کد خبر: ۷۶۲۵۰۵
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳

آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان مفید است؟

گیاهخواری این روز‌ها تبدیل به یک استایل شده است که کل کنش‌های فرد گیاهخوار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که فقط غذا‌های گیاهی می‌خورند باید آگاه باشند که چگونه مواد مغذی از جمله آهن، کلسیم و ویتامین‌ها را به دست بیاورند. این رژیم برای کودکان از حساسیت بیشتری برخوردار است و حتماً باید زیر نظر یک پزشک آگاه اطفال و یک پزشک تغذیه باشد.
آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان مفید است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اگر می خواهید رژیم گیاهخواری را برای کودک خود لحاظ کنید حتماً باید تحقیقاتی در این مورد انجام دهید. اما پزشکان و متخصصان این کار را درست نمی دانند و به والدین صبر کردن را توصیه می‌کنند تا کودکان بزرگ شوند و خودشان تصمیم بگیرند چه رژیمی استفاده کنند.

زیرا این رژیم از حساسیت بالایی برخوردار است و والدین باید برای جایگزین کردن موادی که کلسیم و پروتئین دارند بسیار تلاش کنند تا از آسیب های پر خطر و جدی بعد از کمبود این مواد جلوگیری کنند.

ممکن است رژیم گیاهخواری از جانب پزشک برای فردی تجویز شود اما بسیاری از افراد به دلایلی مثل حمایت از حیوانات و یا جلوگیری از آلودگی محیط زیست از رژیم گیاه خواری پیروی می کنند و خواهان پیروی کردن کودکان خود از این رژیم نیز هستند.

فواید رژیم گیاهخواری برای کودکان

از فواید رژیم گیاهخواری می توان به این موارد اشاره کرد: کاهش خطر ابتلا به سرطان ، حمایت از حیوانات و محیط زیست ، کنترل چاقی و اضافه وزن ، افزایش طول عمر ، کنترل دیابت ، کاهش فشار خون و اوره ، بهبود گوارش، کاهش کلسترول و...

معایب رژیم گیاهخواری برای کودکان

رژیم گیاهخواری به مانند رژیم‌های دیگر غذایی معایبی دارد که گیاهخواران باید آنها را بدانند. رژیم گیاهخواری برای بخش‌هایی از بدن خطراتی ایجاد می‌کند که تهدیدی جدی برای سلامت سلامت بدن است و معایب آن قابل انکار نیست.

ویتامینهای ب ،ب۱۲ ،ب ۶ و اسید فولیک و عناصری مثل ،روی و آهن در منابع حیوانی بیشتر و قابل جذب هستند. وجود مهارکننده های جذب در منابع گیاهی مثل فیتات در غلات کامل ،انواع مغزها و دانه‌ها ،اگزالات در اسفناج، ریواس ،جعفری و بادام زمینی و انواع مغزها، سیترات در مرکبات باعث کاهش جذب این مواد مغذی می شوند.

کمبود اسیدهای آمینه ضروری در منابع گیاهی. مصرف زیاد ویتامین c باعث می شود که مازاد ویتامین c به اسید اگزالیک تبدیل شود و خطر ابتلا به اگزالات در گیاهخواران به همین دلیل بیشتر است. طبق بررسی های انجام شده در آمریکا افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال در گیاهخواران بیشتر از مصرف کنندگان گوشت است.

رژیم گیاهخواری در کودکان و انواع آن

رژیم گیاهخواری انواع مختلفی دارد و قبل از اینکه خود و خانواده به رژیم گیاه خواری روی بیاورید باید به این نکته توجه کنید: همه رژیم های گیاهخواری یکسان نیستند.

ما اینجا بر این شدیم تا اصلی ترین گروه های رژیم گیاهخواری را برای شما بیان کنیم که اگر انتخاب شما گیاهخواری است بیشتر با آن آشنا شوید.

رژیم گیاهخواری در کودکان ، رژیم گیاهخواری در کودکان ، دستور رژیم گیاهخواری در کودکان

برای لحاظ کردن رژیم گیاه خواری در کودکان باید با پزشک مشورت کنید

معمولا چهار دسته اصلی در روش زندگی گیاهخواران وجود دارد

از گوشت و غذاهای دریایی و محصولات حاصل از حیوانات مثل :شیر ولبنیات و تخم مرغ و عسل ، حتی از صنایع دستی و پوشاکی که از پوست حیوانات تهیه شده‌اند به هیچ عنوان استفاده نمی کنند.

این گروه از گیاهخواران لبنیات مصرف می‌کنند اما تخم‌مرغ نمی‌خورند، همچنین سس، کیک، کوکی و فرآورده هایی که در آن از تخم مرغ استفاده شده باشد هم نمی خورند ،عدم مصرف غذاهای حیوانی و دریایی هم دارند.

این نوع گیاه خواران لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف می کنند اما تخم مرغ می خورند .به علاوه محصولاتی که پروتئین شیر یا لاکتوز دارند مصرف نمی‌کنند.

این گروه هم لبنیات می خورند هم تخم مرغ. طبق توضیحاتی که انجام شد و اسمشان معلوم است اما گوشت حیوانی و دریایی استفاده نمی کنند.

والدین به کمک متخصص تغذیه می توانند به رژیم غذایی سالم گیاهخواری کودک خود کمک کنند و مواد مغذی کافی را برای رشد آنها فراهم کنند .اگر رژیم گیاهخواری به خوبی برنامه ریزی شده باشد می تواند نیازهای کودک را برآورده کند و مزایای آن برای سلامتی بیشتر از معایبش است. در ادامه به برخی مواد مغذی مورد نیاز گیاه خواران و بهترین منابع غذایی آن ها می پردازیم.

برای به دست آوردن پروتئین می توان از محصولات لبنی،آجیل، سویا، تخم مرغ و لوبیای خشک استفاده کرد.

برای به دست آوردن کلسیم می توان از کلم بروکلی، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره محصولات غنی از کلسیم مانند آب پرتقال، نوشیدنی سویا و برنج ،غلات، محصولات لبنی و لوبیا استفاده کرد.

برای رفع کمبود آهن می توان از میوه های خشک، نان های غنی شده با آهن ،غلات سبوس دار، سبزیجات دارای برگ های سبزو تخم مرغ استفاده کرد.

ویتامینD را می توان از محصولات غنی شده با ویتامین D مانند آب پرتقال و سایر مواد به دست آورد.

برای به دست آوردن ویتامین B12می‌توان از غلات، نوشیدنیهای سویا و برنج ،تخم مرغ ، محصولات لبنی و نان استفاده کرد.

برای به دست آوردن روی میتوان از آجیل ،جوانه گندم ،غلات غنی شده ، دانه کدوتنبل و لوبیای خشک استفاده کرد.

عدم نظارت والدین بر رژیم گیاهخواری کودک ممکن است باعث شود که برخی از مواد مغذی مهم توسط کودک دریافت نشود و خسارت های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. استفاده از برخی مکمل ها و مواد غذایی غنی شده در برخی موارد می‌تواند به رفع نیازهای غذایی کودک کمک کند.

میوه ها و سبزیجات منابع غنی ویتامین ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. متخصصان سلامت معتقدند که قند موجود در میوه ها تأثیر متفاوتی از دیگر انواع قند روی بدن می گذارد. خوردن میوه به عنوان دسر، میان وعده و یا روی سالاد از جمله راه های ساده برای اضافه کردن میوه به برنامه غذایی است.

بیشتر از یک و نیم تا دو فنجان خوردن میوه در روز می‌تواند برای سلامت و کاهش وزن مفید باشد اما یادتان باشد زیاده روی کردن در مصرف میوه کاری هوشمندانه نیست. میوه باید بخشی از رژیم غذایی متعادل به همراه غذاهای مختلف مانند: پروتئین ، چربی های سالم، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات باشد.

طبق تحقیقاتی که در چند سال اخیر بر روی کودکان گیاهخوار و کودکانی همه چیزخوار انجام شده است ، مطالعات نشان می دهد کودکان گیاهخوار از سلامت قلبی بهتری برخوردار هستند. اما نسبت به کودکان همه چیز خوار از مواد معدنی کم و همچنین از تراکم استخوان کمتری برخوردار هستند. کودکان گیاهخوار ممکن است از چربی کمتر و سلامت قلبی بیشتر برخوردار باشند اما بیشتر از کودکان همه چیزخوار هم سن خود در معرض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی قرار دارند.

آیا رژیم گیاهخواری برای کودکان خطرناک است؟

می توان گفت یکی از خطرهای گیاهخواری در حوزه کمبود ویتامینها و مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا ۳ است. به یاد داشته باشید کالری‌های بی مصرف می‌تواند در هر نوع رژیمی وجود داشته باشد.

کاملترین رژیم گیاهخواری , رژیم گیاهخواری برای کودکان , فواید رژیم گیاهخواری در کودکان

کمبود برخی ویتامین ها از عوارض گرفتن رژیم گیاه خواری در کودکان است

آیا کودکان گیاهخوار نسبت به افراد دیگر شادتر هستند؟

محققان کشف کرده اند که کودکان گیاهخوار در مقایسه با افرادی که گوشت و ماهی نمیخورند امتیاز پایین‌ تری در آزمون‌های افسردگی داشته اند. در واقع گیاهخواری در پاکسازی ذهنی و داشتن افکار مثبت تاحدودی نقش دارد.

سوالات متداول والدین درباره وگان یا گیاهخواری در کودکان

آیا این رژیم باعث لاغری میشود؟

تحقیقات نشان می‌ دهد که کودکانی که وگان هستند یا رژیم گیاهخواری را دنبال می‌ کنند معمولاً شاخص توده بدنی مناسب تری نسبت به سایر کودکان دارند. زیرا به علت فیبر زیاد در این رژیم کودکان احساس سیری بیشتری نسبت به سایر رژیم ها دارند.

رژیم غذایی گیاهی وگان و کاهش وزن

کاهش وزن به عوامل دیگری مانند زندگی سالم، فعالیت فیزیکی و دیگر رفتارهای مرتبط با سلامت بستگی دارد با این حال چندین گزارش نشان دهنده این است که رژیم غذایی گیاهی برای کاهش وزن مؤثر تر از رژیم‌های دیگراست. به طور کلی محققین گزارش داده اند شرکت کنندگان در رژیم غذایی وگان بیشتر نسبت به رژیم‌های دیگر غذایی کم کالری وزن از دست می دهند.

غذاهایی که باید طی رژیم غذایی گیاهی وگان از خوردن آن اجتناب کرد

گوشت- گوساله- گوسفند- بره- گاو -مورد – بوقلمون- اردک- انواع ماهی ها- میگو –شیر- ماست- پنیر- کره- بستنی- تخم مرغ- تخم شتر مرغ- تخم بلدرچین- عسل- گرده زنبور عسل- ژله –کشک- لاکتوز- ژلاتین -اسید های چرب امگا ۳.

غذاهایی که باید طی رژیم غذایی گیاهی وگان مصرف شود

سویا- گندم جایگزینی غنی از پروتئین.

بنشن ها :غذاهایی مثل لوبیا- عدس و نخود منابع بسیار عالی از مواد معدنی هستند.

آجیل: منابع خوبی از آهن- فیبر- منیزیم- روی - سلنیوم و ویتامین ها هستند.

بذرها: شاهدانه- بذر کتان حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند.

کودک گیاهخوار , خطرات رژیم گیاهخواری در کودکان , گیاهخواری در کودکان

رژیم گیاه خواری برای کودکان در سن رشد اصلا مناسب نیست

کلام آخر

رژیم گیاهخواری به هیچ وجه برای زنان باردار و کودکان در سن رشد مناسب نیست. رژیم گیاهخواری می تواند تنها برای یک روز در هفته مفید باشد و به سم زدایی از بدن کمک کند. این رژیم باید شامل سبزیجات از جمله سبزی خوردن - کلم بروکلی – گوجه - هویج- کرفس- اسفناج و ... باشد. جوانه ها از جمله جوانه گندم و جوانه ماش می تواند مقداری پروتئین برای بدن تأمین کند. مصرف میوه و آبمیوه های طبیعی و روغن زیتون نیز در این رژیم ضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین