کد خبر: ۷۶۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۴
توصیه آیت‌الله موسوی خوئینی‌ها به اصلاح طلبان:

در این شرایط سكوت و نشستن نتیجه‌ای ندارد

جریان اصلاح‌طلبی در وضع نسبتا سختی قرار گرفته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله موسوی خوئینی‌ها گفت: «در این شرایط سکوت و نشستن نتیجه‌ای ندارد و نباید همه چیز را رها کرد. شخصیت‌های سیاسی مایوس نشده‌اند اما شرایط دشواری است و در این اوضاع باید فکر کرد که چگونه راه را باز کرد». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، دبیرکل سابق مجمع روحانیون مبارز در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که در دبیرخانه این مجمع برگزار شد در ابتدای سخنانش با بیان این مطلب که در حال حاضر جریان اصلاح‌طلبی در وضع نسبتا سختی قرار گرفته است، ولی نباید مایوس و ناامید شد، به بیان خاطره‌ای از امام (ره) پرداخت و گفت: «سالی در پایان نشست خبرگان در جماران به حضور امام (ره) رسیدیم و از وضعیت نامطلوب جامعه به ویژه حوزه روحانیت سخنانی گفته و از نبود صفا و صمیمت و قناعت و زهد و اخلاص و ... ابراز یاس و ناامیدی شد. در این زمینه امام (ره) فرمودند "من برخلاف آقای مشکینی که از یاس و ناامیدی صحبت کردند قلبم نسبت به آینده روشن و پر از امید است ، اگر شما اوضاع زمان رضاخان را می‌دیدید این‌گونه اظهار یاس نمی‌کردید"» .

وی ادامه داد: «بنابراین همان‌طور که قرآن می‌فرماید که از یک نفر شروع کنید؛ همان‌طور که پیامبر اسلام شروع کرد، دیدیم که امام نیز همان‌گونه شروع کرد و امیدوارانه کار خود را به نتیجه رساند. شما نیز کار خود را با امید ادامه بدهید».

موسوی خوئینی‌ها در ادامه تاکید کرد: «امروز با توجه به شرایط فعلی اگر به دیدن بن‌بست‌ها بسنده کنیم، مایوس می‌شویم، ‌اما اگر انسان مطمئن باشد که خدا از راه درست حمایت می‌کند در این صورت از جایی که فکرش را نمی‌کنید کمک خواهد کرد، بنابراین در هر شرایطی همان طور که آن شرایط ایجاب می‌کند باید کار کرد».

وی خاطرنشان کرد: «از آن‌جا که از جوان انتظار فعالیت همچون فردی دنیادیده نمی‌رود و از طرفی انتظار فعالیت از افراد هم سن و سال من همچون فعالیت یک جوان واقع‌بینانه نیست، بنابراین باید این دو قشر یعنی جوانان و پیش‌کسوتان با تجربه همواره در کنار هم باشند تا به نتیجه‌ مناسب دست پیدا کنند».

موسوی خویینی‌ها تاکید کرد:‌ «برای فعالیت، ابتدا باید راه درست را تشخیص داد، سپس بدون یاس و با توکل به خدا در آن راه قدم برداشت. در این زمینه می‌توان گفت که اگر امام علی (ع) نیز زمانی سکوت کرد تنها دلیل شرایط آن زمان بود و این موضوع به دلیل بی‌تفاوتی و یاس نبود».

موسوی خوئینی‌ها‌ در ادامه این جلسه خطاب به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت:‌ «تردید نداشته باشید که انتخاب فعالیت در انجمن اسلامی انتخاب درستی است؛ چرا که معیار برای همه‌ ما فعالیت اسلامی است؛ بدین معنا که از روی اخلاق اسلامی کار کنیم و به ترویج شعائر اسلامی بپردازیم. حال در چنین محیطی پر از دشواری‌ها و بن‌بست‌ها که برخی ماحصل اشکال در کار ماست، ولی عمدتا این دشواری‌ها و بن‌بست‌ها از جانب صاحبان قدرت است، روش ویژه و بسیار سنجیده‌ای را برای فعالیت باید جست‌وجو کرد».

وی داشتن ایمان و ثبات قدم را در تمام فراز و نشیب‌های فعالیت‌های دانشجویی و غیردانشجویی لازم خواند و تاکید کرد: «تشکل دانشجویی انجمن، تشکلی اسلامی است و بر روی آرمان‌ها و عقاید دینی پافشاری می‌کند. از سوی دیگر با توجه به این که مخاطبان شما یعنی دانشجویان سالم‌تر و حق‌پذیرترند باید همواره اخلاق و رفتارتان مقید به اسلامی بودن باشد تا با رعایت تمام موازین اسلامی در فعالیت‌هایتان موفق باشید».

وی بهترین تشکل برای جذب دانشجویان را انجمن اسلامی عنوان و تصریح کرد:
«از آن جا که گاهی در حرکت‌های سیاسی ناپختگی‌هایی رخ می‌دهد و از طرفی تفاوتی بین افرادی که در انجمن اسلامی فعالیت می‌کنند با برخی گروه‌های دیگر وجود دارد، بنابراین رفتارها و اعمال باید به گونه‌ای باشد که برداشت دیگران از فعالیت‌های شما به خطا نرود».

موسوی خوئینی‌ها‌ نداشتن یاس و امیدواربودن، ایمان به درستی راه و ثبات قدم را از عوامل شکسته شدن بن‌بست‌ها و آسان‌شدن دشواری‌ها خواند و گفت: «شما در این راه تنها نیستید. خدا از راه‌های گوناگون کمک خواهد کرد، بنابراین شرایط دشوار زمان نباید شما را ناامید کند، بیشترین امید به شما جوانان و دانشجویان است. ممکن است محیط‌ های بیرون از محیط دانشجویی، به اندازه‌ شما با امید و نشاط حرکت نکنند. این موضوع به دلیل ملاحظاتی است که در زندگی‌هاست که این ملاحظات جلو حرکت‌های متناسب با شتاب زمان را می‌گیرد». 

وی ادامه داد: «اطمینان از درستی راه به معنای قرار گرفتن عده‌ زیادی در آن مسیر در آغاز راه نیست؛ حتی ممکن است فقط خودتان باشید که در این صورت خدا به پیامبر می‌گوید از خود و خانواده‌ات شروع کن».

دبیرکل سابق مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر این که یاس در محیط دانشجویی وجود ندارد، اظهار کرد: «ممکن است دیگران بخواهند حالت یاس را در محیط‌های دانشجویی ببینند، حتی بعضی از آنهایی که منتظر دمیدن روح امید از جانشان هستیم نیز ناامید شوند و حس کنند در جامعه گوش شنوایی وجود ندارد ولی آنها بدانند که بزرگان ما و کسانی که در راس جریان اصلاحات هستند نیز مایوس نیستند؛ بلکه شرایط سختی برای کار کردن وجود دارد و بدترین چیز در این شرایط، شتابزدگی و بی تدبیر کارکردن است». 

موسوی خوئینی‌ها با این توصیه به اصلاح‌طلبان که باید بیش از این با یکدیگر همفکری کنند، گفت: «در این شرایط سکوت و نشستن نتیجه‌ای ندارد و نباید همه چیز را رها کرد. شخصیت‌های سیاسی مایوس نشده‌اند اما شرایط دشواری است و در این اوضاع باید فکر کرد که چگونه راه را باز کرد».

وی افزود:‌ «من نمی‌خواهم تمام آن چه را اکنون اتفاق می‌افتد تایید کنم و بسیاری از رفتارها و رویه‌ها و برخی نظریه‌پردازی‌ها در رابطه با جمهوری اسلامی قابل تایید نیست؛ ولی اگر شرایط قبل از انقلاب و رفتار حاکمان را با شرایط حاضر مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که از چه دردهای عمیقی عبور کرده‌ایم و اکنون با همه‌ی گله‌ها و انتقادها و بداخلاقی‌ها و بدرفتاری‌ها و انحرافات تفسیری در راه و رسم امام و انقلاب و چیزهایی که ما را به این بن‌بست ‌رسانده است، ما خیلی پیشرفت کرده‌ایم و ملت ایران دائم در حال حرکت روبه جلوست».

وی اضافه کرد: «شروع نهضت امام خمینی (ره) در سال 1342 در شرایط بسیار دشواری قرار داشت و حتی قبولاندن مشروعیت و هدف امام به مردم و اینکه کار امام (ره) در خور شان مرجعیت است بسیار سخت بود. بنابراین کار سیاسی نیز در آن موقع نیز سخت بود ولی با این وجود در آن زمان نیز همه با امید و نشاط و یاری رساندن به مردم در تعیین سرنوشت خود دخیل بودند».

موسوی خوئینی‌ در ادامه تاکید کرد: «اساسا نباید مرتکب اشتباهی شد که مخالفان مخلص را به نگرانی و دغدغه انداخت و هم بهانه دست مخالفان مغرض داد و تصور نکنید که همه‌ مخالفان، مغرض و بد هستند».

وی در ادامه توضیح داد: «در زمان مشروطیت، آزادی‌خواهانی از خارج آمده بودند و می‌گفتند تا دین و روحانی و ... برچیده نشود مشکل کشور حل نخواهد شد، اما مردمی که با فتوای‌های کارساز مرحوم آخوند خراسانی و رهبری مرحوم بهبهانی و مرحوم طباطبایی به صحنه آمدند با شنیدن این صحبت‌ها وحشت می‌کردند که مبادا دین ما به خطر بیفتد. این افراد باعث شدند که کل جریان مشروطیت زیر سوال رود».

دبیرکل سابق مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اصلاحات یک جریان است و اصلاح‌طلبان یک طیف‌اند و نه یک حزب. افراد معدودی در این بین اگر چنین حرف‌هایی می‌زنند در برابر آن سکوت می‌شود اما وقتی رفتاری علیه آزادی انجام می‌شود و سریع موضع می‌گیرند مسلما در این حالت دیگران چه مخالفان مخلص و چه مخالفان مریض و مغرض می‌گویند اگر این‌ها مشکلی ندارند پس چرا وقتی علیه دین کاری انجام می‌شود فریاد نمی‌زنند». 

موسوی خوئینی در پایان اظهار کرد: «کسی که به درستی راهش ایمان و ثبات قدم دارد و به خدا امید و توکل دارد هرگز شکست نخواهد خورد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین