویژه‌ای كه به حزب داشت این پول را به من داد كه به حساب حزب جمهوری واریز كنم كه در آن زمان پول قابل توجهی بود».

وی تاكید كرد: «اگر می‌خواهیم در جامعه حركت‌های اصلاحی انجام دهیم باید به وسیله‌ گروه خاصی كه در جامعه نفوذ دارند باشد. البته احزاب نیز خود باید طوری حركت كنند كه در جامعه نافذ باشند».

موسوی‌تبریزی در عین حال با اشاره به اینکه با امام به طور مفصل درباره مسایل مربوط به حزب جمهوری گفتگو کرده است، گفت: «هر حزب و گروهی كه می‌خواست انحصارطلبی كند و قدرت را فقط برای خود بخواهد، امام (ره) ناراحت می‌شدند و همان روزهای آخر هم افرادی كه در حزب جمهوری بودند از آن‌جا كه منتسب به امام (ره) بودند و هر كاری كه می‌كردند از سوی دیگران به امام (ره) نسبت داده می‌شد و نوعی مركزیت را تداعی می‌كرد، امام (ره) با انحلالش موافقت كردند».

وی افزود: «مشخص است كه هر كشوری كه احزاب قوی در مدیریت آن دخالت نكنند قطعا در آن دموكراسی و مردم‌سالاری واقعی شكل نخواهد گرفت. دموكراسی واقعی از طریق احزاب ایجاد می‌شود».

سلامتی: نگذاریم در مسیری که امام پایه‌گذاری کرد دخل و تصرف شود
به گزارش  خبرنگار سیاسی آفتاب، محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز پس از موسوی تبریزی در جایگاه سخنران قرار گرفت و ضمن ادای احترام به مقام شامخ امام راحل و تقدیر از موسوی تبریزی به دلیل نوع ریاستی که بر خانه احزاب دارد،‌ گفت: «احزاب لازمه‌ اجتماع و یكی از اركان دموكراسی و مردم‌سالاری هستند و به وسیله‌ احزاب است كه جامعه می‌تواند روند تعالی خود را بهتر طی كند».

وی اضافه کرد: «احزاب چیزی جز نخبگانی كه اقشار گوناگون جامعه را نمایندگی فكری می‌كنند، نیستند. وقتی هم كه قدرت را به دست بگیرند سعی می‌كنند آن نظرات را پیاده سازند».

دبیركل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: «در بند 8 اصل 3 قانون اساسی مشاركت عامه‌ مردم در تعیین سرنوشت خود به صراحت آمده است. طبیعتا این اصل و اصولی شبیه به این ملهم از اسلام عزیز و فرمایشات امام (ره) كبیرمان است. امام در جایی فرمودند كه اسلام می‌تواند همه‌ انحای دموكراسی را تضمین كند و این‌كه مردم تعیین سرنوشت خود را بر عهده داشته باشند، اساس بوده است».

سلامتی گفت: «بعضی این‌گونه تلقی می‌كنند كه فرمایشات امام‌(ره) مربوط به اقتضای آن شرایط بوده است. به هیچ وجه این‌گونه نیست. امام(ره) فرمودند هر حرفی كه می‌زنم را پی‌گیری می‌كنم و فقط مربوط به آن لحظه نیست. در عمل نیز ایشان اینگونه عمل کردند».

وی با اشاره به "نظر امام‌(ره) نسبت به سازمان مجاهدین انقلاب و حزب جمهوری اسلامی، گفت: «دیدگاه ایشان درباره سازمان مجاهدین انقلاب و حزب جمهوری نشان‌دهنده‌ این است كه امام(ره) به حزب اعتقاد داشتند. هر كاری كه در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی انجام می‌شد با نظر و اطلاع امام‌(ره) بود. ایشان در جریان همه کارهایی که در کردستان، سیستان و بلوچستان و در شهرهای دیگر انجام می‌دادیم، بودند».

سلامتی افزود: «امام می‌فرمودند حزب خوبش خوب است، بدش بد. احزابی كه در جهت خدمت حرکت می‌کردند، مورد تایید ایشان بود».

وی خاطرنشان كرد: «نقل‌قول‌ها و سیره و رفتار حضرت امام مبین تقویت و حمایت از احزاب و تحزب بوده است و این مساله در مورد مردم‌سالاری هم شاید قوی‌تر از تحزب صادق است».

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب افزود: «امام‌(ره) میزان را رای ملت دانستند و تاكید می‌كردند مردم ولی‌نعمت ما هستند و باید حكومت‌ها برای مردم باشد».

سلامتی هم‌چنین با تاكید بر این‌كه امام‌(ره) نسبت به آرای مردم حساسیت داشتند، خاطراتی از برگزاری انتخابات‌ها در دوران حیات ایشان ذكر كرد و افزود: «در دور دوم انتخابات، عده‌ای با اعتقاد و ایمانی كه داشتند فكر می‌كردند راه این است كه از تهران برای شهرهای دیگر نیز كاندیدا معرفی كنند چراکه تصور می‌کردند آگاهی آنها بیشتر است، اما امام‌(ره) جلوی این كار را گرفتند. این نشان‌دهنده‌ اعتقاد امام به رأی ملت بوده و هست».

وی اضافه کرد: «امام(ره) معتقد بود اگر مردم اشتباه كنند، اشتباه خود را در جای دیگر جبران می‌كنند و می‌فرمودند ملت باید تجربه کرده و رشد كند. همان‌طور كه در انتخابات دوره‌ سوم نیز كه مسایلی پیش آمد امام‌(ره) مسیر را به جهت اصلی خود سوق دادند. این روش امام(ره) بود كه باید برای ما درس باشد. ما باید این نظر امام(ره) را حفظ كنیم».

سلامتی تاکید کرد: «تلاش ما باید این باشد كه مردم خود در سرنوشت‌شان دخالت كنند. نباید در انتخابات كار دومرحله‌ای باشد و كارها باید به دست مردم انجام شود. باید به جناح‌بندی‌های سیاسی با احترام نگاه كرد و آنها را به رسمیت شناخت».

وی تصریح کرد: «اگر واقعیتی به نام اصولگرا و اصلاح‌طلب یا چپ و راست را نادیده بگیریم تضاد و درگیری را در جامعه به رسمیت شناخته‌ایم».

سلامتی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم اختلاف را رحمتی برای امت می‌دانستند، گفت: «باید از اختلاف‌ها به عنوان یك پدیده مثبت استفاده كرد. نباید به كسی اجازه دهیم در مسیری كه امام عزیزمان پایه‌گذاری كردند دخل و تصرف كند».

میرمحمدی: آنان که بر افق کوتاه‌مدت تاکید دارند، مانع نوآوری هستند
در ادامه نیز میرمحمدی، دبیركل حزب تمدن، ضمن اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال نوآوری و شكوفایی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: «عدم اعتماد به نفس، عدم تحمل عقاید و سلیقه‌های مختلف و تاکید بر افق کوتاه‌مدت از موانع اصلی نوآوری و شکوفایی هستند».

وی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی به فرموده رهبر معظم انقلاب خود نوعی نوآوری است، اضافه کرد: « ‌رهبر نوآور و خلاق انقلاب اسلامی هیچ بن‌بستی را برای نظام باقی نگذاشت و این نشانه‌ای خوب بر این خلاقیت است».

میرمحمدی با تاکید بر اینکه اوج اعتماد به نفس و توكل، خود حضرت امام (ره) بودند، به دیگر مانع نوآوری اشاره کرد و افزود:‌ «باید تحمل عقاید و سلایق مختلف را داشت كه عدم تحمل سلایق، مخالف نوآوری است. طبق فرموده مقام معظم رهبری باید راه‌ آزاداندیشی و نوآوری و تحول را بازگذاشت تا به ساختارشکنی و شالوده‌شکنی و برهم زدن هویت ملی نینجامد».

وی اضافه کرد: «همان‌قدر كه از نظر امام (ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است، باید بر حفظ ظرفیت‌ها و استفاده از آنها نیز پافشاری كنیم و از نوآوری و نواندیشی بهره ببریم».

وی افزود: «امام (ره) در جلسات مختلف با سرانگشت تدبیر خود همواره گره‌های پیش رو را باز می‌كردند».

دبیرکل حزب تمدن اسلامی و نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: « کسانی که افق‌های کوتاه مدت را مد نظر قرار می‌دهند و بر اساس آن عمل می‌کنند خود مانعی جدی سر راه نوآوری هستند. آینده‌نگری و برای آینده تدبیر كردن از خصوصیات رهبر نوآور ما امام خمینی بود. نباید با برخی رفتارها این سرمایه‌ها را از بین ببریم».

میرمحمدی تاكید كرد: «آن زمان كه همه قدرت‌ها تلاش می‌كردند این نظام شكل نگیرد، تشكل‌های خط امام (ره) بودند كه با قدرت، كادرسازی كردند و انقلاب را به ثمر رساندند».

وی در پایان گفت: «نظام ظرفیت‌های بسیاری دارد و می‌توان از ظرفیت‌های آن برای رسیدن به چشم‌انداز بیست‌ساله و افق 20 ساله بهره برد».

نوبخت: امام رابطه مشخصی بین دین‌داری و آزادی قائل بود
محمدباقر نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه نیز در مراسم تجدید میثاق اعضای خانه احزاب ایران با حضرت امام خمینی‌(ره) که پیش از ظهر امروز (پنج‌شنبه) و در آستانه ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: «یادمان ارتحال جانگداز بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی، تذکره‌ایست برای تدقیق در گذشته؛ به همین جهت از حافظه تاریخ برای تبیین جایگاه مردمسالاری در افکار و اندیشه‌های حضرت امام مدد جسته و میثاق ملی‌مان را برای پاسداشت مردم‌سالاری دینی یادآور خواهم بود».

وی در سخنانی، با عنوان "نگاهی به اندیشه سیاسی امام درباره مردمسالاری و تحزب" گفت: «ایرانیان در طول تاریخ زندگی اجتماعی خود و با پشت سرگذاشتن اتفاقات گوناگون، اشکال مختلفی از حکومت را نیز تجربه کرده‌اند. این گونه‌های متفاوت هر یک در برگیرنده مزایا و مضراتی برای آحاد مردم بود که بدین ترتیب هر کدام مدت زمانی را برای حاکمیت بر این مرز و بوم صرف می‌کردند تا اینکه گونه دیگری از حکومت با رویکرد و نظامی متفاوت تحقق می‌یافت».

نوبخت با اشاره به اینکه "سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اهداف سلبی انقلاب بر همگان مبرهن می‌نمود و به تدریج اهداف ایجابی و اثباتی انقلاب نیز مطرح شد"، افزود:‌ «مهم‌ترین موضوعی كه از این دوره برای همگان به عنوان پرسش اصلی به شمار می‌آمد، هدف ایجابی انقلاب پیرامون ساختار قدرت، نوع حكومت و نظام سیاسی جانشین نظام خودکامه بود».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر اینکه به طور مسلم و قطعی مردم و انقلابیون، به ویژه امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب، به دنبال نظامی غیر از نظام پیشین بوده‌اند" اضافه کرد: «‌آخرالامر نیز اراده جمعی مردم ایران، دیگر استبداد را تاب نیاورد و با رهبری امام خمینی(ره) بساط سلطنت را از این مرز و بوم برچید و نظام جمهوری‌اسلامی پایه‌گذاری شد».

نوبخت افزود:‌ «با افتخار می‌توان گفت برپایی نظامی مردم‌سالار، مبتنی بر مشاركت مردم همواره مورد تأكید امام بود. بر همین اساس ایشان دقیقاً چهار ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نوع حكومت مورد نظر خویش را جمهوری اسلامی معرفی كرده و پس از پیروزی انقلاب نیز بر جمهوری اسلامی، نه یك كلمه بیش و نه یك كلمه كم، به عنوان شكل و ماهیت نظام تأكید می‌كردند».

وی با تاکید بر این نکته که "در اندیشه‌های معمار كبیر انقلاب، اسلام حقیقی بسیار موسع است"، خاطرنشان کرد: «حضرت امام معتقد بودند "جمهوری اسلامی برقرار می‌شود و در این جمهوری مجلسی مركب از منتخبین واقعی مردم امور مملكت را اداره خواهد كرد"».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با اشاره به وجه تمایز دموکراسی مورد نظر امام و دموکراسی لیبرال غربی افزود: «در این نظام به تعبیر امام(ره) دیگر رای مردم میزان سنجش و تعیین‌کننده بود و در عین حال به جهت دینی بودن، این نوع مردم‌سالاری از نظام لیبرال غربی نیز متمایز می‌‌شد».

وی با اشاره به "اهمیت مشارکت و همدلی در جامعه" تصریح کرد: «نکته مهم اینجاست که این خطی که به رهبری امام شکسته شد مسیر سهل و ممتنعی نبوده و نیست. جاده مشارکت نیاز به همدلی و اصلاح دارد، صبوری و سعه صدر می‌طلبد تا قدم به قدم مشارکت سیاسی در عرصه نظام دینی نهادینه شود».

نوبخت تاکید کرد: «باید در بستر جمهوری‌اسلامی و در دل نظام‌ اسلامی، احزاب فعال و همراه رشد کرده و برای رقابت کردن با هم تربیت شوند».

وی با اشاره به "وظیفه حاکمان در این راستا" گفت: «حاکمان در این عرصه باید تکثر و تعدد گروه‌ها را به عنوان یک اصل قبول کرده و از حق دیگران برای تعیین سرنوشت تمشیت کنند؛ مدعایی که هر چند در گفتن سهل، اما در عمل بسیار دشوار و سنگین است».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: «به جرأت می‌توان گفت پذیرش این مهم که احزاب و نهادهای مدنی باید میزبان و بسترساز مشارکت‌های مدنی باشند رمز حصول آرمان‌های جمهوری اسلامی است».

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: «آنچه در اندیشه سیاسی امام خمینی در حوزه مردمسالاری قابل ردیابی است این مسئله است که امام نوعی رویکرد مثبت و مشروط به شروط خاصی را ارائه می‌دهد. سنجش اصلی بنیانگذار انقلاب اسلامی در مورد مطلوبیت و عدم مطلوبیت، ناشی از ایده و کار ویژه‌های حزب است، کمااینکه با صراحت تمام فرموده‌اند: "این‌طور نیست که حزب بد باشد یا هر حزبی خوب باشد، میزان ایده حزب است"».

وی اضافه کرد: «می‌توان گفت اگر آزادی، عقل‌گرایی و مسئولیت فرد در زندگی سیاسی را، مهم‌ترین مبانی شكل‌گیری احزاب سیاسی تلقی كنیم، كلام و فقه شیعه در مقایسه با دیگر مذاهب اسلامی بیشترین قرابت و نزدیكی را با مبانی فوق نشان می‌‌دهد و در عین حال، تضمین‌های لازم را برای حفظ و ایمنی دیانت مردم، تدارك می‌‌بیند».

نوبخت در ادامه گفت: «فقهی که حضرت امام بر آن تسلط وافی داشت، دستگاه نظری خاصی برای مواجهه با زندگی سیاسی اندیشیده است كه رابطه مشخصی بین آزادی و دین‌داری تعریف می‌‌كند و مبین فرصت‌ها و تهدیدهای احزاب در نظام اندیشه‌ای تشیع است».

وی همچنین افزود: «اساساً شكل و ماهیت نظام مبتنی بر جمهوریت و اسلامیت، تأکید بر تعامل و برهم‌کنش مردمسالاری و اسلامگرایی دارد و مشروط بودن مبانی مردمسالاری به مبدأ و منشاء حیات و چارچوب‌های اسلامی رمز اقتدای ایرانیان به امام و رهبر خود بوده و هست».

نوبخت با اشاره به اینکه "میزان غور رهبر فقید ما در مفهوم جمهوری اسلامی بسیار عمیق و ژرف است"، اظهار داشت: «پس از گذشت سی سال از تعرفه عینی این اندیشه به جهانیان، در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هرچه بیشتر می‌کاویم، مداقه امام بر معنا روشن‌تر می‌شود».

وی ادامه داد: «به براهین گوناگون، که بر مستمعین روشن است، قراردادن ماهیت و محتوایی همچون اسلام، در شکل و قالب مردم‌سالاری نه تنها در جهان سیاست نظیر ندارد، بلکه آرمانی‌ترین انتخاب برای تحقق آرمان حکومت اسلامی است و آن‌را می‌توان نشانه استحکام اندیشه‌های امام برای اداره حکومت دانست».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: «خرد جمعی ایرانیان بر عرایض حقیر صحه می‌گذارد که مردم‌سالاری به عنوان رکن رکین نظام و مهمترین مولفه در سیره امام راحل است و از این‌رو با تأسی به شیوه آن بزرگوار مشی سیاسی خود را پایه‌ریزی نموده و برای فراهم آوردن فضای همراهی و همکاری همه سلائق معتقد به نظام جمهوری اسلامی، با او تجدید میثاق می‌کنیم».

محمدباقر نوبخت در پایان سخنان خود نیز اظهار داشت: «با تأسی به سیره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و تاكید مكرر رهبری انقلاب بر مشروعیت و مقبولیت نظام، همواره اجرای اصل مردم‌سالاری دینی را مبنای عمل احزاب می‌دانیم و اذعان می‌داریم بدون تردید تقلیل نقش هریك از ابعاد اسلامیت و جمهوریت با هر استدلالی، عملا نوعی خروج از خط اصیل امام و رهبری تلقی می‌‏شود».

کنعانی‌مقدم: وصیت‌نامه امام بازخوانی شود
حسین كنعانی‌مقدم، دبیرکل ائتلاف بزرگ حزب‌الله ایران نیز در این مراسم گفت: «امام (ره) معمار انقلاب اسلامی بودند و نسل اول انقلاب را از سال 42 و همچنین انتقال قدرت به نسل دوم یعنی نسل مدافعان و سازندگان انقلاب را به خوبی مدیریت كردند. ایشان اصلا به دنبال حفظ قدرت نبودند. از آن‌جا كه حفظ و تداوم انقلاب را واجب می‌دانستند به فكر انتقال و تداوم انقلاب بودند».

وی افزود: «امام (ره) تاكید داشتند بدون انتقال قدرت به نسل بعد نمی‌توان از آنها مسئولیت خواست. یكی از اصولی كه امام (ره) در وصیت‌نامه‌ سیاسی‌شان مطرح كردند تداوم انقلاب بوده است».

کنعانی‌مقدم در ادامه تاكید كرد: «باید به وصیت‌نامه‌ امام (ره) رجوع كرد و این وصیت‌نامه را بازخوانی کرد. وصیت‌نامه امام مهجور مانده است و معتقدم احزاب باید این وصیت‌نامه را در منشور سیاسی خود قرار دهند».

کنعانی‌مقدم همچنین گفت: «امام معتقد بودند که تداوم انقلاب با انقلاب در انقلاب ممکن است و بر این اساس بود که تسخیر لانه جاسوسی را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول خواندند».

وی در پایان خطاب به سید حسن خمینی گفت: «سخنان امام در جلسات خصوصی را به نسل جدید ارائه دهید. نسل جدید نیازمند آن سخنان است. نگذاریم این سخنان بماند و برای نسل‌های آینده صرفا به صورت تاریخ بخوانیم. این سخنان کاربردی است».

مرتضوی: امام تنها فقیهی است که تا بود خانه‌اش بیت بود و تا رفت خانه‌اش حرم شد
علی‌اكبرمرتضوی كیاسری، عضو شورای مرکزی خانه احزاب نیز در این مراسم در سخنانی گفت: «امام (ره) درباره ایثارگران گفتند كه واجب است پیشكسوتان جهاد و شهادت در همه‌ صحنه‌ها حاضر باشند. اینك افتخار داشتیم حال كه میز احزاب شكل گرفته است در آن فعالیت كنیم و 30 میز احزاب استان را مدیریت كنیم و توانمندی احزاب را در نظارت مردمی در یك نمای كلی به اثبات برسانیم».

رییس میز احزاب در ستاد انتخابات کشور در مراسم تجدید میثاق خانه احزاب و كانون وكلا با آرمان‌های رهبر كبیر انقلاب اسلامی در حسینسه جماران گفت: «اگر كارها برای خدا باشد، رشد خواهیم كرد. در غیر این صورت هر آن‌كس كه راهی جز راه رضای دوست برگزیند، پیروز نخواهد بود».

وی گفت: «اینك همه‌ جناح‌های سیاسی این‌جا در حضور امام شهدا نشسته‌ایم. امام (ره) جز خدا هیچ چیز دیگر نمی‌خواست. باید برای خدا باشیم. امام (ره) تنها فقیهی بود كه تا بود خانه‌ او بیت بود و زمانی كه رفت، خانه‌اش حرم شد. دیگران تا بودند خانه‌شان بیت و وقتی رفتند بیت‌شان دیگر نبود. و همین موضوع است که باعث می‌شود یک اهانت به بیت امام در زمان فقدان ایشان، از سوی رسانه‌ها غلغله ایجاد کند و این نکته مهمی است که مردم حریم حرم امام را خط قرمز می‌دانند».

كیاسری هم‌چنین گفت: «زمانی یكی به من زنگ زد و گفت آیا به نظر شما فلان انتخابات خانه احزاب خدشه ندارد؟ به او گفتم اگر در آن انتخابات اسم شما هم درمی‌آمد با من تماس می‌گرفتید و این را می‌گفتید؟ باید كارهایمان برای خدا باشد».

وی اضافه کرد: «آیت‌الله خزعلی در خاطره‌ای تعریف می‌کند که امام فرمودند فکر نکنید 14 سال در نجف بودن طبیعی است. مرا خداوند برای یک غفلت 14 سال توجه داد. من در صحنه 42 یکجا گفتم "من با قدرت این مردم برخواهم خواست».

کیاسری تاکید کرد: «این نکته بسیار مهمی است که امام این هجرت را هجرت نمی‌داند بلکه آن را نوازش خدا برای یک بیدارباش تلقی می‌کند».

هم‌چنین شیخیانی، دبیركل حزب مردم نیز در سخنانی به دیدگاه‌ها و مولفه‌های سیاسی امام خمینی اشاره كرد.

جندقی رییس كانون وكلای دادگستری نیز ضمن اشاره به تاكید امام (ره) بر حقوق مظلومان و مستضعفان گفت: «جامعه‌ وكلای دادگستری و كانون وكلا اگر بتواند تلاش كند فكری برای مظلومان و دفاع از آنان بكند دین خود را به نظام، امام و انقلاب تا حدی ادا كرده است».

وی گفت: «به دلیل فرمایشات امام‌(ره) در دفاع از مظلومین بود كه در اصل قانون اساسی پیش‌بینی شد كه همه‌ مردم حق انتخاب وكیل دارند. امیدوارم بتوانیم با اجرای دقیق عدالت و رعایت حق مظلومین، دین خود را به امام (ره) و انقلاب ادا كنیم».

آخرین سخنران این مراسم نیز فرزند یادگار حضرت امام بود.

گفتنی است، در پایان این مراسم اعضای شورای مرکزی خانه احزاب ایران و دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی به همراه اعضای کانون وکلای دادگستری، نماز ظهر و عصر را به امامت نوه حضرت امام اقامه کردند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین