کد خبر: ۷۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۳
حجت الاسلام سید حسن خمینی در دیدار با زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب:

‌خطر تحریف در اندیشه‌های امام را باید جدی گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سیدحسن خمینی گفت: «‌این روزها از امام بسیار سخن گفته می‌شود اما این خطر وجود دارد که در برخی از این سخنان، اندیشه و شخصیت و نظام فکری امام به صورت کاریکاتوری توصیف شود». 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، دومین نشست کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب اسلامی در آستانه نوزدهمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی عصر روز پنجشنبه با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در حسینیه جماران برگزار شد. 

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در این دیدار به برشمردن انواع تحریف پرداخت و اظهار كرد: «یکی از انواع تحریف دروغ بستن و استفاده کردن از جهل مخاطبان است و نوع دیگر تحریف که بسیار خطرناکتر از نوع پیش است، نگاه کاریکاتوری به مکاتب و مسایل است».

وی با بیان این‌که "تفاوت کاریکاتور و حقیقت در این است که در کاریکاتور تناسب اجزاء به هم ریخته و بخش‌های مختلف تصویر به شکل اغراق‌آمیزی غیر واقعی می‌شود" تصریح کرد: «یکی از بحران‌هایی که برای مکاتب و نحله‌های مختلف پدید می‌آید، به هم ریختن تناسب اجزای آن و توجه نکردن به شان نزول مسایل است».

فرزند یادگار امام گفت: «مثلا اگر امام در یک دوره‌ای خطاب به کسی چیزی گفته‌اند، نمی‌توان آن را به عنوان یک قاعده کلی خارج از شرایط در همه جا به کار برد».

وی با تاکید بر این‌که "این نوع تحریف آفت بسیار بزرگی است" خاطرنشان كرد: «می‌شود گفت که فرار از تحریف کاریکاتوری به طور طبیعی جز برای اولیاءالله و کسانی که خداوند لطفی بر آن‌ها دارد ممکن نیست؛ چراکه انسان فرزند شرایط خود و تحت تاثیر باورها و باورمندی اطرافیان خود است».

سیدحسن خمینی در ادامه به خطر تحریف آثار امام(ره) اشاره کرد و گفت: «‌این روزها از امام بسیار سخن گفته می‌شود اما این خطر وجود دارد که در برخی از این سخنان، اندیشه و شخصیت و نظام فکری امام به صورت کاریکاتوری توصیف شود».

نوه امام اظهار كرد: «‌در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی امام، شخصیتی را می‌بینیم که همانطور که بر ظواهر دین تاکید می‌کرد، از متن و باور و ایمان قلبی و حقیقت شرع دوری نمی‌گزید و همانطور که بر روح دین تاکید می‌کرد، هرگز ظاهر دین را ترک نمی‌گفت؛ اما انگار این دو مساله مهم در ادبیات محاوره‌ای امروز ما در مقابل هم قرار گرفته‌اند».

وی افزود: «برخی از کسانی که دنبال روح دین می‌روند انگار فراموش می‌کنند که لازمه روح دین، تقید به ظواهر شرعی و لازمه عرفان، پایبندی به چارچوب‌های دینی و ایمانی است. اگر کسی در مسیر عرفان گام برمی‌دارد لازمه‌اش رها کردن نماز جماعت نیست. این یک احساس خطر بسیار بزرگی است».

فرزند یادگار امام در ادامه عدالت را جوهره دین و انقلاب اسلامی خواند و با بیان این‌که "‌تاکید بر برخی از مسایل مانند عدالت که بسیار هم مهم هستند، بعضی وقت‌ها در سخنان ما به فراموشی سپرده می‌شوند" گفت: «‌چنین تجمعاتی کسانی را به همراه دارد که در دوران مبارزه و در روزگار قبل از فتح با انقلاب همراه شدند. کسانی که زمانی با امام و اندیشه دینی بیعت کردند که مبارزه هزینه داشت، می‌توانند نقش بسیار خوبی در تبیین این مساله و جلوگیری از چنین تحریف‌هایی داشته باشند».

سیدحسن خمینی با تاکید بر این‌که "‌خطر تحریف در اندیشه‌های امام را باید جدی گرفت" اظهار كرد: «تاریخ پر است از این دست تحریف‌ها که امروزه همه ما را درگیر خودش کرده است. تحریف‌هایی که ناشی از کاریکاتوری دیدن ادیان و مکاتب است».

وی با بیان این‌که "‌جامعه ما به شدت درگیر بحران کاریکاتوری دیدن مسائل است" تشریح کرد: «یکی از نشانه‌های این بحران عادی جلوه دادن برخی گناه‌های بزرگ است. آیا از دیدگاه خداوند، غیبت اشد از بعضی از گناهان دیگر هست یا نه؟ اما آیا برای جامعه ما هم همان مقدار قبح دارد؟ اگر کسی شرب خمر کند با او قطع رابطه می‌کنیم اما آیا این رفتار را با کسی که غیبت بکند هم داریم؟ این یعنی این‌که نگاه جامعه ما کاریکاتوری شده است».

وی افزود: «‌شرب خمر، بدحجابی و آبروی مسلمان را بردن برای ما از دروغ، غیبت و تهمت بدتر است. اما برای امام صادق(ع) و حضرت رسول (ص) این‌گونه نیست. با تارک الصلاة رفاقت هم نمی‌کنیم اما برای کسی که آبروی مسلمانی را می‌برد به به و چه چه می‌زنیم»!

سیدحسن خمینی در ادامه گفت: «بحران کاریکاتوری دیدن بحرانی است که پیش از جامعه ما، گریبانگیر جمعی از صحابه و بزرگان شده است. آیا این کاریکاتوری دیدن نبود که موجب شد به جای مبارزه با اصل ظلم، برخی صرفا به مبارزه با مشروب فروشی‌ها بسنده کنند»؟

نوه امام راحل در پایان گفت: «جمع دوستان حاضر می‌توانند یک مجموعه خوبی باشند برای این‌که آن اندیشه والا را از تحریف کاریکاتوری دیدن و کاریکاتوری شدن نجات بدهند و اگر قرار باشد کسانی بتوانند از عهده این کار بزرگ برآیند، قطعا در جمع زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب هستند، کسانی که روزی گرد این شمع آمدند که خبری از پیروزی انقلاب اسلامی نبود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۱
0
0
با سلام
مهمترین رسانه تاثیر گذار و فراگیر صدا و سیما است. نوه امام به عنوان حافظ آثار امام نباید اجازه دهند مطالب امام حول یک موضوع ناقص پخش شود.
بخش مهمی از گفته های امام مربوط به اشخاص یا زمان خاصی نیست مانند وصیت سیاسی الهی ایشان باید در ترویج آنها کوشید.
مجموعه افکار و آراء امام در باب مردم ،انتخابات،منع ورود نظامیان به امور سیاسی جناحی،وحدت و...می بایست در صدا و سیما بدون کم و کاست و دخل و تصرف زیر نظر نوه امام که مخاطب وصیت پدر بزرگوارشان هستند پخش شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین